چسب زدن به بینی بعد از عمل

دکتر علیرضا پورصیرفی: متخصص جراحی گوش، حلق و بینی: در مورد چسب بینی و تأثیر آن بر شکل بینی بطور سنتی اغراق و زیاده روی شده است و بسیاری از افراد فکر می کنند چسب در شکل گیری بینی و نتیجه نهایی عمل بینی بسیار مهم است ولی در واقع چسب بینی در نتیجه دراز مدت عمل بینی اهمیت چندانی ندارد.

دکتر علیرضا پورصیرفی: متخصص جراحی گوش، حلق و بینی

یکی از موارد رایج در عمل بینی که مورد سوال هم می باشد، چسب زدن است.

در مورد چسب بینی و تأثیر آن بر شکل بینی بطور سنتی اغراق و زیاده روی شده است و بسیاری از افراد فکر می کنند چسب در شکل گیری بینی و نتیجه نهایی عمل بینی بسیار مهم است ولی در واقع چسب بینی در نتیجه دراز مدت عمل بینی اهمیت چندانی ندارد.

چسب زدن در حدود یک ماه اول جهت کاهش تورم و چسبندگی بیشتر پوست به اسکلت غضروفی استخوانی زیرین بخصوص در ناحیه بالای نوک بینی (Supratip) تا حدی موثر است و به عنوان یک هشدار به سایر افراد که نشان دهد بینی تازه عمل شده و باید مراقب باشند، نیز مفیداست و کلاً چسب زدن بستگی به فرد بین 2 – 1 ماه مفید می باشد ولی چسب زدن بیش از این زمان و به مدت طولانی نه تنها مفید نیست بلکه گاهاً باعث ایجاد قرمزی پوست، حساسیت پوستی و حتی باقی ماندن تورم می شود. و پس از 2 – 1 ماه بجای چسب، ماساژ ملایم پوست بینی با انگشتان جهت کاهش تورم موثر تر است. اما اینکه چه نوع چسبی استفاده شود و به چه صورت؟

در میان چسبهایی که در بازار ایران فعلاً موجود است چسب Micropore 3M چسب مناسبی می باشد، زیرا منافظ ریزی جهت تهویه پوست دارد و بهتر روی پوست قرار می گیرد.

قبل از چسب زدن لازم است پوست بینی با الکل سفید طبی و یا صابونهای با قلیایی ملایم مثل صابون Dove و یا ژلهای شستشو تمیز شود و چربی اضافی پوست گرفته شود، سپس برای چسب زدن ابتدا یک چسب به شکل U از پایین بینی به سمت بالا زده می شود که این چسب نباید فشار زیاد داشته باشد تا باعث آزردگی پوست نشود .

سپس چسبهای در اندازه های 5 – 3 سانتیمتر از بالا به پایین زده می شوند و هر چسبی حدود 3 – 2 میلیمتر روی چسب قبلی هم پوشانی دارد.

معمولاً بینی 2 – 1 لایه چسب به بینی زده می شود اگر پوست چرب است روزانه تعویض می شود در غیر اینصورت یک روز در میان باید چسب را تعویض کرد. برای برداشتن چسب باید دقت کرد به یکباره و ناگهانی نباید اینکار انجام شود. بهتر است پس از دوش گرفتن که چسب ها شل شده اند و به آرامی چسب برداشته شود.

تعداد کمی از افراد از ابتدا حساسیت شدید به چسب دارند و با چسب زدن دچار قرمزی شدید پوست و حتی تاولهای پوستی می شوند که این افراد نباید اصلاً چسب بینی استفاده کند و معمولاً چسب نزدن عارضه خاصی برای اینها ایجاد نمی کند.

دکتر علیرضا پورصیرفی: متخصص جراحی گوش، حلق و بینی

دکتر علیرضا پورصیرفی، با رتبه اول کنکور در اصفهان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شدم. پس از شرکت در آزمون دستیاری در رشته جراحی گوش، گلو و بینی پذیرفته شدم. با توجه به علاقه ام به این حیطه در کنگره ها و سمینارهای جراحی پلاستیک بینی و صورت در داخل و خارج از کشور حضور و فعالیت مستمر داشته ام و تا کنون چندبار جهت سخنرانی و ارائه مقاله در این کنگره ها دعوت شده ام. در حدود 13 سال سابقه جراحی پلاستیک بینی و بیش از دو هزار جراحی راینوپلاستی انجام داده ام و سعی می کنم با بهره گیری از تکنیک های روز و استفاده از دیدگاه عملکردی و زیبایی شناختی گامی در جهت ارائه خدمت بهتر به هم میهنانم بردارم. 

شما می‌توانید برای ارتباط با دکتر پورصیرفی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 03136205630

موبایل: 09106642644   –   09336012644

آدرس: اصفهان، خیابان چهار باغ بالا، روبروی کارخانه زمزم، مجتمع اداری ماکان 2، طبقه اول 

وب سایت


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ