چگونه توالت رفتن را به کودک‌مان آموزش دهیم؟

zahra
خیلی ازبچه‌ها عادت ندارند نیازشان به دستشویی را به پدرومادرشان خبردهند وآموزش این بخش مهم زندگی هم به کودکان بسیاردشواراست،

1 – شایدوقتش همین حالا باشد

مهمترین نکته اینجاست که کوچولویتان دستشویی رفتن را ازشما بیاموزد، این است که شما به موقع نسبت به این آموزش اقدام کنید. آموزش توالت رفتن باید ازهنگامی آغازشود که کودک قادر باشد کثیف شدن پوشکش را شناسایی کند و به شما خبردهدکه خودش را کثیف کرده است. برای بیشترکودکان در18تا24ماهگی یعنی حدود یکسال ونیمهگی تا2سال قادرخواهندبود این خبررا به شما بدهند و وقت آن است که شما دست به کارشوید؛ اما برخی ازکودکان حتی تا 3 – 5/2 سالگی هم هنوز نیاز به پوشک دارند. پیش ازاینکه کوچولویتان را مستقیماً سرکاسه دستشویی (توالت) ببرید، لگن را به اومعرفی کنید، به او اجازه دهید هر وقت دوست داشت بدون اینکه لباسهایش را بیرون آورد سرلگن بنشیند اما هیچگاه او را مجبور به این کار نکنید. سپس او را تشویق کنید بدون پوشک روی لگن بنشیند. به اونشان دهید که چگونه مدفوع از پوشک به لگن و سپس به توالت منتقل میشود. به اواجازه دهید سیفون توالت را بکشد و ببیند مدفوع چگونه ناپدید میشود.

2  – اول تئوری بعد عملی

با کوچولویتان درباره توالت رفتن گفتگوکنید. اول ازهمه به صورت تئوری برایش توضیح دهید که چگونه ادرار و مدفوع بهوجود میآید و از بدن خارج میشود. وقتی کودک درون لاستیکی ادرار و مدفوع میکند احساس میکند ادرار و مدفوع بخشی ازبدن اوست و شما باید به او توضیح دهید که ادرار و مدفوع باید از بدن خارج شود و بخشی ازبدن او به شمار نمیآید.

3  – ازتوالت نام ببرید

قدم بعدی شما این است که توالت و اجزاء آن را به کودکتان معرفی کنید. لگن، شیرآب، سیفون، توالت و دستشویی همه اشیائی هستند که کودکان باید با آن آشنا شوند و نام آنها را بیاموزند. درعین حال شما باید او را با دستورات سادهای مثل خارج کردن ادرار یا مدفوع آشنا کنید. بهتر است برای پیشگیری از سردرگمی کودکتان همیشه از نامها و دستورات ثابتی استفاده کنید تا بهترآنها را بیاموزد و پیاده کند.

4  – برایش  لگن بخرید

لگن همان توالتهای پلاستیکی مخصوص کوچولوهاست. اگر دوست دارید میتوانید لگنهای طرح و نقش­دار یا انواعی که به شکل ماشین و اسباببازی هستند را برای کودکتان خریداری کنید.این لگنها ممکن است مشوق کودک شما برای دستشویی رفتن باشد.

5  – بین خودتان رمز بگذارید

شما میتوانید بین خودتان و فرزندتان ازکلمات یا اشارههای رمزاستفاده کنید. به این ترتیب او هروقت احساس نیاز به توالت داشت میتواند با یک نشانه شما را آگاه کند. این ترفند به خصوص درمهمانی که ممکن است کوچولوی شما درآن احساس خجالت کند، بسیارموثرخواهد بود.

6  – اجازه دهید  ناراحتی را حس کند

برای آنکه کودک نسبت به اعمال خود، آگاه شود به او بگویید به شلوار خیس یا کثیفش دست بزند یا آن را ببیند. در حین مدفوع کردن برای او توضیح دهید که مشغول چه کاری است و نام این کار چیست؟ گاهی داشتن لباس خیس یا کثیف برای کودک ناراحتکننده است، اجازه دهید کودک این ناراحتی را تجربه کند زیرا ناراحتی کودک انگیزه خوبی برای کنترل ادرار و مدفوع و درنتیجه استفاده نکردن از توالت خواهد بود.

  – با او از ترس گذرکنید

بعضی ازکودکان ازکاسه دستشویی، توالت فرنگی و حتی صدای سیفون میترسند. شما باید تلاش کنید تا ترسهای او را ازمیان بردارید. تلاش کنید محل قرارگرفتن ادرار و مدفوع را ببیند و خودش سیفون را بکشد، کودکتان را تشویق کنید تا با شما درباره ترسهایش صحبت کند و سپس از دور محل را به او نشان دهید وکمکم بهآن محل نزدیک شوید. او را به آرامی حمایت کنید.

8 – حساسیت به خرج ندهید

برخی ازکودکان برای جلب توجه والدین هنگامیکه به دستشویی میروند، رفتار نادرستی را تکرار میکنند، شما بیخیال باشید و نسبت به این رفتارها حساسیتی به خرج ندهید.کمکم کودکان با دیدن اهمیت ندادن والدین دست از این رفتارشان برمیدارند.

9 او را به خشک ماندن تشویق کنید

این مرحله یکی ازمهمترین مراحل این آموزش‌‌ها به کودک است. دراین مرحله شما او را به توالت نمیبرید. حالا انتخاب با اوست که خشک بماند یا نه. میتوانید حتی ازخود کودک هم در این مورد سوال کنید. هرچه مدت خشک ماندن او بیشتر باشد او را بیشترتشویق و دلگرم کنید. بلافاصله پس ازیادگیری و پیشرفت کودک پاداشها را حذف نکنید، بلکه تا یک هفته پس ازآن به او جایزه بدهید.

10 – آیا آمادگی دارد؟

فراموش نکنید کوچولوی شما هنگامی آماده آموزش توالت رفتن مستقل است که بتواند به دستورات شما گوش دهد و از آنها اطاعت کند. او باید توانایی درآوردن لباسهایش و شستن دستهایش را داشته باشد. او باید بتواند حدود 15 دقیقه در محل مخصوص بنشیند بنابراین اگرکودکی نتواند این مدت را تحمل کند هنوزآماده این آموزش نیست.

11 – برایش پوستر و اسباببازی بگذارید

برایاینکه کوچولویتان را روی لگن میخکوب کنید برایش درمقابل لگن، پوسترهای رنگی و زیبا نصب کنید تا او مشغول تماشای آنها شود حتی میتوانید اسباببازیها و کتابهای موردعلاقهاش را در اختیارش بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ