در تابستان و با گرمای هوا چگونه از چرب شدن موهای خود جلوگیری کنیم؟

موی چرب در ظاهر براق به‌نظر می‌رسد اما پس از مدتی به علت وجود چربی زیاد رسوبات چربی روی مو جمع می‌شود و ظاهر مات و کدری به موها می‌دهد.

 دکتر مینا محمدی:

موی چرب در ظاهر براق به‌نظر می‌رسد اما پس از مدتی به علت وجود چربی زیاد رسوبات چربی روی مو جمع می‌شود و ظاهر مات و کدری به موها می‌دهد. در بعضی موارد هنگام شانه زدن شوره‌های چرب روی مو دیده می‌شود و چربی ممکن است حتی باعث بروز خارش پوست نیز شود. در این نوع مو به علت وجود چربی موها حالت نمی‌گیرد و حجم مو کم می‌شود. بیشتر افرادی که موی چرب دارند، معتقدند که پس از شامپو کردن موها به سرعت کمتر از ۱۲ساعت بعد از شست‌وشو چرب می‌شوند. با‌توجه به اینکه اگر چربی پوست سر کنترل نشود، موجبات ریزش مو، شوره سر و ابتلا به بیماری‌های التهابی پوست سر را فراهم می‌کند پس، برای نگهداری از موی چرب بهتر است از شامپوهای مخصوص موی چرب استفاده شود و برای افزایش تاثیر پاک‌کنندگی شامپو باید به مدت یک تا ۳دقیقه کف ماندگار ایجاد کرده و سپس با آب ولرم آبکشی کرد.

 

شامپو متعادل‌کننده موهای چرب پورتیس (PURTIS)

(Sebum Regulating Shampoo)

پوست سر با روغنی طبیعی به‌نام سبوم که توسط غدد سباسه (Sebaceous Glands) موجود در فولیکول‌ها لغزنده می‌شود. تجمع چربی تولید شده از پوست یا موی سر فرد سبب انسداد فولیکول‌های مو ‌(قسمتی از مو که بین پیاز مو و اپیدرم قرار دارد) و در نتیجه ایجاد عفونت و وخیم شدن وضعیت چربی موها شده و باعث شروع ریزش مو می‌شود. موی چرب به مویی اطلاق می‌شود که پس از شست‌وشو، در کمتر از 24ساعت مجددا چرب می‌شود.

 

دلایل چربی موی سر:

پوست سر خشک منجر به ترشح بیش از اندازه غدد چربی و ریشه موها ه زیر پوست شده و این چربی به ساقه مو منتقل می‌شود. آلودگی هوا روی موهای چرب جمع شده و موجب تجمع، حجم و ماندگاری بیشتر چربی روی ‌مو می‌شود.

استرس و اضطراب موجب تولید بیشتر آندروژن شده و آندروژن‌ها ترشح غدد چربی در پوست سر  را افزایش می‌دهند.

-کمبود ویتامین 2B، ویتامین C‌، آهن و روی

-شست‌وشوی بیش از حد موها که منجر به خشکی پوست می‌شود، به‌ویژه استحمام با آب داغ و چنگ زدن هنگام شستن سر

-استفاده بی‌رویه از رنگ مو، نرم‌کننده‌ها، ژل، برق‌مو و…

-وراثت: برخی افراد ژنتیکی دچار فعالیت بیش از حد غدد چربی متصل به پیاز مو در پوست سر

هستند.

علاوه بر 20 نوع ماده مختلف گیاهی در ترکیب این شامپو، از عصاره منحصر به فرد گیاه مریم‌گلی (‌Salvia) به‌کار رفته است. یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه که اثبات علمی شده، زدودن چربی از موها و خاصیت پاک‌کنندگی قوی آن است. ماده پیکروسالوین (‌Picrosalvin) موجود در این عصاره خاصیت ضدباکتریایی و ازبین بردن جرم‌های مضر پوست و موی سر را داراست و از رشد باکتری در این ناحیه جلوگیری می‌کند. همچنین ثابت شده که عصاره سالویا یا همان (Sage) سیستم ایمنی بدن در ناحیه جذب شده را فعال کرده و باعث عدم تجمع میکروب‌ها و جلوگیری از بیماری‌های پوستی می‌شود. عصاره مریم‌گلی ( Salvia Officinalis) در زدودن و پاک کردن چربی از موهای چرب اثری فوق‌العاده دارد. به‌علاوه، این عصاره موجب اثرات آنتی‌اکسیدانی‌ (Anti-Oxidative) ‌و ضدالتهابی نیز می‌شود. عصاره لیمو با کمک ترکیب اسیدی خود چربی پوست سر را متعادل و امکان شست‌وشوی مداوم موها را فراهم می‌کند. اسید سیتریک موجود در پوست لیمو موجب نرمی مو و روشن و شفاف شدن رنگ آن شده و چون آب مورد استفاده عموما قلیایی است، سبب خنثی شدن محیط شده و روغن موجود در آن دارای خاصیت ضد‌باکتری و ضد‌التهاب و تورم است.

ترکیبات مواد موثره شامپو:

عصاره پوست لیمو: (Lemon Peel Oil)

دارای اسید سیتریک (Citric Acid) بوده و خاصیت ضد‌عفونی‌کننده و جلوگیری از رشد باکتری‌ها، کمک به مقابله با شوره سر، نرمی و ایجاد برق و درخشندگی در موها، خنثی کردن محیط شامپو و ایجاد امکان شست‌وشوی مکرر دارد.

عصاره مریم‌گلی: (Sage Extract) با نام علمی سالویا (Salvia Officinalis) ضدعفونی‌کننده، ضد‌التهاب و آنتی‌اکسیدان جهت کنترل شوره و ریزش مو در صورتی که پیاز مو ازبین نرفته باشد. مریم‌گلی  حاوی یک ماده تلخ به‌نام پیکروسالوین است که باعث توقف رشد باکتری شده و دارای اسیدهای آلی است. جهت پوست‌های چرب از بخور مریم‌گلی و از جوشانده آن برای خارش سر استفاده می‌شود.

مریم‌گلی ‌(در طب سنتی به‌نام مریمی) گیاهی تلخ مزه از خانواده نعنایان است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود. این گیاه اصالتا مدیترانه‌ای بوده که به‌دلیل اهمیت و فراوانی خواص دارویی آن، در ایران نیز کشت می‌شود. یکی دیگر از خواص این گیاه فعال کردن سیستم ایمنی بدن در ناحیه جذب شده است که موجب عدم تجمع میکروب و جلوگیری از بیماری‌های پوستی خواهد شد.

سیترال‌ (citral): ‌تنظیم‌کننده فعالیت غدد چربی و خاصیت ضد‌میکروبی باعث درخشش موها  می‌شود. عمدتا از گیاه بادرنجبویه ( Melissa Officinalis) یک اسانس روغنی استخراج می‌شود که منبع غنی از سیترال و ژرانیول است.  سیترال بوی تند لیمویی دارد و معمو لا از مرکبات و از این گیاه گرفته شده و در صنعت عطرسازی نیز مصرف دارد.

خواص شامپو پورتیس ژاک آندرل پاریس‌: Jacques Andhrel Paris PURTIS Shampoo

-خاصیت ضدمیکروبی قوی باوجود پیکروسالوین موجود در ترکیب عصاره گیاه سوژ

-اثر ضد‌چربی موثر و کنترل ترشح غدد چربی (سبوم)

-اثر ضدالتهابی ملایم و آنتی‌اکسیدان

-سرشار از ویتامین‌های A و C

 pH حدودا 6.4

طریقه مصرف: موها را خیس کرده به مقدار لازم شامپو بزنید. پوست سر را به مدت 3 تا 5دقیقه به آرامی ماساژ داده و بعد آبکشی کنید. این کار را یک‌بار دیگر تکرار کنید. هفته‌ای سه بار این کار انجام شود. جهت حصول نتیجه مطلوب لازم است حداقل به مدت 3 ماه استفاده از شامپو ادامه یابد.

مشاوره پوست و مو: دکتر مینا محمدی

تلفن: 09376949513

وب سایت: www.jacques-andhrel.com

ایمیل: office@andhrel.com

تلفن شرکت ژاک اندرل پاریس:

02188195361

02188195485

02188784590

02188782314

02188674755


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ