اطلاعاتی درباره خواص چای ترش یا قرمز

amin
چای تُرش یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه Hibiscus Sabdariffa تهیه میشود و در بسیاری از مناطق دنیا یک نوشیدنی گرم و یا سرد پر مصرف است.

چای تُرش یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه Hibiscus Sabdariffa تهیه میشود و در بسیاری از مناطق دنیا بصورت نوشیدنی گرم و یا سرد مصرف دارد. در آمریکای لاتین و بخصوص در جامائیکا مصرف آن متداول است وبنام گل جامائیکا یا Sorrel٬ و شمال آفریقا بنام چای سودانی و در مصر بنام کرکده Karkade مشهور است. مزه آن ترش است و معمولا با شکر نوشیده میشود.

چای ترش حاوی موادی است که به افراد در کنترل /ایدز و همچنین تغییرات مربوط به سن در مغز و پیشگیری از سرطان استفاده می شود.

ترشی آن بخاطر وجود اسید ستریک و ویتامین c میباشد ونیز دارای آنتی اکسیدان های ضد چربی خون است. عقیده بر اینست که وجود مقادیر زیاد آنتوسیانین Anthocyanins در کاسبرگ‌های گیاه نقش مهمی در کاهش فشارخون و خواص ضد سرطانی آن دارد. تحقیقات زیادی در ارتباط با موثر بودن آن در کاهش فشارخون محیطی و ادرار آوری آن انجام شده است.

وقتی دچار بیماری می‌شویم زندگی برای ما انگار تلخ می‌شود و بسختی می‌توانیم عادت های خود را تغییر دهیم.

 

                                                                                                                                 

مثلا با ابتلا به دیابت کم‌کم باید مصرف چای و قند را تعدیل کنیم. چای تلخ است و نیاز به شیرینی دارد. به خود می‌گوییم: ما به آن عادت کرده‌ایم. اگر چای نخوریم پس چه بخوریم؟

خـوشـبـخـتانه نوشیدنی‌های جایگزین و بسیار مفیدی وجود دارد که می‌تواند از نظر آرامش بخشی و رفـع خـسـتـگـی بـرای کـسـانـی که علاقه مند به نوشیدنیی های گرم هستند سودمند باشد. چای ترش از آن جمله است.

چای ترش از گیاه (هیبیسکوس) یا رز چینی تهیه می‌شود که از گلبرگ و دانه های آن می‌توان به عنوان نوشیدنی استفاده کرد. چای هیبیسکوس دارای رنگ قرمز پر رنگ و طعم ترش است.

در میان گیاهانی که نام چای را به خود گرفته اند، چای قرمز یا چای ترش که به آن چای مکه هم می‌گویند، به علت رنگ، طعم و خاصیت ویژه‌ای که دارد، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است.

در عهدباستان از چای سرخ به عنوان شاداب‌کننده و رفـع‌کـنـنـده عوارض بیماری های قلبی استفاده می‌کردند.

مصرف این محصول در تعدادی از فرهنگ ها مانند چین، مکزیک و حتی اروپا وجود دارد. در سودان و مصر به عنوان یک نوشیدنی تشریفاتی در جشن‌های رسمی از آن استفاده می‌کنند.

نوشیدن این گیاه را می‌توان به صورت سرد و گرم به همراه مقداری قند یا نبات یا حتی بدون آن به عنوان یک نوشیدنی رژیمی مصرف کرد.

خواص چای ترش

نـوشـیـدنـی ایـن گیاه کاهش دهنده فشار خون، خـنـک کـنـنـده بـدن، رقـیـق و تـصـفـیـه کـنـنده خون، کـنترل‌ کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفرایی و همچنین آرام بخشی مناسب می‌باشد و برعکس چای که باعث دفع آهن می شود چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می آید.

چای ترش حاوی موادی است که به افراد در کنترل عفونت ویروسی اچ آی وی/ایدز و همچنین تغییرات مربوط به سن در مغز و پیشگیری از سرطان استفاده می شود.

طریقه مصرف چای ترش

افرادی که دارای قند، چربی و فشارخون بالا هستند، می‌توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای قرمز اختصاص دهند و برای هر بار مصرف، 5 گرم از گل برگ های چای قرمز را داخل یک فنجان ریـخـته و سپس آب جوش بر روی آن بریزند و سرپوشی گذاشته، 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس صاف کرده و میل کنید.

عوارض جانبی چای سرخ

چای ترش یا سرخ زمانیکه به عنوان یک نوشیدنی استفاده می شود، عموما بی خطر است. اطلاعات کافی دراینباره که آیا این نوشیدنی را می توان به عنوان دارو مصرف کرد، وجود ندارد.

از آنجا که اطلاعات کافی درباره این دارو تاثیر آن بر بارداری و شیردهی وجود ندارد، بهتر است ا

حتیاط کرده و در این دوران مصرف نشود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ