هشدار وزیر بهداشت نسبت به گسترش ایدز

حمیدرضا محمدیان
پس از آنکه عضو کمیته کشوری ایدز از رشد خزنده نوع جنسی این بیماری در ایران خبر داد، این بار وزیر بهداشت و درمان زنگ خطر را به صدا درآورد

 

تنها یک روز پس از آنکه عضو کمیته کشوری ایدز از رشد خزنده نوع جنسی این بیماری در ایران خبر داد، این بار وزیر بهداشت و درمان زنگ خطر را به صدا درآورد.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، البته از زاویه‌ای دیگر به ایدز پرداخت و از دیدار خود با عالی‌ترین مقام قضایی کشور برای کنترل این بیماری در زندان‌ها خبر داد. او در مورد دیدار خود با آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: درباره کلیات کنترل ایدز میان زندانیان با ایشان گفت‌وگو کردم. آیت‌الله آملی هم اعلام کرد آماده هر نوع همکاری است تا ان‌شاءالله نکات بهداشتی در زندان‌ها رعایت بشود.

وزیر بهداشت که به‌نظر می‌رسد تمایلی به انتشار جزئیات بیشتری از این گفت‌وگو نداشته به خبرگزاری فارس گفته است: علاوه بر سرنگ پیشنهادهای دیگری شد و آیت‌الله آملی در کلیات موافق بود. صرفاً موضوع سرنگ نیست و درمان‌های جایگزین نیز مطرح است و در عین حال تسهیلاتی است که کمک کند به پیشگیری از شیوع ایدز.

برگزاری جلسه رئیس سازمان زندان‌ها و مسئولان بهداشتی در زندان‌ها با مدیرکل بیماری‌های واگیر مهم‌ترین نتیجه این گفت‌وگوی وزیر بهداشت با رئیس قوه قضاییه بوده است. حالا باید منتظر این جلسه و بعد هم امضای تفاهمنامه‌ای میان 2دستگاه ماند و دید منظور وزیر از درمان‌های جایگزین و تسهیلات کمک‌کننده به پیشگیری از شیوع ایدز چه بوده است.اما مهم‌تر از موضوع ایدز در زندان‌ها هشدار شفاف و روشن او درباره این بیماری بوده، وقتی که گفت:مسئله ایدز مسئله بسیار مهمی است و اگر در مورد آن کوتاهی شود، بعداً ممکن است مشکلات زیادی رخ دهد.

این تنها گسترش ایدز در زندان‌ها نیست که موجب نگرانی کارشناسان شده، روز گذشته عضو کمیته کشوری ایدز هم نسبت به روند رو به رشد ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی ناسالم هشدار داد و گفت: «شایع‌ترین سن ابتلا به HIV در ایران از دهه دوم زندگی شروع شده و زمینه ابتلا تا دهه چهارم زندگی گسترش دارد. متوسط این سن در ایران بین 20تا 45سال است

به روایت آمار

به گفته مدیر اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تا یک فروردین 93، 27هزار و 888نفر مبتلا به عفونت اچ‌‌آی‌وی در کشور شناسایی شده‌اند که 88/7درصد مرد و 11/3درصد از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند. از این تعداد مبتلا به عفونت اچ‌آی‌وی، 5هزار و 813نفر به مرحله پیشرفته یعنی ایدز رسیده‌اند. 5هزار و 761نفر نیز بر اثر ابتلا به ایدز در کشور فوت کردند. تخمین زده شده که بین 80تا 90هزار نفر در کشور مبتلا به عفونت ایدز باشند.

این آمار و ارقام که مدیر اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به خبرنگار همشهری اعلام کرد تنها مربوط به افرادی است که در کشور شناسایی و ثبت شده است. شاید به همین دلیل است که به‌طور مکرر وزیر بهداشت و سایر کارشناسان پزشکی و بهداشتی کشور نسبت به شیوع ایدز در کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

نگرانی برای زنان

دکتر محمد مهدی گویا می‌گویدکه آنچه وزارت بهداشت را نگران کرده این است که درصد بانوان مبتلا در سال‌های اخیر افزایش یافته است به‌طوری که تا قبل از سال92، 11درصد بانوان مبتلا به اچ‌آی‌وی بوده‌اند اما در سال 92، نزدیک به 30درصد از مبتلایان را بانوان تشکیل می‌دهند. افزایش ابتلا برای بانوان یک هشدار جدی است چون اکثر بانوان مبتلا در سنین باروری هستند.

ابراز نگرانی نمایندگان مجلس

دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم از شیوع ایدز با سرعت زیاد در کشور اظهار نگرانی می‌کند اما در عین حال، می‌گوید که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بحث ایدز را در اولویت‌های خود قرار داده است.

فتاحی از تلاش کشورهای دیگر برای کنترل ایدز هم سخن گفت و اینکه همه کشورها به‌طور ضربتی برای این مهم تلاش و سرمایه‌گذاری جدی کرده‌اند. به گفته او براساس آخرین اطلاعات، آمار ایدز در آمریکا 26در صد کاهش یافته است که این در صد قابل توجهی است.

اما آیا با این همه ایدز در ایران هم می‌تواند مهار و یا دست‌کم کنترل شود ؟ وزارت بهداشت تاکنون 3برنامه استراتژیک را با همکاری آموزش و پرورش، سازمان زندان‌ها و وزارت کشور به اجرا گذاشته و برنامه استراتژیک چهارم را نیز تهیه کرده که بخشی‌هایی از آن در حال اجرا‌شدن است. برنامه چهارم، یک برنامه 5ساله است که 5هدف کلی، 15هدف اختصاصی و 87برنامه مداخله‌ای دارد. به گفته مدیر اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اطلاع‌رسانی و آموزش، پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های آمیزشی، برنامه کاهش آسیب، تقویت نظام مراقبت و ثبت موارد ابتلای به عفونت، تقویت نظام تشخیص بیماری، اجرای مدرن‌ترین روش‌های درمانی در دنیا و برنامه پیشگیری مثبت ازجمله این استراتژی‌هاست که تا حدودی توانسته از شیوع ایدز جلوگیری کند. به گفته وزارت بهدشت اجرای برنامه کاهش آسیب در زندان‌ها در پیشگیری از انتقال این بیماری از طریق اعتیاد تأثیر داشته است.(همشهری)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ