چرا بهتر است کنگر بخوریم؟!

غزاله ذوالفقاری
گنجاندن میوه کنگر در رژیم و برنامه غذایی افراد چاق به ویژه افراد مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را به حداقل ممکن برساند.

آرتیشو یا کنگر فرنگی اگر چه بومی سرزمینهای نزدیک به دریای مدیترانه و اروپاست اما در ایران نیز به وفور یافت میشود و با آمدن بهار رویش آن در طبیعت آغاز میشود. این سبزی که از آن با نام مغذیترین سبزی بهاری یاد میشود خواص درمانی متنوعی دارد. کافی است متون طب سنتی و مکمل را ورق بزنید تا با کاربردها و مصارف درمانی کنگر و نسخههای درمانگران طب سنتی و مکمل به ویژه درمانگران شیوههای درمانی شرق آشنا شوید؛ گیاهی که به عنوان یک سبزی پرخاصیت در سبد غذایی بسیاری از مردم در کشورهای مصر، یونان، ایران، ایالاتمتحده، سواحل مدیترانه و چین کاربرد دارد و سالادها، خورشها و سوپهای متنوعی به وسیله آن تهیه میشود. گونهای از این گیاه در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کنگر فرنگی یا آرتیشو میروید که به لحاظ خواص دارویی و غذایی مشابه گیاه کنگر است که در کشورمان میروید و امروز در برخی از بازار روزها در تهران و برخی از شهرستانها دیده میشود.    

کبد چرب را مهار کنید

گنجاندن میوه کنگر در رژیم و برنامه غذایی افراد چاق به ویژه افراد مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب میتواند احتمال ابتلا به این بیماری را به حداقل ممکن برساند. خوردن سوپ، خوراک یا خورش تهیه شده از کنگر در روزهای آغازین بهار موجب پیشگیری از تجمع و رسوب چربیها در محیط  کبد میشود. ضمن آنکه افرادی که مصرف کنگر را در برنامه غذایی هفتگی خود داشته باشند با کمک این رژیم غذایی میتوانند احتمال ابتلا به چربی خونشان را نیز به صفر برسانند.

2  فنجان بنوشید

دمنوش تهیه شده از برگهای کنگر یکی از مقویترین و مغذیترین چایهای گیاهی است که بسیاری از درمانگران شیوههای طبیعی درمان نوشیدن یک تا 2 فنجان چای کنگر را به افراد مبتلا به چربی و کلسترول خون توصیه میکنند. برای تهیه چای با برگهای تازه گیاه کنگر کافی است 2 قاشق غذاخوری از برگ این گیاه را درون آبجوش ریخته و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه دم کنید. بهتر است این چای را پیش از میل کردن به خوبی صاف کنید و  آن را با مقدار اندکی نبات یا یک قاشق چایخوری عسل شیرین کنید.

هضم بهتر مواد غذایی باجوشانده برگ کنگر

جوشانده برگ کنگر و گلهای  این گیاه از جمله بهترین نوشیدنیهای گیاهی برای تقویت دستگاه گوارش و هضم بهتر مواد غذایی است. نوشیدن یک تا 2 فنجان از جوشاندهای که از برگ یا گلهای خشک شده این گیاه تهیه میشود به سوختوساز بهتر مواد غذایی به ویژه چربیها کمک کرده و حتی به کنترل میزان سطح تریگلیسیرید بدن نیز کمک میکند. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ