ارتباط بین وزن و پوسیدگی دندان

zahra
مرکز دندانپزشکی فجر: چاقی یکی از مشکلات مرتبط با سلامت در جوامع گوناگون است که زمینه ساز ابتلا به بیماری های دیگری مانند فشار خون، بیماری های قلب و عروق و....است.

مرکز دندانپزشکی فجر:

چاقی یکی از مشکلات مرتبط با سلامت در جوامع گوناگون است که زمینه ساز ابتلا به بیماری های دیگری مانند فشار خون، بیماری های قلب و عروق و….است.

1.بین وزن و پوسیدگی دندان رابطه وجود دارد با افزایش وزن افراد میزان پوسیدگی دندانی نیز افزایش پیدا می کند ارتباط این دو می تواند به دلیل عوامل ایجاد کننده مشترک دو بیماری چاقی و پوسیدگی دندانی باشد.

2.اثبات شده که کودکان چاق نسبت به همسالان خود که دارای وزن طبیعی هستند مقادیر بیشتری مواد غذایی قند دار و دارای کربوهیدرات مصرف می کنند و از طرفی افزایش میزان مصرف قند و کربوهیدرات باعث افزایش خطر ابتلا و گسترش پوسیدگی دندانی می شود.

3. دلیل دیگر برای تایید وجود این رابطه میتوان دفعات بالای مصرف مواد غذایی در افراد چاق باشد که افزایش دفعات مصرف مواد غذایی در ارتباط مستقیم با ایجاد و گسترش پوسیدگی دندانی در افراد است با توجه به این موضوع وزن زیاد میتواند به عنوان عامل خطری در افزایش تعداد دندان های پوسیده مد نظر قرار گیرد.

4.با این حال با وجود نقش عوامل دیگر در بروز هر دو بیماری چاقی و پوسیدگی، نمی توان وزن زیاد را تنها عامل افزایش پوسیدگی دندانی در افراد بیان کرد اهمیت این موضوع بیشتر به نقش هشدار دهنده وزن بالا در مورد پوسیدگی دندانی برمیگردد که باید کوشید با کنترل رژیم غذایی کودکان و نوجوانان و کاهش میزان کربوهیدرات ها در غذای ان ها افزایش وزن و نیز پوسیدگی را در ان ها کنترل نمود.

5.متاسافانه با توجه به سرانه چاقی در ایران هر ایرانی 35 تا 45 ساله 13 دندان خراب دارد .رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در کودکان 12 ساله ایرانی به طور میانگین 2 تا 9 دندان خراب دارند که 83% موارد ان مربوط به پوسیدگی دندان است و هر ایرانی 35 تا45 ساله 13 دندان خراب دارد. متاسفانه در این رنج سنی چهار دندان کشیده شده نیز دارد.

مرکز دندانپزشکی فجر:

برای تماس با مرکز تخصصی دندانپزشکی فجر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

03136202066

09137544060

 آدرس: اصفهان- سه راه حکیم نظامی-ابتدای خیابان صفه 

fajrdentistry

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ