غذای مانده در یخچال تا چه زمانی قابل خوردن است؟

غزاله ذوالفقاری
تا چه زمانی می توان یک غذا را در یخچال نگه داشت؟

غذای مانده را می­توان به مدت 3 یا 4 روز در یخچال نگهداری کرد. این غذا باید حتما در عرض همین مدت خورده شود وگرنه خطر مسمومیت آن افزایش می­یابد. اگر فکر می­کنید که نمی­توانید در عرض این مدت غذای مانده را بخورید فورا آن را فریز کنید.

مسموم شدن غذا یا بیماری­های منتقله از غذا به وسیله برخی ارگانیسم­های مضر در غذاهای آلوده ایجاد می­شوند. برخی از این ارگانیسم­ها بخصوص باکتریها باعث تغییر مزه، بو یا قیافه غذا نمی­شوند و در نتیجه شما نمی­توانید دریابید که آیا این غذا مشکلی دارد یا خیر. بنابراین اگر ذره­ای به سلامت یک غذا شک دارید آن را دور بیندازید.

خوشبختانه اغلب موارد مسمومیت غذا به خوبی قابل پیشگیری هستند. غذای فاسد شدنی مثل گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و تخم مرغ را فورا در یخچال بگذارید و اجازه ندهید بیش از 2 ساعت در دمای محیط یا یک ساعت در دمایی بیش از 32 درجه سانتی گراد قرار داشته باشند.

سالادها یا ساندویجها یا سایر غذاهای پخته نشده را هم فورا در یخچال بگذارید. هدف شما باید کاهش زمان خطرناک برای تکثیر باکتریهای مضر باشد. بنابراین غذا باید هرچه کمتر در درجه حرارت 4 تا 60 درجه سانتی گراد قرار داشته باشد.

موقع گرم کردن غذا حتما باید تمام غذا بطور کامل گرم شده باشد. از خوردن غذای نیمه گرم مانده خودداری کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ