شما چند تیپ شخصیتی را می‌شناسید؟

zahra
با سه تیپ شخصیتی آدمها آشنا شوید: تیپ‌های شخصیتی اهل معاشرت، تیپ‌های شخصیتی خوش بین و بدبین

شخصیتهای اهل معاشرت

تحقیقات نشان داده، افرادی که سهلگیر هستند و به شدت تحتتاثیر ارتباطات قرار میگیرند و ارتباطات اجتماعی گسترده دارند، از فواید این نوع شخصیت این است که خود سود میبرند. یک تحقیق 25 ساله روی 148 نفر که توسط مجله پزشکی پلاس مدیسین انجام شد، نشان داد، میزان رسیدن به سن بالای 65 سال در افرادی که دوستان نزدیک زیادی داشتند، 50 درصد بیشتر از کسانی بود که دوستان نزدیک متعددی نداشتند و به اصطلاح منزوی بودند. نتایج یک تحقیق 9ساله که در مجله «دورنمای روانشناسی» به چاپ رسیده نشان میدهد، داشتن ارتباط اجتماعی و حمایت اجتماعی باعث میشود افراد بتوانند مهارتهای کنار آمدن با مشکلات را بهتر بیاموزند و رفتار و زندگی سالمتری داشته باشند، درنتیجه از لحاظ روحی و جسمی سالمتر باشند. ارتباط داشتن با دیگران باعث میشود فرد استرس کمتر و سیستم ایمنی قویتر داشته باشد. برای همین اگر میخواهید سالمتر باشید، دوستان زیادی پیدا کنید. دکتر میسون، از مرکز طب اورژانس بالتیمور میگوید: «حداقل فایده داشتن دوستان متعدد این است که آنها مراقب سلامت شما هستند، درضمن وقتی دوست شما برای معاینه میرود، به شما یادآوری میکند که باید مراقب مسئله مشابه باشید.»

شخصیت افراد خوش بین

نتایج مطالعات 2 دههای روی بیش از 500 مرد میانسال نشان داد که میزان مرگومیر ناشی از مشکلات قلبی- عروقی در افراد خوشبین 40 درصد کمتر از افراد بدبین است. دکتر وین استوکا، از مرکز تحقیقات پزشکی تورنتو میگوید: «مشخص است که آدمهای خوشبین، کیفیت زندگی بهتری دارند و طبیعی است که کمتر دچار استرس شده و درنتیجه کمتر به مشکلات قلبی دچار شوند و بیشتر عمر کنند، اما مسئله عجیب این است که برخی مطالعات محدود نشان داده، افراد خوشبین کمتر دچار سرطان میشوند و مشکلات و بیماریهای مزمن مثل بیماریهای مفصلی و استخوانی هم در آنها شیوع کمتری دارند. این مسئلهای است که باید تحقیقات بیشتری روی آن انجام شود». دکتر میلر هم میگوید: « افراد خوشبین بهطور معمول توانایی کنارآمدن با وضعیتهای سخت را دارند. در حقیقت اگر مشکلی برای 2 نفر پیش بیاید، آنکه خوشبینتر است، راحتتر با استرس و اضطراب ناشی از آن کنار میآید و یک بیماری کمتر وضعیت بدنی و روحی او را تضعیف میکند.» اما از سوی دیگر خوشبینی مفرط هم میتواند خطرناک باشد. درواقع انتهای مرز خوشبینی، قرار گرفتن در دنیای فانتزی ذهنی و خیالی است. چنین افرادی فکر میکنند، هیچگاه هیچ خطری تهدیدشان نمیکند و از هرمشکلی مصون هستند. اینگونه افراد که میتوان آنها را خوشبینهای افراطی دانست، به طور معمول از واقعیت دور هستند.

مهمترین مثال درمورد این گروه، کسانی هستند که با خوشبینی سیگار میکشند. آنها احساس میکنند، سیگار کشیدن خطری برایشان ندارد و  هیچوقت سرطان ریه نخواهند گرفت، برای همین سیگار را ترک نمیکنند. «وقتی خطری متوجه ما نیست چرا باید سیگار کشیدن را کنار بگذاریم؟»

شخصیت‌های مضطرب و بدبین

این افراد از صحبت کردن در مورد خود و مشکلات خود در اجتماع میترسند. مطالعات نشان میدهد، این افراد 3برابر بیشتر از
افراد خوش
بین
و آرام در خطر ابتلا به بیماری
های
قلبی قرار دارند. جالب است که تحقیقات 10 ساله محققان مرکز روان
شناسی ملی کانادا هم نشان داده
است که افراد با این شخصیت بیشتر در خطر ابتلا به بیماری
های مربوط به خوردن (پرخوری
عصبی و بی
اشتهایی
عصبی) و گرایش به سمت سوء
استفاده
از موادمخدر هستند. دکتر میلر می
گوید:
«این افراد بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی و بیماری
های اضطرابی هستند؛ برای همین
بیشتر هم ممکن است به سمت رفتارهایی که فکر کنند حال
شان را بهتر میکند، حرکتکنند. همه اینها باعث میشود که این گروه وضعیت سلامت
نامناسبی داشته باشند.»

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ