مرگ خاموش لبخند زیبا

zahra
دکتر مهدی کدخدازاده، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت: وقتی لثه کنار دندان دچار التهاب و عفونت شود، با گذر زمان استخوان اطراف دندان را ازبین برده، باعث لق شدن و ازدست رفتن دندان می شود. این موضوع با رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان و مراجعات منظم به متخصص لثه قابل پیشگیری است.

وقتی لثه کنار دندان دچار التهاب و عفونت شود، با گذر زمان استخوان اطراف دندان را ازبین برده، باعث لق شدن و ازدست رفتن دندان می شود. این موضوع با رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان و مراجعات منظم به متخصص لثه قابل پیشگیری است.

امروزه بسیاری از افراد لثه های نازکی دارند. اگر لثه های نازکی داشته باشیم مستعد تحلیل لثه و بدنبال آن لق شدن دندان خواهیم بود. این مشکل را می توان با اقدامات پیشگیرانه ای همچون پیوند لثه جلوگیری کرد.

روش های نوین افزایش ضخامت لثه، روش هایی ساده تر و سریع تر از روش های جراحی سنتی در درمان این مشکلات هستند. در ادامه دکتر مهدی کدخدازاده، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت در زمینه بیشتر توضیح می دهند.

چرا لثه ها تحلیل می روند (عقب رفته)؟ آیا امکان درمان وجود دارد؟

دلایل متعددی برای تحلیل لثه وجود دارد که از همه مهم ترین آن می توان به روش غلط مسواک زدن، مسواک نامناسب، بیماری های لثه، موقعیت نامناسب دندان در استخوان فک، پروتز های نامناسب دندانی، ضخامت نامناسب لثه، حرکات نامناسب دندان در طی درمان ارتودنسی و غیره اشاره کرد. 

بازسازی لثه تحلیل رفته کنار دندان به عواملی چون علت، وسعت، شکل، ناحیه تحلیل و نیز روش جراحی بستگی دارد. تحلیل لثه به خودی خود برطرف نمی شود و برای بازسازی بافت از دست رفته باید پیوند لثه انجام شود. در مواردی که دندان دچار جابجایی شده یا استخوان و لثه بین دندانی تخریب شده باشد، امکان پوشش کامل سطح عریان ریشه وجود ندارد و تنها می توان به تقویت لثه موجود و پیشگیری از بدتر شدن ضایعه اقدام کرد.

آیا امکان بازسازی لثه تحلیل رفته در کنار دندان وجود دارد و آیا پیوند لثه روی ریشه دندان را می پوشاند؟

انجام برخی از پیوند های لثه به منظور تقویت لثه موجود و برای جلوگیری از ادامه روند تحلیل و برخی دیگر برای پوشش سطح عریان ریشه عریان شده تجویز می شود. پوشش ریشه نیز به بسیاری از موارد همچون دلیل تحلیل لثه، مدت زمان، شکل و وسعت تحلیل و غیره بستگی دارد و معمولا با موفقیت بالایی همراه است.

پیوند لثه چیست و چند روش برای آن وجود دارد؟

به طور کلی در پیوند لثه یا از بافت بدن خود فرد یا از مواد پیوند مصنوعی استفاده می شود. لثه مصنوعی یک بافت مصنوعی سازگار با بدن است که از بدن فرد دیگر و یا حیوان گرفته شده و پس از گذشتن از پروسه های پیچیده و استریلیزاسیون کامل به عنوان ماده پیوندی قابل استفاده است. درصورتی که بافت نرم اطراف دندان یا ایمپلنت از نظر ابعاد یا ضخامت ناکافی باشد یا پوشش سطح عریان ریشه دندان یا سطح ایمپلنت مد نظر باشد پیوند لثه تجویز می شود.

چرا پیوند لثه پیش از ارتودنسی دارای ضرورت است؟

در صورتی که ابعاد لثه در اطراف دندان ها مناسب نباشد بهتر است پیش از وارد آمدن نیروهای ارتودنسی به دندان اقدامات درمانی مناسب همچون پیوند لثه انجام گیرد تا از بروز مشکلات جدی همچون تحلیل لثه جلوگیری شود.

بعد از کشیدن دندان چه اتفاقی رخ می دهد و چه اقداماتی برای جلوگیری از آن برای دندانی که باید کشیده شود می توان انجام داد؟

به دنبال کشیدن دندان و خارج شدن ریشه های دندان از استخوان فک تحلیل استخوان آغاز گشته و در سال اول بخصوص در شش ماه اول شدت می یابد تا جایی که گاه درمان بازسازی استخوان، درمان های پروتزی و تیز درمان ایمپلنت را با چالش های جدی روبرو می سازد. روش های مختلفی مانند: کشیدن محافظه کارانه دندان،جایگذاری همزمان و یا غیر همزمان ایمپلنت، حفظ حفره دندانی (ساکت دندانی) و بازسازی ساکت دندانی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی وجود دارد که انتخاب هر یک از آنها به تجربه و مهارت درمانگر و نیز شرایط دندان و فرد بستگی دارد.

چه مدت پس از کشیدن دندان می توان درمان ایمپلنت را انجام داد؟

حدود هشت هفته پس از کشیدن دندان می توان ایمپلنت را در استخوان قرار داد. در این مدت تحلیل استخوان به شرط سالم بودن استخوان اطراف دندان کشیده شده چندان زیاد نیست از سویی دیگر استخوان در حال ترمیم و بازسازی است که می توان از این توانایی برای ایجاد یکپارچگی استخوان با ایمپلنت استفاده کرد. در صورت به تاخیر انداختن کاشت ایمپلنت امکان دارد استخوان به حدی تحلیل رود که نتوان ایمپلنت را بدون بازسازی استخوان در محل قرار داد.

آیا بیماران دیابتی امکان انجام درمان ایمپلنت را دارند؟

بله، هیچ منع کاربرد ایمپلنت برای افراد دیابتی وجود ندارد. بدیهی است که بایستی دیابت پیش از درمان ایمپلنت کنترل شده باشد به علاوه دندانپزشک برای جلوگیری از خطر عفونت ناحیه پس از درمان ایمپلنت برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.

دکتر مهدی کدخدازاده، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت، دارای فلوشیپ لیزر در دندان پزشکی و دانشیار دانشکده دندان پزشکی شهید بهشتی تهران هستند. 

آدرس و شماره های تماس:

مطب اول

02122793630

1943 786 0939

تهران، خیابان دولت، نبش بلوار کاوه، ساختمان پزشکان کاوه ، طبقه سوم واحد 15

مطب دوم

02188032208

تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، روبروی بیمارستان بقیه ا… (عج)، ساختمان سحر، طبقه دوم، واحد ۸

وب سایت: kadkhodazadeh.ir

mahdikadkhodazadeh

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ