سبد غذایی ایرانی چه کمبود هایی دارد؟

غزاله ذوالفقاری
اولین و واضح‌ترین جواب برای این سؤال با توجه به افزایش قیمت‌ها در 2 عبارت خلاصه می‌شود: گوشت قرمز و گوشت سفید.

«انسان همان چیزی است که میخورد» شاید در نگاه اول از این جمله خوشتان نیاید اما واقعیت این است که مواد غذایی مورد مصرفتان روی سلامت شما تاثیر میگذارد و سالم بودن شما بقیه ابعاد زندگیتان را تحتتأثیر قرار میدهد؛ درنتیجه به همین راحتی تبدیل میشوید به آنچه میخورید! بهتازگی سبد غذایی مطلوب ایرانیان که از طرف وزارت بهداشت معرفی شده به تصویب رسید. هرچند تا زمان چاپ این گزارش هنوز بهصورت رسمی این خبر اعلام نشده است اما دکتر مصداقینیا، معاون وزیر بهداشت گفت: «سبد غذایی مطلوب ایرانیان برای 14 گروه سنی و جنسی مختلف برنامهریزی شده است. به این ترتیب سبد غذایی مناسب برای زنان و مردان در هر گروه سنی مشخص شده است.»

اما مسئله اینجاست که تنها با تعریف، کاری درست نمیشود. اصلاح تغذیه نیازمند آگاهی بخشی و سیاستگذاری است. در بررسی آخرین سبد غذایی ما ایرانی ها در سال 87 نتایج تکاندهندهای به دست آوردیم؛ نتایجی که آنها را در این گزارش با شما درمیان میگذاریم. هرچند طبق آخرین آمار وضعیت تغذیه مردم نسبت به سال 87 بهبود پیدا کرده اما ماهیت مسئله یعنی بایدها و نبایدها عوض نشده است. بعد از خواندن این گزارش به سفرههایمان با دقت بیشتری نگاه کنیم. این غذاها آینده سلامت ما و فرزندانمان را تعیین میکنند.  تارا ذکائی

کممصرفهای فهرست ما کدامند؟

اولین و واضحترین جواب برای این سؤال با توجه به افزایش قیمتها در 2 عبارت خلاصه میشود: گوشت قرمز و گوشت سفید. یعنی اگر قرار باشد هر فرد ایرانی در سال حدود 18 کیلوگرم گوشت قرمز و به همین میزان گوشت سفید مصرف کند، میزان متوسط مصرف او از مورد اول به حدود 10کیلوگرم و در مورد دوم به حدود 12 کیلوگرم در سال میرسد!

دومین جواب مصرف متوسط حبوبات است. وظیفه ما در قبال بدنمان این است که بهصورت متوسط در یک سال 10کیلوگرم حبوبات بخوریم. حالا مقداری که واقعا مصرف میکنیم چقدر است؛ حدود 7کیلوگرم. تخممرغ هم وضعیت مشابهی دارد. 4کیلوگرم تخممرغ در سال اختلاف زیادی تا 9کیلوگرم مورد نیاز بدن دارد. و اما توجه شما را به یکی از مفیدترین کممصرفهای جدولمان جلب میکنم: میوه و سبزیجات؛ 2عنصری که بهتدریج در حال محو شدن از سبد غذایی ما هستند! صرفنظر از اینکه با آوردن اسم میوه و سبزی یاد پوست سالم و شفاف میافتید، باید به یاد انواع و اقسام ویتامینهای مورد نیازی که با مصرف این اقلام به دست میآید و میزان مصرفشان بین ما خیلی کم است هم توجه داشته باشید!

میزان مصرف متوسط سبزیجات در بین ما، روزانه حدود 40 گرم است درحالیکه حداقل باید به 60گرم افزایش پیدا کند.   مقدار نان مورد نیاز برای هر فرد در یک برنامه غذایی نرمال باید 3 تا 11 واحد باشد. هر واحد غلات حدود 30گرم است بنابراین ما روزانه تقریبا به حدود 330 گرم نان نیاز داریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ