مراقبت بعد از عمل بینی

دکتر علیرضا پورصیرفی، متخصص جراحی گوش، حلق و بینی: قبل از عمل جراحی بینی، معمولاً به شما توضیحات مفصلی درباره انتظارات مربوط به دوره مراقبت داده می شود و بر این اساس یک فهرست از مراقبت های مورد نیاز در خانه در اختیار شما قرار می گیرد. برخی از اطلاعاتی که می تواند در ارتباط با مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی برای مراقبت سریع به بیمار توصیه شود به شرح زیر هستند

دکتر علیرضا پورصیرفی: متخصص جراحی گوش، حلق و بینی

انتظارات طول دوره بهبود و مراقبت

قبل از عمل جراحی بینی، معمولاً به شما توضیحات مفصلی درباره انتظارات مربوط به دوره مراقبت داده می شود و بر این اساس یک فهرست از مراقبت های مورد نیاز در خانه در اختیار شما قرار می گیرد. برخی از اطلاعاتی که می تواند در ارتباط با مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی برای مراقبت سریع به بیمار توصیه شود به شرح زیر هستند:

استفاده از قالب بینی

هنگامی که عمل جراحی بینی کامل می شود، یک قالب آلومینیوم کوچک بر روی بینی بیمار برای حفاظت بهتر از بینی قرار می گیرد. این قالب آلومینیوم پس از پنج تا هفت روز بعد از عمل جراحی از روی بینی بیمار برداشته می شود.به جای بستن بینی، معمولاً ترجیح داده می شود از اسپلینت های نرم از جنس سیلیکون برای کمک به تثبیت ساختارهای داخلی بینی برای چند هفته بعد از عمل جراحی استفاده شود. این اسپلینت های موقت بطور کامل مسیر بینی شما را مسدود نمی کنند. این اسپلینت ها معمولاً ظرف مدت پنج تا هفت روز پس از عمل زیبایی بینی برداشته می شوند.

مصرف داروهای ضد گرفتگی

به خاطر ایجاد ورم پس از عمل جراحی، همواره احتمال دارد مسیر هوا در بینی بطور کلی یا جزئی مسدود شوند. به هر حال اگر شما از اسپلینت های موقت پلاستیکی استفاده می کنید، نباید مسیر بینی شما بطور کامل مسدود شود. در هر حال شما می توانید با تجویز پزشک از داروهای ضد گرفتگی (مثل سودوفیرین) برای کاهش این مشکل استفاده کنید.

قرار گرفتن درست سر هنگام خواب

شما می توانید بخشی از ورم ایجاد شده پس از عمل جراحی بینی را با نگه داشتن سر و بینی به صورت عمودی بالاتر از سطح قلب خود کاهش دهید.

تخلیه بینی

پس از جراحی بینی، معمولاً از یک لایه مخصوص در زیر سوراخ بینی برای جذب خون ریزی یا ترشحات احتمالی استفاده می شود. این خون ریزی یا ترشحات فقط باید برای 24 تا 48 ساعت پس از عمل جراحی بینی مشاهده شود. این لایه مخصوص باید پس از تمیز کردن بینی در صورت نیاز به استفاده مجدد آن تعویض شود.

10 نکته برای مراقبت و بهبودی سریع پس از عمل جراحی بینی

پس از عمل جراحی بینی بیماران باید برای مراقبت سریع به 10 نکته زیر توجه نمایند:

  1. حداقل برای دو هفته از ورزش بعد از عمل بینی خودداری کنید.پس از عمل جراحی بینی به مقدار کافی استراحت کنید و از انجام تمرین های ورزشی سخت که باعث ایجاد حرکت های شدید و مداوم در بدن به سمت بالا، پایین یا اطراف می شود، اجتناب کنید. شما می توانید با گذشت سه هفته پس از عمل جراحی به آرامی تمرین های ورزشی خود را شروع کنید. از انجام ورزش های بسکتبال و والیبال یا هر ورزش دیگری که در آن احتمال برخورد توپ یا آرنج دست به بینی شما وجود دارد، خودداری کنید.
  2. شنا نکنید. پس از عمل جراحی بینی شما حساس است و انجام شنا و بطور خاص شیرجه باعث آسیب رسیدن به بینی شما در دوره مراقبت می شود.
  3. برای مدت دو هفته هوا را با فشار زیاد از بینی خود خارج نکنید.
  4. در مورد تغذیه بعد از عمل توجه داشته باشید که از غذاهایی استفاده نکنید که نیاز به جویدن زیاد دارد.
  5. زیاد بلند نخندید یا دهان خود را هنگام خندیدن زیاد باز نکنید. شاید انجام این کار برای شما سخت گیرانه به نظر برسد. اما همواره به خاطر داشته باشید دوره مراقبت شما موقت است و هر چه به بینی و نواحی اطراف آن کمتر فشار وارد شود، دوره مراقبت شما سریع تر و بهتر خواهد بود.
  6. دندان خود را به سختی مسواک نزنید. با وجودی که این موضوع ممکن است غیر ضروری به نظر برسد، اما مسواک زدن شدید دندان و باز کردن بیش از اندازه دهان هنگام استفاده از خدمات دندانپزشکی می تواند باعث حرکت لب بالای شما بیشتر از حد مجاز شود و همانطور که می دانیم لب بالا با بافت حساس بینی ارتباط دارد. در نتیجه هر چه شما اعضای اطراف بینی خود را کمتر حرکت دهید، احساس بهتری خواهید داشت و دوره درمان شما سریع تر خواهد بود.
  7. لباس یا پارچه را بر روی سر خود نکشید. بطور موقت سعی کنید از تیشرت، سویشرت و ژاکت در دوره درمان خود استفاده نکنید. استفاده از لباس هایی که دارای دکمه هستند در طول دوره درمان می تواند از تماس غیر عمدی و حرکت بینی شما جلوگیری کند.
  8. از عینک بر روی بینی خود برای چهار هفته پس از عمل جراحی استفاده نکنید. هر چه وزن کمتری بر روی بینی شما در کوتاه مدت قرار گیرد، نتایج حاصل از عمل جراحی بینی در بلند مدت بهتر خواهد بود. اگر شما لنز چشمی دارید، اکنون بهترین زمان برای استفاده از آن است. اگر شما می توانید در کوتاه مدت بدون عینک زندگی کنید، پیشنهاد می شود اصلاً از عینک استفاده نکنید. اما اگر لازم است از عینک استفاده شود، بهترین راهکار استفاده از اسپلینت بینی سخت بر روی بینی و قرار دادن پایه بینی بر روی این اسپلینت است. در غیر این صورت، شما ممکن است با خطرات دائمی ناشی از ایجاد فشار بر استخوان های بینی مواجه شوید. شما همچنین ممکن است بتوانید عینک را در دست خود نگه داشته و بدون قرار دادن آن بر روی بینی از عینک خود استفاده کنید.
  9. از قرار گرفتن پوست صورت در معرض آفتاب برای مدت سه ماه پس از عمل جراحی دوری کنید. در حالت عادی قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک توصیه مناسب و مفید است. اما پس از عمل جراحی بینی، آسیب های محدود وارد شده به خاطر قرارگیری در معرض نور خورشید می تواند باعث تغییر رنگ پوست بینی شما بطور دائم شود.
  10. برای سه هفته سیگار نکشید. این موضوع معمولاً سه هفته قبل و بعد از عمل جراحی بینی به بیمار توصیه می شود. اگر شما یک فرد سیگاری هستید، اکنون زمان مناسب برای ترک سیگار است!

ایجاد لخته خون و خونریزی بعد از عمل در سوراخ های بینی

در عمل همواره احتمال وجود خونریزی و ترشحات در بینی پس از عمل جراحی وجود دارد. به هر حال،خونریزی بعد از عمل معمولاً فقط در حدود یک یا دو روز طول می کشد. برای تمیز کردن بینی می توان از یک پارچه نخی نرم استفاده کرد که می تواند با یک لایه نازک از روغن موپیروسین پوشیده شده باشد.

کشیدن بخیه خارجی

بخیه خارجی استفاده شده در عمل جراحی بینی پس از پنج تا هفت روز کشیده می شود.

ملاحظات دراز مدت

تا دو هفته حتما بصورت طاقباز بخوابید و در هنگام خواب دو بالش زیر سرتان بگذارید تا سر بالاتر از بدن قرار گیرد. در موقع خواب یک بالش را در سمت راست سر و بالش دیگری را در سمت چپ سر قرار دهید تا از غلتیدن ناخودآگاه حین خواب پیشگیری شود. نگران نباشید، بعد از یکی دو هفته به این وضعیت عادت خواهید کرد.

انجام هر کاری که باعث پُر خون شدن صورت گردد تا سه ماه ممنوع است. از میان این کارها میتوان به خم شدن طولانی مدت، بلند کردن اجسام سنگین، قرار گرفتن در هوای گرم یا در معرض آفتاب، سولاریوم، سونا، پیاده روی های طولانی و خوردن غذاهای تند اشاره کرد. از مصرف خوردنی های شور، سس، سوسیس، کالباس و همبرگر نیز باید تا سه ماه پرهیز کرد. تمام این اعمال باعث افزایش ورم بینی و تاخیر در حصول نتیجه نهایی می شوند.

تنها راه تمیز کردن داخل بینی تا سه ماه فقط و فقط شستشوی بینی با سرم است. شستشوی بینی با سرم را تا سه ماه ادامه دهید.

سیگار کشیدن ریسک ابتلا به اختلالات ناشی از عمل را چند برابر کرده و ترمیم زخم ها را به تعویق می اندازد. برای تسریع التیام حداقل تا دو ماه بعد از عمل سیگار نکشید. باید بدانید که ضرر قلیان کمتر از سیگار نیست.

تا سه ماه در بینی احساس بی حسی، کرختی و خواب رفتگی میکنید. حس نوک بینی و تیغه بین سوراخها ممکن است پس از ۸ – ۶ ماه باز گردد.

عطسه در صورتیکه با دهانِ باز باشد بلا مانع است. همواره هنگام عطسه دهان را باز نگهدارید.

مسواک زدن بلامانع است، ولی باید با ملایمت انجام شده و باعث جابجایی زیاد لب بالا نگردد.

آرایش کردن و اصلاح صورت ممنوعیتی ندارد.

تا یک ماه از محیط های پر گرد و غبار و قرار گرفتن در معرض وزش مستقیم باد کولر آبی اجتناب نمایید.

می توانید تماس جنسی را یکهفته بعد از عمل، نرمش را دو هفته پس از عمل؛ ورزش سبک و آب تنی را یک ماه بعد از عمل؛ و شنا و ورزش های سنگین بدون برخورد را دو ماه پس از عمل از سر بگیرید. ورزش های با احتمال اصابت ضربه به بینی و شیرجه حداقل تا چهار ماه ممنوع است.

عینک زدن تا 2 ماه ممنوعیت دارد؛ اما استفاده از عینک های سبک (تیتانیوم با شیشه سبک پلاستیکی) از ماه اول با احتیاط مجاز می باشد. استفاده از لنز های تماسی را میتوانید از دو روز پس از عمل از سر بگیرید.

انجام اقدامات ساده دندانپزشکی و اقداماتی که نیاز به باز شدن کامل دهان ندارند پس از یک ماه؛ و اعمال دندانپزشکی سنگین (مثل معالجه ریشه) و جراحی هایی که با باز کردن کامل دهان همراهند (مثل کار بر روی دندان عقل) پس از دو ماه مجاز می باشد.

در چند هفته اول پس از برداشتن چسب استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار حیاتی است.

هرگونه عکسبرداری و تهیه پرتره از بینی و صورت طی دو ماه اول به علت تورم بینی و سایه های نامتناسب پوست بی ارزش خواهد بود.

دکتر علیرضا پورصیرفی: متخصص جراحی گوش، حلق و بینی

دکتر علیرضا پورصیرفی، با رتبه اول کنکور در اصفهان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شدم. پس از شرکت در آزمون دستیاری در رشته جراحی گوش، گلو و بینی پذیرفته شدم. با توجه به علاقه ام به این حیطه در کنگره ها و سمینارهای جراحی پلاستیک بینی و صورت در داخل و خارج از کشور حضور و فعالیت مستمر داشته ام و تا کنون چندبار جهت سخنرانی و ارائه مقاله در این کنگره ها دعوت شده ام. در حدود 13 سال سابقه جراحی پلاستیک بینی و بیش از دو هزار جراحی راینوپلاستی انجام داده ام و سعی می کنم با بهره گیری از تکنیک های روز و استفاده از دیدگاه عملکردی و زیبایی شناختی گامی در جهت ارائه خدمت بهتر به هم میهنانم بردارم. 

شما می‌توانید برای ارتباط با دکتر پورصیرفی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 03136205630

موبایل: 09106642644   –   09336012644

آدرس: اصفهان، خیابان چهار باغ بالا، روبروی کارخانه زمزم، مجتمع اداری ماکان 2، طبقه اول 

وب سایت


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ