ایمپلنت دندانی، برای چه افرادی نقش کاربردی دارد؟

mousavi
دکتر اشکان مصطفی‌نژاد دارنده دکترای دندانپزشکی: ایمپلنت پین باریکی است که از تیتانیوم خالص سازگار با بدن ساخته شده و درون استخوان فک گذاشته می‌شود و در حال حاضر بهترین روش درمانی برای جایگزینی دندان از دست رفته است. اگر شما بعد از کارگذاری ایمپلنت از آن به خوبی نگهداری کنید و بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت کنید، می‌توانید برای بقیه عمر خود از آن استفاده کنید و در طرح لبخند شما بسیار نقش دارد.

دکتر اشکان مصطفی‌نژاد دارنده دکترای دندانپزشکی:

ایمپلنت پین باریکی است که از تیتانیوم خالص سازگار با بدن ساخته شده و درون استخوان فک گذاشته می‌شود و در حال حاضر بهترین روش درمانی برای جایگزینی دندان از دست رفته است. اگر شما بعد از کارگذاری ایمپلنت از آن به خوبی نگهداری کنید و بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت کنید، می‌توانید برای بقیه عمر خود از آن استفاده کنید و در طرح لبخند شما بسیار نقش دارد. برای انجام ایمپلنت دندانی حداقل نیاز به یک عمل جراحی است که طی آن ایمپلنت در استخوان فک اصطلاحا کاشته می‌شود. پس از عمل جراحی و قرار دادن ایمپلنت، استخوان فک شما با میله تیتانیوم ایمپلنت ترکیب می‌شود و این پروسه چند ماه زمان می‌برد. لازم به ذکر است که قبل از انجام عمل زیبایی ایمپلنت باید پوسیدگی دندان‌ها نیز بررسی شود. بعد از گذشت زمان کافی و اطمینان از برقراری باند مناسب بین ایمپلنت و استخوان دندانپزشک از ایمپلنت(ها) به‌عنوان پایه استفاده کرده و روی آن(ها) پروتز دندانی ثابت یا متحرک را قرار می‌دهد.

نکته!

برای جایگزین کردن تمام دندان‌ها برای فک بالا به 6 تا 8 ایمپلنت و برای فک پایین به 4 تا 6 ایمپلنت نیاز است.

برای انجام ایمپلنت چه شرایطی لازم است؟

  • برای این عمل شما به لثه‌های سالم نیاز دارید و باید استخوان فک شما به اندازه کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دندان قوی باشد.
  • برخی دندانپزشکان در صورتی که شما سیگار می‌کشید از ایمپلنتگذاری اجتناب می‌کنند؛ زیرا سیگار کشیدن احتمال موفقیت درمان را به شدت کاهش می‌دهد.
  • اگر تحت درمان رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی هستید یا سابقه انجام آن را دارید، احتمال موفقیت در ایمپلنت‌گذاری برای شما کم است.
  • برای اطمینان از میزان تاثیر موارد پزشکی مثل پوکی استخوان در طول عمر و عملکرد ایمپلنت دندان تحقیقات بیشتری نیاز است.
  • همچنین اگر شما در حال مصرف داروهای با ترکیبات  بیسفسفونات (برای بیماری‌های استخوانی مصرف می‌شود) هستید بعید است ایمپلنت به شما پیشنهاد شود.

برای انجام ایمپلنت نیاز به بیهوشی است؟!

جراحی ایمپلنتهای دندانی معمولا تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این حالت درد کاملا در دهان شما ازبین می‌رود و می‌توانید حین عمل بیدار بمانید. ممکن است از یک آرام‌بخش استفاده کنید تا در طول عمل اضطراب‌تان ازبین برود و به شما کمک می‌کند آرام باشید. در موارد نادر ممکن است نیاز باشد که عمل تحت بیهوشی انجام شود که در این صورت عمل باید در مراکز خاص با تجهیزات خاص برای شما انجام شود در این صورت به‌طور کامل بیهوش می‌شوید و در طول عمل خواب خواهید بود. دندانپزشک شما آنچه قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل  رخ می‌دهد را و هرگونه درد یا عوارضی که شما خواهید داشت را با شما درمیان می‌گذارد.

ایمپلنت فوری و تاخیری می‌تواند طی یک یا دو مرحله قرار داده شود:

  • در روش یک مرحله‌ای میله ایمپلنت دندان و ضمائمی که بین دندان مصنوعی و ایمپلنت متصل می‌شود، همزمان قرار داده می‌شوند و بعد از پایان جراحی ضمائم ایمپلنت در دهان قابل مشاهده است.
  • در روش دو مرحله‌ای ابتدا میله ایمپلنت زیر لثه جای‌گذاری می‌شود (شما آن را در دهان خود نمی‌بینید) و مدتی (حدودا  ٢ تا ٣ماه) برای بهبود کامل لثه و استخوان صبر می‌کنیم و بعد از آن طی یک جراحی دیگر که البته این دومی جراحی بسیار سبک‌تری خواهد بود، ضمائم ایمپلنت به آن متصل خواهد شد.

در هر دو روش بعد از گذشت ٢ تا ٤ماه از جراحی اول پروتز نهایی آماده و تحویل خواهد شد. در طول این زمان امکان ساخت پروتز موقت ثابت یا متحرک بسته به شرایط وجود دارد که می‌تواند طی این دوران گذار مشکلات جویدن و زیبایی که بر اثر از دست رفتن دندان ایجاد شده را تاحدودی بهبود ببخشد.

دکتر اشکان مصطفی‌نژاد دارنده دکترای دندانپزشکی:

از دانشگاه تهران و مسترشیپ ایمپلنت و جراحی فک و صورت از انجمن بین‌المللی ایمپلنتولوژیست‌ها ICOI ‌است.

دکتر مصطفی‌نژاد با بیش از ١٢ سال تجربه کار کلینیکی همراه با تحقیق و پژوهش مبدع و اولین ایجاد‌کننده سیستم ارائه خدمات دندانپزشکی بدون استرس (stressless dental care) است که هدف آن ارائه خدمات دندانپزشکی با کمترین درد و ناراحتی و با بهترین کیفیت است. تیم درمانی دکتر مصطفی‌نژاد و همکاران در تلاش است با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات و به‌کارگیری مدرن‌ترین متدهای روز دندانپزشکی در هر یک از درمان‌های ایمپلنت، لمینیت، ونیر، بلیچینگ (سفیدکردن دندان‌ها)، جراحی‌های لثه و درمان ریشه بهترین نتیجه را برای شما مراجعان محترم فراهم آورده و میزان بالای رضایتمندی مراجعان عزیز ما گواه موفقیت ما در رسیدن به اهداف‌مان است. 

برای ارتباط با دکتر اشکان مصطفی‌نژاد با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

٠٢١٢٢٨١٥٦٦٠

٠٢١٢٢٨١٥٦٦١

آدرس: تهران- نیاوران (باهنر)- روبروی تقاطع کامرانیه- بین منظریه 1 و شهر کتاب- پلاک ١٣١- ساختمان نریمان- طبقه ٢- واحد ٥ 


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ