مشکلات خواب از جمله بی خوابی یا پر خوابی تا چه اندازه گریبان گیر شما است؟!

zahra
دکتر ابوالفضل احیایی، متخصص اعصاب و روان: به طور کلی بهتر است خواب دارای دو جز کیفیت و کمیت است و افراد ممکن است در یک جز یا هر دو مشکل داشته باشند. اگر خواب زیر ۴ ساعت و بالای ۱۰ ساعت باعث حوادث مخاطره آمیز برای فرد می شود.

دکتر ابوالفضل احیایی، متخصص اعصاب و روان:

 به طور کلی بهتر است خواب دارای دو جز کیفیت و کمیت است و افراد ممکن است در یک جز یا هر دو مشکل داشته باشند. اگر خواب زیر ۴ ساعت و بالای ۱۰ ساعت باعث حوادث مخاطره آمیز برای فرد می شود. برای همین افرادی که با چنین مشکلی چه در بی خوابی یا پرخوابی مواجه هستند باید  این اختلال را درمان کنند. 

از خواب چه می دانید؟

خواب دارای دو قسمت که شامل قسمت بدون حرکات سریع چشم یا NREMو با حرکات سریع چشم یا REM است. همچنین در طی خواب درجه حرارت بدن بخصوص در ساعت ۴ صبح به حداقل می رسد و باعث می شود ما صبح با احساس سرما از خواب بیدار شویم. اختلالات مربوط به خواب ممکن است در شروع به خواب رفتن، مدت خواب و کیفیت خواب ایجاد شود.

اختلال در خواب چه عارضه هایی به دنبال دارد؟

همان طور که گفته شد اختلالات خواب ممکن است در هر کدام از اجزا خواب ایجاد شود که باعث ایجاد فشار خون، سکته قلبی، دیابت و حتی سرطان های مختلف به خصوص در کسانی که کار های شیفتی در شب انجام می دهند بشود.

چطور می توان مشکل خواب را از بین برد؟

در کلینک های خواب، خواب توسط روش پلی سومونوگرافی بررسی می شود تا اختلال خواب در هر کدام از مراحل مشخص شود. از جمله اختلالات مهم خواب سندرم آپنه خواب یا ایست تنفسی به مدت ۱۰ ثانیه است که باعث بروز مشکلات فشار خون و سکته قلبی در خواب می شود. از جمله اختلالات مهم دیگر در خواب سندرم پای بی قرار است که با احساس ناخوشایند در پاها مثل گزگز و بی قراری پاها بخصوص در خانم ها ایجاد می شود که باعث بی خوابی می شود که علت آن مشکل در سیستم دوپامین است بخصوص در کم خونی،  کمبود ویتامین ها و مشلات تیرویید و ۳ ماه آخر بارداری یا در بیماران کلیوی و…دیده می شود.

 ازجمله اختلالات خواب بخصوص در کودکان:

  • راه رفتن در خواب یا خواب گردی
  • وحشت در خواب و کابوس شبانه
  •   شب ادراری

 است.

خواب در نوجوانان بخصوص در طی دوران رشد بدلیل ترشح زیادتر هومون رشد بهم می ریزد. به همین خاطر خواب در نوجوانان دیرتر شروع می شود و استفاده از فضای مجازی خود مزید بر این علت برای نوجوانان شده و باعث بروز اختلال در خواب این عزیزان می شود.

نکته!

خواب در افرادی که با مشکل افسردگی یا اضطرابی درگیر هستند، بهم ریخته که خود باعث تشدید بیماری می شود.

چه عواملی در بی خوابی موثر هستند؟

استفاده از تلویزیون در اتاق خواب یا رفتن در فضای مجازی یا حتی کتاب خواندن در رختخواب باعث بروز اختلال خواب می شود. به یاد داشته باشید اتاق خواب فقط برای خواب است.

چرا خانم های باردار به مشکل بی خوابی دچار می شوند؟

در زنان باردار به دلیل مشکلات هورمونی و فشار جنین بر روی پرده دیافراگم مشکلات تنفسی ایجاد و در طی آن اختلال خواب ایجاد می شود به همین خاطر به این عزیزان توصیه می شود نیم پهلو و نیمه نشسته بخوابند.

حرف آخر:

به یاد داشته باشید که خواب فاکتور مهم در تثبیت حافظه است و عزیزانی که در آزمون های مختلف شرکت می کنند از یک خواب درست غافل نشوند.

دکتر ابوالفضل احیایی، متخصص اعصاب و روان:

دکتر ابوالفضل احیایی، متخصص اعصاب و روان از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد است. 

دکتر احیایی در حیطه های ذیل خدمات ارائه می کند:

         درمان اختلالات حافظه و بیماری آلزایمر

          درمان میگرن و بچه های بیش فعال

         درمان افسردگی و اضطراب و وسواس

         ترک سیگار با جدیدترین روش

         انجام: الکتروانسفالوگرافی، QEEG، EEC، RTMS، TDCS، نوروفیدبک

شما می توانید برای ارتباط با مطب دکتر احیایی با شماره زیر تماس حاصل فرمائید:

02126654961

آدرس مطب: میدان کاج- خیابان سرو غربی- پلاک 33- طبقه سوم- ساختمان داروخانه دکتر سرهنگی- واحد 14

مرکز توانبخشی آرمان شایان

آدرس: تهران- خیابان آیت اله کاشانی- خیابان بهنام

02144022247

وب سایت:www.noormemory.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ