چرا تشنج ناشی از تب اتفاق می افتد؟

karimi
این نوع تشنج همیشه به همراه تب بالا و در سنین 6 ماهگی تا 6 سالگی اتفاق می افتد

تشنج ناشی از تب شایع ترین نوع تشنج در کودکان است . حدود 3تا4درصد کودکان با سن کمتر از 6 سال دچار این نوع تشنج می شوند . این نوع تشنج همیشه به همراه تب بالا و در سنین 6 ماهگی تا 6 سالگی اتفاق می افتد و به ندرت ممکن است بعد از سن 6 سالگی نیز تکرار شود  ولی بیشترین شیوع آن در یک تا دو سالگی است که بیشتر به دلیل بروز عفونت های گوارشی، تنفسی و ادراری در این سنین بروز می کند. از این رو در هر کودک مبتلا به تشنج ناشی از تب باید کانون تب مشخص و درمان شود. همچنین تشنج وابسته به تب دارای این خصوصیات است:

    تقریباً هرگز قبل از 6 ماهگی و پس از 6 سالگی اتفاق نمی افتد.

    هرگز عفونت یا بیماری مغزی که بتواند باعث تشنج شود، وجود ندارد.

    به جز تب، هیچ عامل دیگر به وجود آورنده تشنج، وجود ندارد.

    تقریباً هرگز ضایعه عصبی، جسمی و روحی در اثر آن به وجود نمی آید.

    معمولاً در ساعات اولیه افزایش درجه حرارت بدن اتفاق می افتد.

    با کاهش تب، تشنج نیز کنترل می شود.

معمولا تشنج در اولین ساعات بروز تب پدیدار شده و گاهی حتی والدین متوجه تب کودک نمی شوند و پس از وقوع تشنج متوجه تب کودک می شوند . تشنج به صورت از دست رفتن ناگهانی هوشیاری، قفل شدن فک، سیاه شدن دور لب، سفت شدن تمام بدن و به دنبال آن حرکاتی شبیه دست و پا زدن بروز می کند. حمله تشنج معمولا کوتاه مدت بوده و در عرض یک تا دو دقیقه برطرف می شود و به ندرت ممکن است حرکات تشنجی در یک طرف بدن و یا فقط در چشمها باشد که در این موارد علامت خطرناکی است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. 

والدین باید هنگام بروز تشنج خونسردی خود را حفظ کنند، کودک را به پهلو خوابانیده و چنانچه در دهان او ماده غذایی و یا ترشحی وجود دارد به آهستگی خارج کنند. همچنین از پاشیدن آب به صورت و یا تحریک وی خودداری شود. با استفاده از شیاف استامینوفن و کم کردن پوشش کودک درجه حرارت کودک را کنترل کنید. در صورت لزوم می توان از تن شویه با آب ولرم نیز استفاده کرد که در این مورد پنبه یا پارچه ای نرم آغشته به آب ولرم را به مدت یک ساعت در نواحی دور گردن و زیر بغل کشاله ران کشیده تا درجه حرارت کودک به حد طبیعی برسد. پس از ورود به بیمارستان در صورت ادامه تشنج تجویز دیازپام از طریق وریدی و یا مقعدی موجب کنترل تشنج خواهد شد.

بهترین روش پیشگیری از تشنج ناشی از تب این است که در صورت بروز تب در کودک بلافاصله‌ اقداماتی‌ جهت‌ پایین‌ آوردن‌ تب‌ انجام‌ دهید و اگر در زمانی کوتاه تب قطع نشد به پزشک مراجعه کنید تا از بروز عوارض احتمالی مثل عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌، تأخیر در رشد و نمو و یا ناهنجاری‌های‌ رفتاری‌ پیشگیری شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ