قبل از شروع هر رژیمی چه نکاتی مهم هستند؟

غزاله ذوالفقاری
یادتان باشد یک ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند حاوی همه ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر یا پروتئین موردنیاز بدن باشد و شخص رژیم‌گیرنده را به زودی با چالش‌های تغذیه‌ای پایین آمدن سیستم ایمنی و نیز مشکلات روحی و ذهنی روبه‌رو می‌کند.

هیچوقت برای کاهش وزن عجله نکنید که این کار فقط باعث به خطر افتادن سلامتتان میشود. انواع رژیم مایعات (رژیم با آب ساده، آب سبزیجات و میوهها یا آبگوشت) رژیم 12 روزه گریپفروت، رژیم سیب، رژیم سیبزمینی و حتی رژیم بستنی شکلاتی شاید ساده و حتی هیجانانگیز به نظر بیایند اما واقعا برای بیشتر از 4،3 روز قابل تحمل نیستند و تحملشان برای بیشتر از این مدت فقط باعث عصبی شدن فرد و نیز بروز کمبود ویتامینهای مختلف در او میشود. حتی رژیم 7 روزه سوپ کلم با ترکیباتی مانند میوه، سبزیجات (بهجز سیبزمینی) و حتی مقداری گوشت گوساله شاید سالم به نظر برسد، اما افراد با پیروی از این رژیم، دچار سرگیجه میشوند.

مواد غذایی که به عنوان کالری منفی مصرف میشود (یعنی بدن برای هضمشان بیشتر از کالری که به بدن رساندهاند، کالری میسوزاند) مثل چغندر، بروکلی، کلم سبز، هویج، گلکلم، مارچوبه و میوههایی مانند سیب، قرهقاط و زغال اخته، میتوانند به عنوان میانوعده ایدهآل باشند، اما رژیم بر پایه آنها نمیتواند از نظر تغذیهای کامل باشد.

در برخی رژیمها، تنها یک وعده غذا در روز خورده میشود که به عقیده متخصصان تغذیه از آنجا که واکنشهای شیمیایی، متابولیسم بدن را هدایت میکند و غذایی که میخورید، روند متابولیسم را حفظ میکند، هنگامی که تنها یک وعده غذا در روز خورده میشود، ممکن است کلسترول و فشار خونتان بالا رود و علاوه بر این، باعث ایجاد گرسنگی در تمام روز شود، میزان هورمون کورتیزول را نیز کاهش دهد و در طولانیمدت، متابولیسم بدن را کند میکند.  یادتان باشد یک ماده غذایی به تنهایی نمیتواند حاوی همه ویتامینها، مواد معدنی، فیبر یا پروتئین موردنیاز بدن باشد و شخص رژیمگیرنده را به زودی با چالشهای تغذیهای پایین آمدن سیستم ایمنی و نیز مشکلات روحی و ذهنی روبهرو میکند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ