درمان با نخ چیست وچگونه کار می کند؟

دکتر سیدعلی ملائکه، پزشک پوست، مو و تغذیه: با استفاده از موادی که خاصیت جذب تاخیری در بدن داشته و باعث تحریک و کشاندن سلولهای بازسازی کننده پوست به محل درمان می شوند، نخهایی تولید شده که بر حسب نوع و محل استفاده می توانند باعث لیفت و کشیدن پوست صورت و بدن، سفت کردن و جوانسازی پوست، از بین بردن چین و چروکها و خطوط پوست، حجم دهی و فرم دهی صورت و بدن و لاغری موضعی شوند.

دکتر سیدعلی ملائکه، پزشک پوست، مو و تغذیه:

بیشترین ماده مورد استفاده برای ساخت این نخها پلی دی اکسانون (PDO) است که مدتها به عنوان ماده اولیه در ساخت نخهای جراحی مورد استفاده بوده است و بی خطر بودن آن به اثبات رسیده است. اخیرا با استفاده از موادی مثل پلی ال لاکتیک اسید(PLLA)  و طلا نسل های جدیدی به بازار آمده که شدت و مدت اثربخشی آنها بیشتر از نخهای قبلی و البته قیمت آنها نیز بالاتر است. بر حسب مورد استفاده، نخها در شکلها، طولها ، ضخامت ها و با سوزنهای مختلفی ساخته می شوند که اصلی ترین گروه آنها نخهای خاردار (COG) هستند. خارهای ریز موجود در سطح این نخها به محض قرارگیری در عمق پوست در بافتهای مجاور قفل شده و به این ترتیب با کشیدن آنها پوست مناطق مجاور کشیده شده و اثر لیفت کنندگی آنها آشکار می شود. گروه دیگر نخ ها، انواع بدون خار هستند که به خاطر اثرات پرکنندگی، حجم دهی، سفت کنندگی و جوانسازی پوست و نیز از بین بردن چاقی های موضعی مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از نخهای موجود امکان لیفت و جوانسازی اکثر نقاط بدن مثل صورت، ابرو و گوشه چشم، گردن، سینه و باسن و همچنین لاغری موضعی در تمام نقاط بدن امکان پذیر است.

شروع و دوام اثر درمان با نخ: بلافاصله پس از قرارگیری نخهای خاردار جهت لیفت پوست، شاهد اثر چشمگیر آنها در کاهش افتادگی و خطوط پوست خواهیم بود ولی این تنها 30 تا 40 درصد از نتیجه نهایی است و اوج اثر درمان با کامل شدن روند جذب نخها و ساخت رشته های کلاژن و فیبرین دور آنها ایجاد خواهد شد که نیازمند زمانی بین 7 تا 12 ماه است. بدیهی است نگهداری صحیح محل درمان، ترمیم درمان در زمانهای مناسب و بکار بستن روشهای تکمیلی درمانی شرط لازم رسیدن به بهترین نتیجه است و در چنین شرایطی می توان تا سالها نتایج بدست آمده را حفظ کرد، در غیر این صورت ممکن است تغییرات ایجاد شده طی چند ماه از بین بروند. در موارد درمان با نخ های بدون خار برای جوانسازی و سفت کردن پوست، از بین بردن خطوط و نیز لاغری موضعی، شاهد اثرات آنی نخواهیم بود و با پیشرفت فرایند جذب نخها نتایج درمانی حاصل خواهد شد.


عوارض احتمالی درمان با نخ: خوشبختانه عوارض احتمالی این روش بسیار ناچیز است و با درمان مناسب برطرف می شوند. عوارض عمومی نخ،  شامل  تورم، درد و کبودی درمحل درمان بوده که پس از چند ساعت تا چند روز بهبود می یابند. از عوارض با احتمال بسیارکم، عفونت محل بوده که ممکن است به دلیل اشکال در کارگذاشتن نخها یا در مراقبت های پس ازآن توسط شما ایجاد شود. همچنین عارضه نادر دیگرایجاد برجستگی های همراه با تورم  یا فرورفتگی های سطحی پوست بوده که ممکن است به دلیل سطحی شدن نخها هفته ها یا ماهها بعد ایجاد شود. مصرف کامل و صحیح داروهای تجویزشده و بکار بستن توصیه های پس از درمان به مقدار بسیار زیادی از احتمال بروز عوارض می کاهد. تمام عوارض ذکر شده در صورت مراجعه به موقع قابل درمان هستند.

موارد منع استفاده:

1-   چنانچه درمحل کارگذاری نخها یا اطراف آن، انواع ژلهای دائمی (مانند ژل پاژ) یا پروتز وجود دارد. چنانچه مشخص شود که ژل دائمی داشته اید و این مسئله باعث عفونت یا تورم شود، به هیچ  عنوان مسئولیتی در قبال آن نخواهیم داشت.

2-   درحال مصرف داروهای کاهنده سیستم دفاعی بدن (انواع کورتونها، داروهای شیمی درمانی یا داروهای پس ازپیوند اعضاء یا بیماریهای روماتیسمی) و داروهای جلوگیری از لخته شدن خون (آسپیرین، وارفارین، هپارین  یا تیکلوپدین و پلاویکس) هستید.

3-   دچار نقص سیستم ایمنی یا دفاعی بدن هستید.

4-   دچاربیماری عفونی فعال  در محل درمان یا در کل بدن هستید و یا سابقه تبخال در هر منطقه از بدن دارید.

5-   سابقه ی حساسیت به داروهای بیحس کننده موضعی (خصوصاً لیدوکایین) دارید.

6-    چنانچه به دلیل بیماری خاصی نباید آنتی بیوتیک یا کورتون مصرف کنید.

7-   درصورت مصرف چای سبز، انار، عناب، دمنوشهای گیاهی و یا مکمل های حاوی ویتامین، امگا 3 یا گل پامچال، باید از یک هفته قبل از نخ گذاری مصرف آن قطع شود.

8-   باردار یا در دوران شیردهی هستید.

9-   دچار بیماری دیابت کنترل نشده یا سرطان  هستید. 

موارد و ملاحظات پس از درمان با نخ: داروهای تجویز شده را تا انتها و مرتب مصرف کنید. از دستکاری و فشار یا تلاش برای تنظیم و تغییر شکل ناحیه درمان جدا خودداری نمایید. چسب های بکار رفته روی پوست را حداقل تا 72 ساعت جدا نکرده و ترجیحا تا 7 روز از چسب در همان محلها استفاده کنید. گن توری را در تمام طول شبانه روز و حداقل تا دو هفته استفاده کنید. در صورت انجام لیفت صورت، از باز کردن زیاد دهان، عطسه و خمیازه شدید، خوردن غذاهای سفت مثل ته دیگ و یا جویدن آدامس و مراجعه به دندانپزشک تا 2 ماه خودداری نمایید. از حرارت مستقیم آفتاب، سولاریوم، سونا و انجام حرکات ورزشی یا کار سنگین که با تعریق زیاد همراه باشد تا 2 هفته جداً پرهیزکنید. به دلیل تورم یا کبودی احتمالی ایجاد شده پس از درمان که گاه تا 2 هفته طول می کشد، فاصله زمانی مناسب را برای محل کار، میهمانی یا مسافرت درنظر بگیرید.

دکتر سیدعلی ملائکه، پزشک پوست، مو و تغذیه:

جهت ارتباط با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

۰۳۱۳۶۶۵۱۳۷۸

03136651379

۰۹۱۳۲۴۶۹۶۲۷ 

آدرس: اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، خیابان شیخ مفید، نرسیده به چهارراه دهش، روبروی هنرستان فضیلی، طبقه دوم، کلینیک کودک من 

Drmalaekehclinic

drmalaekehclinic

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ