بلیچینگ روشی ایمن برای سفید کردن دندان است؟

mousavi
دکتر اشکان مصطفی‌نژاد دارنده دکترای دندانپزشکی: بلیچینگ یعنی سفید کردن دندان‌ها به‌وسیله مواد خاص که خاصیت اکسیدکنندگی دارند و اکثرا از مشتقات پراکسید هیدروژن هستند. عملکرد این محصولات به این صورت است که مواد اکسیدکننده به داخل ساختار کریستالی مینای دندان نفوذ کرده و رنگدانه‌های رسوب کرده بین کریستال‌های مینایی را اکسید می‌‌کنند.

دکتر اشکان مصطفی‌نژاد دارنده دکترای دندانپزشکی:

بلیچینگ یعنی سفید کردن دندان‌ها به‌وسیله مواد خاص که خاصیت اکسیدکنندگی دارند و اکثرا از مشتقات پراکسید هیدروژن هستند. عملکرد این محصولات به این صورت است که مواد اکسیدکننده به داخل ساختار کریستالی مینای دندان نفوذ کرده و رنگدانه‌های رسوب کرده بین کریستال‌های مینایی را اکسید می‌‌کنند. با گذشت زمان نفوذ مواد اکسیدکننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار دارد نیز صورت گرفته و رنگ عاج روشن‌تر می‌شود. 

توجه!

در سال‌های اخیر محصولات زیادی به صورت تجاری  برای سفید کردن در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها ارائه می‌شوند که غلظتی کمتر از 10درصد دارند و به علت نظارت نداشتن دندانپزشک بر مراحل درمان استفاده از آنها توصیه نمی‌‌شود.

بلیچینگ به چند صورت انجام می‌شود؟!

بلیچینگ همه دندان‌ها به صورت کلی به دو صورت انجام می‌شود:

  • بلیچینگ در مطب

 (Office Bleaching) یکی از روش‌هاست که توسط دندانپزشک در مطب انجام می‌شود. این روش به‌دلیل استفاده از ژل‌های با غلظت بالاتر و استفاده از دستگاه مخصوص، باید با رعایت موارد ایمنی و تحت‌نظر پزشک انجام شود و در صورت انجام صحیح مراحل اثر آن قوی‌تر بوده به‌طوری که طی یک جلسه درمانی رنگ دندان‌ها 4-2 درجه روشن‌تر خواهد شد.

  • روش دیگر، بلیچینگ در خانه(Home Bleaching)است.

در این روش دندانپزشک ابتدا قالب مخصوص را برای بیمار تهیه کرده و همراه با ژل مخصوص بلیچینگ در خانه که توسط کمپانی‌های معتبر با غلظت مناسب تهیه شده به همراه دستورالعمل صحیح به بیمار تحویل می‌دهد تا در منزل استفاده کند. این روش معمولا بعد از بلیچینگ در مطب به‌عنوان درمان نگهدارنده که موجب طولانی‌تر شدن زمان سفیدی دندان‌ها می‌شود هم استفاده می‌شود.

میزان اثر بلیچینگ چه مدت است؟

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد بلیچینگ باعث سفید و روشن‌تر شدن دندان‌ها به اندازه 4-2درجه می‌شود. البته میزان سفید شدن دندان‌ها بسته به جنس دندان‌ها و نوع  بدرنگی دندان‌ها در افراد مختلف متفاوت است و در بعضی بدرنگی‌ها تاثیر بسیار زیاد و شگرف می‌گذارد و در بعضی موارد اثر آن کمتر است.

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

بلیچینگ در صورتی که با روش اصولی و صحیح و دقت لازم انجام شود، هیچ‌گونه ضرر و اثر سوء نخواهد داشت و کاملا بی‌ضرر است. بعد از بلیچینگ ممکن است گاهی به‌طور موقت دندان‌ها یک مقدار حساس شود که پس از چند روز بهبود می‌یابد. استفاده از خمیردندان‌های ضدحساسیت در این‌گونه موارد توصیه می‌شود.

دوام بلیچینگ چقدر است؟

شما نباید تصور کنید یک بار که دندان‌های‌تان را سفید کردید هیچ‌وقت دیگر به سفید کردن آنها احتیاج نخواهید داشت. سفید کردن دندان‌ها آثار همیشگی ندارد ولی دندان‌ها معمولا چند سالی سفید باقی خواهند ماند. حفظ نتایج درمانی به این مساله بستگی دارد که شما پس از سفید کردن دندان‌های‌تان، چقدر توصیه‌های ایمنی را رعایت کنید.

به این نکته توجه داشته باشید!

نوشیدن زیاد قهوه و چای پررنگ، کشیدن سیگار، استفاده زیاد از نوشابه‌های رنگی و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان، از عواملی هستند که باعث می‌شوند زمان دوام  بلیچینگ کمتر شود. استفاده دوره‌ای از بلیچینگ در خانه می‌تواند باعث افزایش عمر سفیدی دندان‌ها شود.

دکتر اشکان مصطفی‌نژاد دارنده دکترای دندانپزشکی:

از دانشگاه تهران و مسترشیپ ایمپلنت و جراحی فک و صورت از انجمن بین‌المللی ایمپلنتولوژیست‌ها ICOI ‌است.

دکتر مصطفی‌نژاد با بیش از ١٢ سال تجربه کار کلینیکی همراه با تحقیق و پژوهش مبدع و اولین ایجاد‌کننده سیستم ارائه خدمات دندانپزشکی بدون استرس (stressless dental care) است که هدف آن ارائه خدمات دندانپزشکی با کمترین درد و ناراحتی و با بهترین کیفیت است. تیم درمانی دکتر مصطفی‌نژاد و همکاران در تلاش است با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات و به‌کارگیری مدرن‌ترین متدهای روز دندانپزشکی در هر یک از درمان‌های ایمپلنت، لمینیت، ونیر، بلیچینگ (سفیدکردن دندان‌ها)، جراحی‌های لثه و درمان ریشه بهترین نتیجه را برای شما مراجعان محترم فراهم آورده و میزان بالای رضایتمندی مراجعان عزیز ما گواه موفقیت ما در رسیدن به اهداف‌مان است. 

برای ارتباط با دکتر اشکان مصطفی‌نژاد با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

٠٢١٢٢٨١٥٦٦٠

٠٢١٢٢٨١٥٦٦١

آدرس: تهران- نیاوران (باهنر)- روبروی تقاطع کامرانیه- بین منظریه 1 و شهر کتاب- پلاک ١٣١- ساختمان نریمان- طبقه ٢- واحد ٥ 


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ