پرورش قارچ با کود پوشکی!

حمیدرضا محمدیان
پوشک ها بسیار دیر تجزیه می شوند و این راه حل کمک بزرگی به سلامت جامعه و طبیعت به شمار می آید

 

محققان مکزیکی از پوشک بچه برای پرورش‌دادن قارچ‌ها استفاده کرده‌اند.

قارچ‌ها از سلولز (ماده‌ موجود در پوشک‌های بچه) تغذیه می‌کنند و با آسیاب‌کردن این پوشک‌ها، تیم علمی نوعی کود پوشکی تولید کرد که قارچ‌ها در آن‌ رشد می‌کنند.

مکزیک سومین کشور مصرف‌کننده پوشک یکبار مصرف در جهان است و این امر دانشمندان این کشور را بر آن داشت شیوه‌ای را برای تجزیه‌کردن این مواد توسط قارچ Pleurotus ostreatus ارائه دهند.

به گفته «روزا ماریا اسپینوزت والدمار» از دانشگاه خودمختار متروپلیتان، قارچ‌ها از سلولز‌های موجود در پوشک‌ها تغذیه می‌کنند با این حال آن‌ها دارای عناصر مصنوعی تجزیه‌ناپذیری هستند که مایعات را جمع‌آوری می‌کنند.

محققان از پوشک‌های حاوی ادرار استفاده کردند و آن‌ها را با استفاده از اوتوکلاو، خاک و ترکیبی از دیگر مواد شامل ماده‌ای به نام لیگنین استریل کردند.

آن‌ها سپس دانه قارچ و این مخلوط را در ماده پوشکی گذاشتند و تمامی این ترکیبات را در کیسه پلاستیکی قرار دادند. این کیسه به مدت دو تا سه هفته در تاریکی به همراه رطوبت و دمای کنترل‌شده ماند و سپس در معرض نور قرار گرفت. پس از 2.5 تا سه ماه، پوشک تجزیه شد و حدود بیش از 80 درصد از وزن و حجم آن به دلیل مصرف‌شدن توسط قارچ کاهش یافت.

به طور متوسط، هر نوزاد پیش از یادگیری اجابت‌ مزاج به طور مستقل، با مصرف 8000 پوشک دو تن زباله تولید می‌کند که فرآیند تجزیه این میزان زباله کند است. (ایسنا)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ