آیا لیزرلیپولیز توصیه می‌شود؟

zahra
دکتر ظهراب شکور، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی: برای ایجاد فرم بهتر بدن روش‌های مختلفی وجود دارد که بهترین آنها کاهش وزن از طریق تنظیم رژیم غذایی و ورزش است. روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در مواردی به صورت جایگزین کاربرد داشته باشد از آن جمله می‌توان به لیپوساکشن اشاره کرد.

دکتر ظهراب شکور، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی:

برای ایجاد فرم بهتر بدن روش‌های مختلفی وجود دارد که بهترین آنها کاهش وزن از طریق تنظیم رژیم غذایی و ورزش است. روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در مواردی به صورت جایگزین کاربرد داشته باشد از آن جمله می‌توان به لیپوساکشن اشاره کرد.

لیپوساکشن، توصیه می‌شود؟!

به علت عوارض و مشکلات این روش تلاش می‌شود با استفاده از روش‌های مختلفی این عوارض را کاهش داد که از جمله می‌توان به استفاده از امواج اولتراسونیک و لیزر اشاره کرد که در مجموع عوارض و منافع هر یک هنوز مورد بحث است و اتفاق‌نظر واحدی بر اولویت هر کدام بر دیگری به صورت قاطع وجود ندارد و متاسفانه منابع تجاری شرکت‌های ابداع‌کننده این تجهیزات نیز بر این ادعاها سایه ‌افکنده است.

 لیزر لیپولیز چطور؟

در لیزر لیپولیز به دلیل اینکه برای نرم‌ کردن چربی از لیزر استفاده می‌شود، نیاز به سایز کوچک‌تری از لوله (کانول) برای خارج کردن چربی وجود دارد و ادعا می‌شود میزان تورم و کبودی نسبت به روش معمولی لیپوساکشن کمتر است.  در حقیقت روش برداشتن چربی از بدن در تمام این رو‌ش‌ها تفاوت کمی دارد و با ایجاد مکش و خلأ به وسیله لوله‌های مخصوص، چربی بدن که در نقاط خاصی انباشته شده است، کشیده می‌شود.

چطور انجام می‌شود؟

لیزر لیپولیز بسیار ظریف و با دستکاری بسیار کمتر و درد و تورم کمتری نسبت به لیپوساکشن همراه است. در این روش قبل از اینکه لوله به دستگاه مکنده (ساکشن) متصل شود، با الیاف شیشه‌ای ظریف مخصوص، اشعه لیزر کم توان به بافت چربی تابانده می‌شود تا اینکه مولکول‌های چربی راحت‌تر از هم جدا شوند و سپس با اتصال لوله با فشار منفی چربی‌های آن ناحیه را می‌کشند.

دوره نقاهت چقدر است؟

ادعا می‌شود که در این روش دوره نقاهت کمتر بوده و پوست آن ناحیه بهتر جمع می‌شود. همچنین می‌توان این شیوه را همانند لیپوساکشن معمولی با بی‌حسی موضعی انجام داد.

در چه مواقعی این روش کاربرد دارد؟

این روش بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که نقاط کوچک و محدودی مثل ناحیه مچ پا، زیر گردن، اطراف زانو و آرنج دارای چربی اضافه بوده و نواحی کوچکی از شکم یا پهلو و پا مورد ساکشن قرار گیرد.

مزایا و عوارض لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز بسیار ظریف و با دستکاری بسیار کمتر و درد و تورم کمتری نسبت به لیپوساکشن همراه است. به علت ظرافت کار با لیزر نتایج زیبایی بسیار ایده‌آل است و آثار ناهمواری برخلاف لیپوساکشن‌های معمولی وجود ندارد. تابش لیزر زیر پوست باعث تحریک و ساخته شدن کلاژن و سفت شدن همزمان پوست می‌شود. تاباندن لیزر در لایه سطحی باعث رفع سلولیت می‌شود. از نظر میزان و مقدار حذف چربی‌ها در افرادی که مناسب باشند، هیچ فرقی با لیپوساکشن ندارد، ولی نتایج کیفی و زیبایی بسیار بهتر است.

عوارض لیزر لیپولیز

این روش می‌تواند عوارضی مثل عفونت، تورم و سوختگی پوست ایجاد کند که به همین دلیل متخصصان روش معمولی لیپوساکشن را اغلب ترجیح می‌دهند.

نکته!

  •   لیزر لیپولیز باید در جای بسیار محدودی از بدن انجام شود و استفاده گسترده آن به‌خصوص با روش‌هایی که در ایران انجام می‌شود به هیچ عنوان درست نیست و روشی که در ایران به کار می‌رود، یک لیزر لیپولیز غیرواقعی است.
  •  در لیزر لیپولیز واقعی با تاباندن لیزر کم‌توان در عمق بافت چربی، جدار سلول‌های چربی تخریب می‌شود. این کار در حجم‌های بیش از 500سی‌سی می‌تواند باعث مسمومیت کبدی و عوارض مرگ‌آور دیگری شود، بنابراین روشی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد لیزر لیپولیز نیست.
  • ضمن اینکه اگر بخواهیم از لیزر در کنار ساکشن کمک بگیریم باید بسیار دقت کنیم زیرا تابش کم‌توان لیزر تاثیر آنی ندارد و تابش پرتوان آن، باعث سوختن بافت‌های زیرپوستی مانند اعصاب یا حتی لایه زیرین پوست می‌شود و عوارض ظاهری و مشکل‌های مزمن مانند درد مزمن را در پی خواهد داشت. حتما در انتخاب پزشک دقت کنید و گول تبلیغات را نخورید.

همان‌طور که مدتی تب استفاده از اولتراسوند در لیپوساکشن بالا رفته بود که با بروز عوارض متعدد و نتایج منفی کم‌کم به بوته فراموشی سپرده شد و هنوز دلایل تثبیت‌شده علمی و آکادمیک جهانی از روش لیپولیز لیزری به‌عنوان روش ارجح لیپوساکشن حمایت نمی‌کند.

باید تاکید کنیم که روش‌های مختلف لیپوساکشن و کاهش چربی‌های موضعی هرگز به منظور درمان چاقی کاربرد ندارد و اشخاصی که دارای وزن طبیعی هستند برای به دست آوردن فرم بهتر بدن می‌توانند با این روش‌ها مورد درمان قرار گیرند.

تجمع مقداری چربی زیر پوست باعث زیبایی آن می‌شود، اما اگر چربی از حد طبیعی بیشتر شود، دور اندام‌های حیاتی جمع می‌شود و باعث پیری زودرس ارگان‌های داخلی و زمینه‌ساز سکته‌های قلبی و مغزی خواهد شد.

دکتر ظهراب شکور، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی: 

عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران ، انجام اعمال جراحی و زیبایی: بینی، پلک، ابرو، لیفت صورت، سینه، شکم، ران، انواع پروتزها، لیپوساکشن، لیپولیزر، تزریق ژل، بوتاکس و چربی

آدرس و تلفن تماس جهت ارتباط با مطب دکتر ظهراب شکور:

آدرس: سعادت آباد- بالاتر از میدان کاج- نبش بن بست 4- ساختمان امیرکبیر- طبقه سوم- واحد11 

 تلفن: 02122061158

وب سایت: dr-shakour.com

dr.zshakour

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ