آیا سرطان تیروئید قابل درمان است؟

mousavi
دکتر نریمان زاده متخصص جراحی عمومی و زیبایی: معمولاً بیماری های تیروئید که مردم به متخصص مراجعه می کنند یک علایم عمومی دارند. بعضی ها می گویند ما تعریق بیش از حد داریم یا اینکه پوست مان خیلی خشک است. اینها هر کدام شان می تواند علایم یک سری از بیماری ها باشد و در آزمایش مشخص می شود که ما پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید داریم.

دکتر نریمان زاده متخصص جراحی عمومی و زیبایی:

معمولاً بیماری های تیروئید که مردم به متخصص مراجعه می کنند یک علایم عمومی دارند. بعضی ها می گویند ما تعریق بیش از حد داریم یا اینکه پوست مان خیلی خشک است. اینها هر کدام شان می تواند علایم یک سری از بیماری ها باشد و در آزمایش مشخص می شود که ما پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید داریم. در پرکاری تیروئید هورمون های تیروئیدی بیش از حد ترشح می شوند. وقتی هورمون های تیروئید بیش از حد ترشح  شوند دقیقاً سوخت و ساز بدن را بالا می برند. وقتی سوخت و ساز بدن بیش از حد باشد با علائمی مثل کاهش وزن، تعریق بیش از حد، تپش قلب و … همراه است.

اما کم کاری تیروئید!

وقتی افراد به کم کاری تیروئید مبتلا باشند یعنی میزان هورمون های تیروئیدی که ترشح می شود کمتر از اندازه طبیعی است و مریض ممکن است پوست خشکی و چشم های پف آلود داشته باشد. این علایم یک سری علائم عمومی هستند.

با این حال گاهی اوقات با برخی از علائم ظاهری می توانیم پی به کم کار یا پر کار بودن تیروئید فرد ببریم. با این حال خیلی از اوقات می توان با درمان های دارویی کم کاری یا پرکاری تیروئید را درمان کرد. اما گاهی اوقات در معاینه های حضوری پزشک از طریق لمس ناحیه متوجه گره یا توده هایی بشود که در این مرحله نیاز است که سونوگرافی انجام شود تا تشخیص به درستی صورت گیرد. اگر در سونوگرافی وجود توده یا گره تایید شود برای پیگیری بیشتر اسکن نیاز است. اما اگر گره بسیار بزرگ و قابل لمس باضشد از همان ابتدا نیاز به نمونه برداری است. اگر جواب همه این مراحل نشان دهنده سرطان تیروئید باشد آن زمان بنا به صلاح دید پزشک متخصص باید جراحی صورت گیرد. البته این بد خیمی ها چندین نوع مختلف دارد. البته قبل از انجام عمل جراحی باید یک سری آزمایشات انجام شود تا موقعیت غدد بررسی شود، چرا که زمانی می توان جراحی را انجام داد که هورمون های تیروئید در حد طبیعی نگه داشته شوند.

در جراحی آیا کل تیروئید برداشته می شود؟

در سرطان تیروئید معمولاً کل تیروئید باید برداشته شود. هنگام عمل باید مواظب غده های پاراتیروئید باشیم چون چهار تا غده پاراتیروئید داریم (دوتا بالا دو تا پائین) غده تیروئید در دو سمت است که باید مواظب باشیم که این غدد آسیب نبینند. چرا که  اگر به غده های پاراتیروئید ما آسیب وارد شود بعدها ممکن است دچار افت کلسیم بشویم. به غیر بعد از غدد پاراتیروئید، دو عصب مهم هم وجود دارد که بالای حنجره قرار دارند که باید مراقب این دو عصب هم بود. با این حالا جراحی باید به صورت دقیق صورت گیرد تا بدن برای بیمار مشکلی ایجاد نشود. بعد از انجام جراحی، با این که تیروئید کاملا برداشته می شود اما ممکن است نیاز به تجویز رادیواکتیو باشد چرا که ممکن است تیکه های کوچکی باقی مانده باشد که با جراحی برداشته نشده باشند که با رادیواکتیو قابل برداشتن هستن. همچنین به دلیل این که تیروئید برداشته شده است بیمار باید تا آخر عمر از داروهای تجویزی تیروئید مصرف کند.

 

دکتر نریمان زاده متخصص جراحی عمومی و زیبایی:

در زمینه جراحی دستگاه گوارش، جراحی لاپاراسکوپی و در بخش تشخیص و درمان تمامی بیماریهای نشیمنگاهی، دستگاه گوارش، تیروئید، پستان و… فعالیت دارد. شیوه ی درمان دکتر داود نریمان زاده به این صورت است که ابتدا بیماری را تشخیص داده، سپس اقدام به درمان قطعی به روش دارو درمانی و یا در صورت نیاز اقدام به عمل جراحی می کند. عمل جراحی توسط دکتر نریمان زاده به دو شیوه ی عمل جراحی باز و عمل جراحی لاپاراسکوپی است. جراحی های انجام گرفته توسط دکتر نریمان زاده شامل: جراحی معده، جراحی دستگاه گوارش، جراحی مری، جراحی پستان، جراحی بیماریهای دستگاه گوارش: بواسیر، همورویید، شقاق، جراحی کیسه صفرا و…. است. دکتر نریمان زاده در بخش سرطان شناسی و سرطان درمانی نیز فعالیت های گسترده ای دارد.

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر نریمان زاده، با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

021۸۶۰۳۷۵۵۲  

021۸۸۹۰۱۳۸۴

آدرس: تهران، ضلع جنوب شرقی میدان فاطمی، روبروی بیمارستان سجاد، پلاک ۴۰ ، ساختمان پزشکان ۲۸، طبقه دوم، واحد ۷

وب سایت narimanzadeh.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ