رفتارهای خطرناکی که شنوایی افراد را تهدید می کنند

ماهان سمعک: وقتی با صدای بلند به موسیقی گوش می‌دهید، سلولهای گوش داخلی شروع به تولید ماده‌ای سمی می‌کند که به خودی خود خطرناک نیست، اما ترشح زیاد آن باعث از بین بردن همین سلولهای تولیدکننده می‌شود. هرچه صدای موسیقی بلندتر باشد روند ترشح این ترکیب با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

ماهان سمعک:

رانندگی با شیشه های پایین

کودکان وقتی سوار ماشین می شوند دلشان می خواهد کنار پنجره بنشینند و شیشه ها را تا آخر پایین بکشند.تکرار این کار باعث کم شنوایی گذرا می شود که ممکن است در طولانی مدت آزار دهنده تر و جدی تر شود.

توجه داشته باشید پایین آمدن از جاده کوهستان با شیب تند نیز به دلیل اثرات فشار هوا ممکن است برای گوش های بچه های کم سن و سال آسیب رسان باشد.

رفتارهای مشکوک شنوایی در کودکان

در موارد کم شنوایی متوسط، کودکان اختلالاتی در تشخیص صدا، اختلالات رفتاری، تاخیر در حرف زدن یا واکنشهای ناپایدار به هیاهو یا صداهای پیرامون خود نشان می دهند.توصیه می کنیم نسبت به ورم گوش مداوم نیز هوشیار باشید. اگر کم شنوایی کودک جدی تر باشد ممکن است به اختلالات زبانی یا رفتاری منجر شود. اگر به رفتارهای کودک خود مشکوک هستید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

کارکردن با مته و دریل‌ بدون محافظت از گوش‌ها

اگر عادت دارید شخصا به تعمیرات منزل بپردازید یا شغلتان ایجاب می‌کند مدام با دریل و مته سروکار داشته باشید، حواستان بیشتر به سلامت گوشهایتان باشد. سروصدایی که این ابزارها ایجاد می‌کنند، بالاتر از ۸۵ دسی ‌بل است که ممکن است سلامت سلول‌های شنوایی گوش داخلی را به خطر بیندازد و در‌طولانی‌مدت باعث آسیب‌ جدی شود.متاسفانه خطر ابتلا به سنگینی گوش در کارگرهایی که مدام در معرض این‌ گونه صداها قرار دارند ، بیشتر است.این مشکل قابل جراحی نیست و معمولا با وزوز گوش نیز همراه است.باید بدانید سنگینی گوش یا کم‌ شنوایی با سالانه ۷۵۰ مورد جدید ، دومین بیماری مربوط به مشاغل محسوب می‌شود.اگر قرار است به‌ مدت یک یا چند روز از این ابزارهای پرسروصدا استفاده کنید حتما گوشهایتان را با کلاه کاسکت یا گوشی‌های مخصوص بپوشانید.

شیرجه زدن زیاد در استخر

شیرجه ‌زنهای حرفه‌ ای که مدام در استخر شیرجه می ‌زنند باید حواسشان به احتمال ابتلا به کم‌ شنوایی موقت باشد.در این موارد فشار آب مشکل‌ ساز می‌شود و درد جزئی در گوشها پدید می‌آورد.توجه داشته باشید شیرجه ‌زدن از ارتفاع خیلی زیاد ممکن است باعث بروز مشکلات دائمی شنوایی شود.در این مواقع برای بالا آمدن به سطح آب حتما حواستان به دوره‌ تعدیل فشار آب باشد.برای پیشگیری از مشکل کم‌ شنوایی موقت حتما از گوش‌ گیرهای مخصوص شنا استفاده کنید.

گوش‌دادن به موزیک با صدای بلند به مدت ۴ ساعت

گوش دادن طولانی ‌مدت به موسیقی با دستگاه پخشmp3، داخل اتومبیل یا حتی در منزل آن هم با صدای بلند به قوه‌ شنوایی آسیب می ‌زند و باعث وزوز گوش می‌شود.خطر اصلی موسیقی این است که لذت گوش ‌دادن به آن، میزان انرژی دریافتی از طریق گوشها را می‌پوشاند. یعنی شما اصلا متوجه فشاری که به گوشهایتان وارد می‌شود، نمی‌شوید.

وقتی با صدای بلند به موسیقی گوش می‌دهید، سلولهای گوش داخلی شروع به تولید ماده‌ای سمی می‌کند که به خودی خود خطرناک نیست، اما ترشح زیاد آن باعث از بین بردن همین سلولهای تولیدکننده می‌شود. هرچه صدای موسیقی بلندتر باشد روند ترشح این ترکیب با سرعت بیشتری رخ می‌دهد. محدوده دسی ‌بل قبل از تولید این ترکیب ۸۵ دسی ‌بل در دوره زمانی ۸ ساعت تخمین زده شده است. ‌وقتی صدا به ۸۸ دسی‌ بل می‌رسد باید مدت زمان گوش ‌دادن به آن به چهار ساعت کاهش یابد. در واقع قانون اصلی این است که به‌ ازای هر سه دسی ‌بل افزایش صدا باید مدت زمان قرارگیری در معرض آن صدا به نصف کاهش باید. توصیه می‌کنیم صدای دستگاه پخش mp3 را کم کنید.وقتی در کنسرت یا مراسم‌ پرسر و صدا هستید، حتما از گوشی استفاده کنید تا برخورد صدای بلند با گوشهایتان کمتر شود.

بوسیدن لاله‌ گوش

شاید بوسیدن لاله‌ گوش فرزند برای ابراز محبت باشد ، اما همین عادت بظاهر ساده ممکن است برای قوه شنوایی خطرساز باشد. این کار دَمشی روی پرده‌ گوش و در پی آن تلاطمی در مایع حلزونی گوش یا گوش درونی ایجاد می‌کند که متاسفانه گاهی به بروز مشکلات شنوایی منجر می‌شود.دکتر لوی ریتر، استاد شنوایی‌شناسی دانشگاه هوفسترای نیویورک ، تاکنون بیش از سی مورد اختلالات شنوایی ناشی از بوسه شناسایی کرده است. به گفته‌ بیماران این پزشک ، بوسیدن گوش قابل مقایسه با صدای توپی است که به گوش برخورد می‌کند. بهتر است از بوسیدن این ناحیه‌ حساس بپرهیزید.

فریاد کشیدن در گوش

هیچ‌وقت به شوخی یا از روی عصبانیت در گوش فرد دیگری فریاد نکشید.این کار بیش از این‌ که آزاردهنده باشد، برای قوه‌ شنوایی خطرآفرین است.فریاد زدن در‌ گوش‌ باعث بروز ترومای صوتی می‌شود.در واقع اگر صدای ما به ‌طور متوسط ۵۰  دسی‌ بل باشد وقتی فریاد می‌کشیم به صد دسی‌ بل هم می‌رسد و گوش انسان ممکن است با ۸۰ دسی ‌بل نیز دچار کم شنوایی شود.از فریاد زدن در حفره‌ گوش دیگران خودداری کنید و به هیچ‌ کس اجازه ندهید این کار را با شما بکند.

مصرف دارو بدون در نظر گرفتن عوارض آن

برخی داروها که به اتوتوکسیک یا سم گوش معروف هستند، تاثیر منفی روی گوش داخلی دارند و ممکن است باعث سنگینی گوش، وزوز گوش یا سرگیجه شوند. این مساله ممکن است موقتی یا دائمی باشد. در حالت کلی بعد از مصرف برخی داروها یا تزریق آنها، هر دو گوش انسان به طور متقارن تاثیر می‌پذیرند و دچار مشکل می‌شوند، اما اگر دارو مستقیما داخل یک گوش استفاده شود، روی همان عضو تاثیر می‌گذارد.

از بین این داروها می‌توان به داروهای ادرارآور مانند آلداکتون اشاره کرد که برای مقابله با فشار خون بالا یا نارسایی قلبی نیز استفاده می‌شود. این داورها ممکن است باعث بروز مشکلات شنوایی شوند که خوشبختانه با توقف مصرفشان مشکل رفع می‌شود. مصرف داروهای ضد التهاب مانند آسپرین با دوز‌های بالا نیز گاهی باعث کم‌ شنوایی موقت می‌شوند. علاوه بر اینها داروهای ضد سرطان نیز باعث بروز مشکلات شنوایی می‌شود که ‌مانند سنگین‌ شدن گوش ناشی از سالمندی است.

ماهان سمعک:

مرکز شنوایی سنجی ماهان سمعک ارائه دهنده خدمات سمعک های دیجیتال، هوشمند و فراهوشند از معروفترین و بهترین مارک سمعک های دنیا است. ماهان سمعک نمایندگی سمعک زیمنس آلمان , Widex , Siemens ,Audio service, Hansaton , Oticon ,Resound و بزرگترین مرکز خرید سمعک دراستان اصفهان است که در زمینه فروش سمعک و تجهیزات شنوایی به همکاران اودیولوژیسیت و مددجویان فعالیت دارد.

آدرس و شماره های تماس:

خیابان شمس آبادی- جنب بیمارستان سینا- ساختمان آراد- طبقه 3 

تلفن:

03132203987

09133260538

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ