خواص گردو را می دانید؟

غزاله ذوالفقاری
اسیدهای چرب گردو از اسیدهای چرب غیراشباع امگا3 است که برای بدن مفید است. پروتئین گردو به آسانی هضم می‌شود و علاوه بر این دارای اسیدآمینه‌های ضروری است که بدن قادر به ساختن آنها نیست.

گـردو، غـذای مغـز

گردو حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است و بچهها میتوانند آن را به طور منظم در برنامه غذاییشان داشته باشند. البته به این نکته باید توجه داشته باشید که اگر فرزندتان به انواع آجیل حساسیت داشته باشد در مورد مصرف گردو نیز باید محتاط باشید. گردو مادهای مغذی است که در انواع کلوچه، غلات، ماست و… اضافه میشود.  گردو را به نام غذای مغز نیز میشناسند. این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست بلکه به دلیل اسیدهای چرب غیراشباع امگا3 فراوان آن است که  مغز برای عملکرد خود به آن نیاز دارد. خوردن 4 عدد گردو در روز امگا3 مغز را افزایش میدهد.

  چه خاصیتی دارد؟

مغز گردو از جمله مغزهای پرچرب است. هر 100 گرم گردو 69 گرم چربی دارد بنابراین دارای مقادیر زیادی کالری است اما اسیدهای چرب گردو از اسیدهای چرب غیراشباع امگا3 است که برای بدن مفید است. پروتئین گردو به آسانی هضم میشود و علاوه بر این دارای اسیدآمینههای ضروری است که بدن قادر به ساختن آنها نیست. گردو حاوی 45میلیگرم منیزیم است که برای عملکرد ماهیچهها  و اعصاب کودکان مورد نیاز است. نوجوانان روزانه بین 360 تا 410 میلیگرم  منیزیم نیاز دارند بنابراین یک مشت گردو در روز میتواند این نیاز آنها را برآورده کند.  گردو در سفرههای ایرانی به خصوص در کنار سبزی و پنیر حضور پررنگی دارد تا آنجا که در بعضی خانوادهها پنیر بدون گردو را منع میکنند زیرا پنیر به علت دارا بودن تیرامین و تجمعش در مغز سبب کندی ذهن میشود. اگرچه این ماده تا حدودی توسط آنزیمی در بدن تجزیه میشود اما برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس مصرفی افزایش یابد با توجه به اینکه گردو منبع مس است، توصیه میشود پنیر را با گردو مصرف کنید.

  چه کمکی میکند؟

گردو اول از همه به افزایش قدرت ذهن کمک کرده و از افزایش وزن نیز پیشگیری میکند. این مغــز پرخاصیت از سیستم ایمنی نیز محافظت میکند ضمن آنکه مصرف آن در کودکان بیشفعال که بدخلقی و اختلالات خواب دارند، توصیه میشود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ