چطور روند درمان دیابت را تسریع بخشیم؟

آزاده فراهانی
کاهش قند خون و درمان دیابت.

خیار تلخ میوهای شبیه  کدوست که در بسیاری از سرزمینهای آسیایی کشت میشود. این میوه در ابتدا سبز رنگ است و پس از رسیدن برخلاف خیارهای معمولی به زرد یا نارنجی تغییر رنگ میدهد. یکی از ویژگیهای این میوه مزه تلخ و بد آن است. برخی از درمانگران شیوههای طبیعی در جهان مصرف این خیار تلخ را برای کنترل و درمان دیابت به بیماران خود توصیه میکنند. مغز خیار تلخ به دلیل داشتن مادهای شبیه انسولین یکی از بهترین خوراکیهای طبیعی است که میتواند به کاهش قندخون بیماران مبتلا به دیابت کمک کند. برخی از درمانگران شیوههای طبیعی درمان مصرف 50 تا 60 گرم از خیارتلخ را برای کاهش قندخون موثر میدانند.

قره قات یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در بسیاری از جنگلهای شمال ایران رشد میکند و کشت آن نیز در برخی از نقاط کشور رایج است. این گیاه دارای برگهای نوک تیز و میوههای سیاه وارغوانی رنگی است که علاوه بر مصرف غذایی، خواص درمانی کمنظیری دارد. بسیاری از مردم از دانههای سیاهرنگ قرهقات برای تهیه مربا و انواع دسرها یا پیشغذاها استفاده میکنند و اما درمانگران طب سنتی از برگهای گیاه قرهقات و دمنوشهای تهیه شده با برگهای این گیاه برای درمان بیماری دیابت استفاده میکنند. امروزه از برگهای این گیاه عصاره و اسانسی به صورت صنعتی تهیه میشود که استفاده از آن به همراه آب موجب بهبود روند درمان افراد مبتلا به دیابت میشود.

خار مریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که درمانگران طب سنتی آن را برای کاهش میزان قند خون و افزایش حساسیت و جذب سلولی انسولین به منظور کاهش هرچه بیشتر قندخون در بدن به بیماران خود توصیه میکنند. در گیاه خارمریم ماده موثرهای به نام «سیلیمارین» وجود دارد که مصرف آن 2 تا 3 بار در روز موجب کاهش میزان قند خون ناشتا در بدن بیماران مبتلا به دیابت میشود که امروز در برخی از   این گیاه دارویی موجب افزایش حساسیت سلول ها به انسولین و کاهش قندخون میشود. در حال حاضر فراوردهها و محصولاتی دارویی متنوعی به صورت چای، دمنوش و عصاره برگ گیاه خار مریم در داروخانه کشورهای مختلف توزیع میشود که توسط پزشکان برای تسریع روند درمان بیماران دیابتی تجویز میشود.

یکی از عوارض جدی ابتلا به بیماری دیابت به ویژه دیابت نوع دوم کاهش قدرت دید و آسیبهایی است که به سیستم عصبی بدن و کلیهها وارد میشود. برای پیشگیری از بروز این مشکلات شیوههای طبیعی در طب سنتی وجود دارد که به عنوان درمان کمکی مورد استفاده قرار میگیرد. مصرف خوراکی عصاره به دست آمده از گیاه بابونه به کاهش سطح قند خون در بدن کمک میکند و فعالیت آنزیمی که عوارض و اختلالهای ناشی از ابتلا به دیابت را در بدن دوچندان میکند را کاهش میدهد. دانشمندان انگلیسی و ژاپنی به تازگی تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادهاند و بر این باورند که میتواند با کمک عصاره به دست آمده از گیاه بابونه پیشرفت دیابت نوع دوم را در بدن کنترل کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ