بوتاکس چیست و چگونه کار می کند؟

دکتر سیدعلی ملائکه، پزشک پوست، مو و تغذیه: بوتولینوم توکسین نوع Aکه با اسامی تجاری گوناگون مثل بوتاکس، دیسپورت، زئومین، نورونوکس و ... تولید و عرضه می شود، سم یک باکتری است و برای اهداف درمانی یا زیبایی از آن استفاده می شود.

دکتر سیدعلی ملائکه، پزشک پوست، مو و تغذیه:

بوتاکس چیست و چگونه کار می کند؟ 

بوتولینوم توکسین نوع  Aکه با اسامی تجاری گوناگون مثل بوتاکس، دیسپورت، زئومین، نورونوکس و … تولید و عرضه می شود، سم یک باکتری است و برای اهداف درمانی یا زیبایی از آن استفاده می شود. عمل اصلی توکسین کاهش یا توقف حرکات در ماهیچه ها  است و اثرآن فقط در چروک هایی است که با حرکت ایجاد شده ودر چروکهای ثابت (بدون حرکت) تاًثیری ندارد. برهمین اساس این توکسین کوچکترین تاثیری بر پوست نداشته و فقط با بیحرکت کردن ماهیچه ها باعث میشود پوست ظاهر بهتری داشته باشد. درواقع : بوتاکس هیچ نقشی در جوان سازی پوست یا پرکردن عمق چروک ندارد. پس از شروع اثر،چین خوردگی پوست محل تزریق  بسته به شدت آن شروع به کاهش کرده و در صورتیکه چین خوردگی خیلی کم و از زمان تشکیل آن مدت زیادی نگذشته باشد، محو شده ودر غیراینصورت چین محو نشده ولی ملایم تردیده می شود.(این حالت به چندهفته زمان نیاز دارد)

شروع و دوام اثربوتاکس: شروع اثر بوتاکس پس از3 تا 7 روز بوده و به تدریج تا 2 هفته به حداکثر می رسد. دوام اثر بوتاکس بین 3-6 ماه است که البته از ماه 3 اثرات آن شروع به کاهش کرده و ازماه 4 تا 6 لازمست که تزریق تکرار شود. (گارانتی ما : چنانچه اثربوتاکس بصورت کامل قبل از2ماه ازبین برود، تکرار تزریق به صورت رایگان انجام خواهد شد.) شروع ودوام اثربرای هر شخص کاملا اختصاصی بوده و با بقیه قابل مقایسه نیست. در مواردی که چین وچروک زیادی وجود دارد تغییرات ظاهری زیادی خصوصا در افراد با سن بالای 45 سال رخ می دهد. تاثیرات ظاهری بوتاکس نه تنها برای افراد مختلف متفاوت است بلکه حتی در دفعات مختلفی که برای یک فرد طی سالها تزریق انجام می شود نیزمتفاوت خواهد بود. قبل از تزریق از محل درمان عکسبرداری می شود تا با ثبت شکل اولیه محل قبل از درمان، بررسی دقیق نتایج درمان و مقایسه قبل و بعد امکانپذیر باشد.

عوارض احتمالی بوتاکس: پس از تزریق، درد وسوزش قابل تحمل و تورم و گاه کبودی های کوچک و موقت در محل  ایجاد شده که برای بهبودی به چند ساعت تا چندروز زمان نیاز دارند. خارش و تورم ناشی از حساسیت به بوتاکس ممکن است از چند ساعت تا چندروز بعد از تزریق در محل تزریق و اطراف آن ایجاد شود که برای رفع آن به چند روز زمان نیاز می باشد (خصوصا در افراد با سابقه حساسیت). از دیگر عوارض آن افتادگی یا سنگینی پلکها (پتوز) یا ابروها، تاری دید یا دوبینی و انحراف چشم است. در افرادی که آسپیرین یا سایر داروهای ضد لخته شدن خون استفاده می کنند ممکن است شدت کبودی احتمالی یا زمان بهبودی آن بیش از سایرین باشد. سردرد یا دردپیشانی و چشم نیزگاهی رخ می دهد. تمام عوارض بوتاکس، بی خطر بوده و خودبخود و طی چند روزتا چند هفته خوب می شوند.

موارد منع استفاده: چنانچه در حال حاضر دچار بیماری شدید و جدی (مثل بیماریهای مغزی یا قلبی عروقی حاد) یا مهم و قدیمی (میاستنی گراو، MS و تمام بیماریهای سیستم عصب و ماهیچه) هستید و نیز باردار یا شیرده هستید یا درحال مصرف دارویی به صورت طولانی مدت هستید (مثل جنتامایسین، استرپتومایسین، تتراسیکلین، دی پنیسیلامین، کلروکین  یا هیدروکلروکین، سیکلوسپورین، شل کننده های عضلات، آرامبخش ها یا روانگردان ها) یا در چندروز اخیر بیهوشی با دارو داشته اید، زیر 18 وبالای 70 سال هستید، دچار انواع آلرژی (حساسیت) خصوصاً پوستی) سابقه کهیر، خارش، اگزما) یا ریوی و تنفسی مانند آُسم هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. در این موارد خطر تشدید بیماری یا ظاهرشدن عوارض مهم افزایش می یابند.

موارد و ملاحظات پس ازتزریق بوتاکس: پس از انجام تزریق تا 24 ساعت به طور مطلق از این موارد خودداری نمایید: تابش نور خورشید (از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.)، فشار یا ماساژ یا حرارت دادن صورت (بخور، استخر، سونا یا حمام آب گرم)، انجام حرکات سنگین بدنی (کار یا ورزش سنگین، خصوصا فشار روی صورت و خم کردن سر یا بدن بیش از چند ثانیه). از رو به پایین گرفتن سر (مثل مطالعه یا کار با موبایل) به مدت 4 ساعت و درازکشیدن به مدت 6 ساعت اجتناب کرده و  برای خواب شبانه فقط به پشت یا پهلوها دراز بکشید و از دمرخوابیدن روی صورت خودداری نمایید. تا 2 ساعت پس از تزریق عضلات نواحی تزریق شده را به شکل ارادی حرکت دهید. برای ترمیم احتمالی بوتاکس بین روزهای 14 تا 21  پس از تزریق مراجعه نمایید زیرا پس از روز 21 تا روز 90 پس از تزریق به دلیل ریسک واکنشهای شدید حساسیتی امکان ترمیم نیست. درصورت درخواست ترمیم یا تقویت پس از روز 21، هزینه مجدد اخذ می شود.

نکته ی بسیارمهم: به محض اینکه احساس نمودید دچار عوارض شده اید، بدون درنگ و در هر ساعت از شبانه روز به پزشک خود خبر دهید. تحمل عوارض وگذشت زمان باعث بدترشدن آن و طولانی شدن مدت درمان و افزایش احتمال  افتادگی پلک (پتوز) یا دوبینی می شود.

دکتر سیدعلی ملائکه، پزشک پوست، مو و تغذیه:

جهت ارتباط با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

۰۳۱۳۶۶۵۱۳۷۸

03136651379

۰۹۱۳۲۴۶۹۶۲۷ 

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید، نرسیده به چهارراه دهش، روبروی هنرستان فضیلی، طبقه دوم، کلینیک کودک من 

Drmalaekehclinic

drmalaekehclinic

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ