اوریون چیست؟

karimi
اوریون یک بیماری عفونی دوران کودکی است

اوریون یک بیماری عفونی دوران کودکی است که بیشتر کودکان بالای دو سال را مبتلا می‌سازد. این بیماری توسط یک ویروس ایجاد می‌شود و دوره کمون آن ۱۴ تا ۲۱ روز است . ممکن است یک یا دو روز پیش از شروع علائم عمده، کودک دچار بد حالی عمومی شود، سپس غدد بزاقی در ناحیه بناگوش و زیر چانهمتورم می‌شوند، این علامت می‌تواند همراه تب دیده شود.  تورم ممکن است نخست در یک طرف صورت ایجاد شده و سپس طرف دیگر را درگیر سازد و یا این که همزمان در هر دو طرف بروز کند.  تورم غدد بزاقی سبب درد هنگام بلعیدن می‌شود.  همچنین ممکن است به علت توقف ترشح بزاقازغدد بزاقی، خشکی دهان وجود داشته باشد. تورم بیضه ها یاتخمدان در موارد نادر دیده می‌شود، علیرغم این علائم، اوریون یک بیماری کم خطر است، با این حال اگر قبل، در طی و یا بعد از تورم غدد بزاقی کودک دچار درد و سفتی گردن شود، علامت بروز مننژیتناشی از اوریون است که می‌تواند خطرناک باشد.

 علائم اوریون شامل سردرد، تب، تورم غدد لنفاوی، و آبریزش بینی و چشم است.کودک ابتدا دچار درد سراسر بدن –بیحالی –بی اشتهایی –تب وخشکی گلو می شود سپس تظاهر اصلی بیماری بصورت تورم غده پاروتید ظاهر می شود 

علل: انتقال‌ فرد به‌ فرد ویروس‌ اوریون‌، عامل‌ این‌ بیماری‌ است‌. این‌ ویروس‌ در هر زمانی‌ از 48 ساعت‌ قبل‌ تا 6روز پس‌ از بروز علایم‌ قابل‌ سرایت‌ است‌. 

اقداماتی که شما می‌توانید برای کمک به کودک انجام دهید: برای کمک به کودک می‌توانید غذاهای مایع مثل شیر ، سوپ و یا ماست به او بدهید تا بلع غذا آسانتر بشود.

واکسیناسیون‌ اوریون‌ را در کودکان‌ در سن‌ مقتضی‌ انجام‌ دهید. اگر شما سابقه‌ ابتلا به‌ اوریون‌ را نداشته‌ یا برضد آن‌ واکسینه‌ نشده‌اید و یکی‌ از اعضای‌ نزدیک‌ خانواده‌ شما مبتلا به‌ اوریون‌ است‌، گلوبولین‌ ضداوریون‌ برای‌ شما ممکن‌ است‌ توصیه‌ گردد. تزریق‌ این‌ پادتن‌ ممکن‌ است‌ از بیماری‌ پیشگیری‌ کند (بدون‌ وجود تضمین‌ در این‌ باره‌) ولی‌ هزینه‌ آن‌ بالاست


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ