بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟

mousavi
مرکز لیزر باران، دکتر مهرنژاد: بوتاکس یک داروی تزریقی است که برای زیبایی و از بین بردن خطوط و چین و چروک صورت که بر اثر انقباض‌های مکرر در نقاط خاصی از صورت ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود. تزریق بوتاکس بسیار سریع عمل می‌کند و کاملا ایمن و بدون خطر باعث صاف شدن صورت و جوان‌سازی می‌شود.

مرکز لیزر باران، دکتر مهرنژاد:

بوتاکس یک داروی تزریقی است که برای زیبایی و از بین بردن خطوط و چین و چروک صورت که بر اثر انقباض‌های مکرر در نقاط خاصی از صورت ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود. تزریق بوتاکس بسیار سریع عمل می‌کند و کاملا ایمن و بدون خطر باعث صاف شدن صورت و جوان‌سازی می‌شود. اغلب از بوتاکس صورت برای ازبین بردن خطوط افقی روی پیشانی و رفع چروک پیشانی، رفع خط اخم بین ابروها، خطوط اطراف چشم و… استفاده می‌کنند. همچنین از تزریق بوتاکس می‌توان برای کاهش میزان تعریق زیاد در نواحی کف دست و زیر بغل استفاده کرد. میزان داروی تزریقی براساس واحد اندازه‌گیری می‌شود و براساس میزان اندازه محل تزریق و عمق خطوط و چین چروک‌ها از این ماده استفاده می‌شود. نواحی بزرگ‌تر و خطوط عمیق نسبت به نواحی کوچک‌تر و خطوط سطحی به تزریق ماده بوتاکس بیشتری نیاز دارد، در اکثر بیماران میزان تاثیر این ماده بعد از حداقل 3ماه است.

تزریق بوتاکس:

بوتاکس باعث مسدود شدن سیگنال‌های عصبی به ماهیچه‌ها می‌شود. با تزریق بوتاکس می‌توان باعث جلوگیری از انقباض بیشتر ماهیچه‌ها و نرم شدن و آرام شدن ماهیچه‌ها شد. در اکثر مواقع بوتاکس برای از بین بردن خطوط پیشانی، خطوط اطراف چشم و خطوط اخم استفاده می‌شود.

پزشکان از بوتاکس برای دستیابی به نتایج زیر استفاده می‌کنند:

کاهش خطوط بین چشم: تزریق بوتاکس یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ازبین بردن خطوط عمیق بین چشم است که اغلب به آنها خطوط glabellar frown گفته می‌شود. در این تزریق ماهیچههای خاص گلابلار در این ناحیه درمان می‌شوند. این ماهیچهها شامل شیارهای سوپرسیلی supercilii  و ماهیچه‌های procerus است. تزریق در این ناحیه معمولا به 15 تا 30واحد دارو نیاز دارد.

کاهش خطوط پیشانی: خطوط روی پیشانی زمانی ایجاد می‌شود که ماهیچه فرانتالیس (frontalis‌) برای بالا انداختن ابروها فعال باشد. این خطوط برای درمان به 20 تا 45واحد بوتاکس نیاز دارند.

کاهش خطوط بونی(bunny) در بالای بینی: خطوط بالای بینی هنگامی ایجاد می‌شود که ماهیچه نازالیس(‌nasalis) فعال باشد و 5 تا 10واحد بوتاکس نیاز است تا این خطوط از بین برود.

از بین بردن خطوط اطراف چشم: بوتاکس یکی از بهترین گزینه‌ها برای ازبین بردن خطوط اطراف چشم است. ماهیچه oribicularis oculi  (ماهیچه نزدیک پلک) در مقابل انسدادهای چشم پاسخگو است. این ماهیچه همچنین در مقابل انسدادهای پلک و حفره‌های چشم هم نقش دارد. زمانی که این ماهیچه‌ها فعال می‌شوند باعث ایجاد خطوط اطراف چشم می‌شوند که به آنها خطوط  crows feet گفته می‌شود. این خطوط در کنار حفره‌های چشم قرار دارد. با آرام کردن این ماهیچه‌ها می‌توان بدون محدود کردن حرکات چشم و پلک باعث از بین رفتن خطوط اطراف چشم شد.

بالا کشیدن ابروها: تزریق بوتاکس همچنین باعث می‌شود که بدون عمل جراحی ابروها بالا برود. عملکرد آن چگونه است؟ در ابتدا موقعیت ابروها به‌وسیله فشار با بالا و پایین انداختن ابروها و مشخص شدن تعادل ابروها تعیین می‌شود. به‌وسیله تزریق بوتاکس باعث ضعیف کردن ماهیچه‌هایی که ابروها را به سمت پایین می‌آورد، می‌شوند و فشار بیشتری روی ماهیچه‌هایی که ابروها را به سمت بالا می‌آورند، ایجاد می‌شود و در این حالت ابروها به حالت طبیعی بالا قرار می‌گیرد. علاوه بر آن ناحیه خارجی ماهیچه frontalis ابروها را بالا می‌برد.

درحالی که قسمت فوقانی ماهیچه orbicularis oculi  ابروها را به سمت چشمان و پایین می‌آورد. تزریق ماهرانه بوتاکس در قسمت بالا و خارج ماهیچه orbicularis oculi  باعث می‌شود که ماهیچه frontalis ابروها را به سمت بالا بکشد و ماهیچه orbicularis oculi در این قسمت ضعیف شود. جراحان در کشورهای غربی تزریق بوتاکس برای بالا کشیدن ابروها را همراه با ازبین بردن خطوط اطراف چشم و خطوط روی پیشانی انجام می‌دهند. زمانی که این دو جراحی با هم ترکیب شود واحد کمتری از ماده بوتاکس نیاز است.

درمان افتادگی بالا و پایین لب: معمولا ماده حجیم‌کننده هایلورانیک اسید درمال، مانند جاودرام (‌JUVÉDERM) برای حجیم کردن لب‌ها در طولانی‌مدت در صورت کم‌تحرکی لب استفاده می‌شود. اگر تزریق بوتاکس با دقت برای ضعیف کردن ماهیچه orbicularis oris  انجام شود به جمع کردن لبها، کاهش حرکات لب که باعث ایجاد چین و چروک می‌شود و افزایش حجم لب کمک می‌کند. زمانی که بوتاکس به همراه حجیم‌کننده درمال در لب ترریق می‌شود، باید بوتاکس در دوزهای پایین مثلا 5/2و 5/7واحد انجام شود.

کاهش چروک‌های گردن: تارهای بافت‌های نرم گردن باندهای platysmal گفته می‌شود که می‌تواند بدون جراحی و به‌وسیله بوتاکس درمان شود. در این موارد بوتاکس در این بافت‌ها تزریق می‌شود که این تزریق روی فعالیت باندهای platysmal  ماهیچه‌های سطحی گردن تاثیر دارد. ضعیف کردن این ماهیچه به‌وسیله بوتاکس می‌تواند باعث ازبین رفتن حالت ظاهری این باندها روی سطح گردن بدون ایجاد هیچگونه تاثیری روی عملکرد گردن شود. میزان بوتاکسی که برای ضعیف کردن این ماهیچه باید استفاده شود براساس میزان شدت شرایط است.

درمان تعریق کف دست: به تعریق کف دست در پزشکی هایپرهیدروسیز (hyperhidrosis‌‌) گفته می‌شود. این عارضه می‌تواند با تزریق ماهرانه بوتاکس در کف دست درمان شود. بوتاکس باعث انسداد غده تعریق در کف دست می‌شود. میزان دوز بوتاکس برای تزریق برای هر بیمار متفاوت است اما به صورت میانگین برای هر بیمار 50 تا 100 واحد بوتاکس نیاز است.

درمان تعریق زیر بغل: تزریق بوتاکس می‌تواند باعث انسداد غده تعریق زیربغل و کاهش تعریق فرد به مدت 3 ماه شود. میزان دوزی که برای هر بیمار باید تزریق شود برای هر بیمار متفاوت است اما معمولا برای هر ناحیه از زیر بغل 25 واحد بوتاکس نیاز است.

تعادل و تنظیم ماهیچه‌های دوطرف صورت به‌وسیله بی‌حس کردن قسمت آسیب‌دیده صورت: زمانی که عصب‌های صورت بی‌حس می‌شود، این اقدام باعث کاهش حالت‌های صورت در سمت آسیبدیده صورت می‌شود اما بعد از احیای ماهیچه‌های بی‌حس شده می‌توان باعث بروز حرکات اضافی و غیرطبیعی در صورت شود که به آنها hyperkinesis گفته می‌شود اما درکل ناحیه‌ای از صورت که بی‌حس شد در مقایسه با ناحیه طبیعی صورت غیرطبیعی به نظر نمی‌رسد. به‌وسیله تزریق بوتاکس به شکل حرفه‌ای می‌توان از ایجاد hyperkinesis ناخواسته در صورت به‌وسیله ضعیف کردن قسمت طبیعی صورت و متناسب کردن آن با طرف طبیعی صورت و ایجاد تعادل بین هر دو طرف صورت جلوگیری کرد.

مرکز لیزر باران، دکتر مهرنژاد:

آدرس: خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه رفعت، پلاک ۳، طبقه همکف

تلفن: ۰۲۱۲۶۸۵۱۸۵۴  –  ۰۲۱۲۲۷۰۳۱۳۴  –  ۰۲۱۲۶۸۵۱۸۲۷  

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ