اگر می خواهید وزنتان را کم کنید، ابتدا ذهنیت خود را تغییر دهید

zahra
دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی: آیا تا به حال شنیده اید که ذهنیت مثبت، باعث موفقیت می شود؟ متاسفانه رویا پردازی و تفکر مثبت درباره سالم بودن، نتوانست جلوی پر خوری ام را بگیرد.

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

بسیاری از افرادی که می خواهند وزن کم کنند و سالم شوند، انگیزه بالایی برای اهدافشان دارند و برای اینکه انگیزه را در خود افزایش دهند، دست به هر کاری می زنند، حتی یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی ایجاد می کنند و در آن از روند خود صحبت می کنند. اما چرا بیشتر آنها موفق نمی شوند؟ زیرا به صورت منطقی می بینند که چگونه می توانند به هدفشان برسند و حتی تصور می کنند که چنین اتفاقی نیز رخ داده است، اما بر این باور هستند که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

داشتن ذهنیت مثبت، کمک کننده است اما به تنهایی نمی تواند تغییر قابل توجهی ایجاد کند.

چکونه می توانید کاری کنید که ذهن ناخودآگاهتان با اهداف آگاهانه ای که دارید، در یک مسیر قرار بگیرند؟ می توانید بارها و بارها و بارها به خودتان بگویید که می توانید به اهدافتان برسید، اما چگونه می توانید از شک ها، ترس ها و یا در هم شکستن ها خلاص شوید؟

همه اینها برمی گردد به این دو تغییر ذهنیت که برای کاهش وزن و تثبیت آن نیاز دارید:

1- بر طرف کردن شک: برای مثال شک دارید که بدنتان تغییر کند، چون رژیم های غذایی قبلی که گرفته بودید کار نکرده اند.

2- بر طرف کردن ترس: آیا وزن اضافی، شما را از چیزی محافظت می کند؟ اگر به خاطر بدنتان مورد توجه قرار بگیرید، احساس بی پناه بودن می کنید؟

بیایید وارد جزئیات هر دوی اینها شویم. اگر می خواهید هرگونه شکی را درباره توان خود برای رسیدن به اهداف برطرف کنید، پس باید این سه کار را انجام دهید:

1- شک خود را شناسایی کنید.

شاید به نظر واضح بیاید اما بسیاری از مردان، بدون اینکه حتی از خود بپرسند چرا چنین حسی دارند و یا اصلا منبع این تردید کجاست، سرشار از شک هستند. باید درباره شک هایی که به خود دارید بی پرده باشید. موارد شایع عبارتند از: ” من همه چیز را امتحان کردم، چرا این یکی باید عملی شود؟ ” یا ” بدن من با همه فرق می کند، باید سخت تر کار کنم “.

پس به افکارتان گوش دهید. آنها هرآنچه باید بدانید را به شما می گویند.

2- شک خود را مورد پرسش قرار دهید.

”چرا چنین فکری می کنی؟ ” ،” این حقیقت داره؟ ” چیزی که اول از همه باید بفهمیم، این است که شک از کجا می آید. آیا واقعا همه چیز را با بهترین توان خود امتحان کرده اید؟ جدا از دیدن عکس های بی شمار قبل و بعدِ کسانی که وزن کم کرده اند، آیا از ته قلب بر این باورید که بدنتان فرق می کند و امکان تغییر آن وجود ندارد؟!

3-مدارکی برای رد کردن شک پیدا کنید.

حالا که متوجه شده اید که منبع شکتان چیست و از کجا می آید، این فرصت را در اختیار دارید تا آن شک را به باوری مثبت تغییر دهید. برای مثال اگر فکر می کنید که همه چیز را امتحان کرده اید، شاید متوجه شوید برنامه را تنها در طول یک هفته اجرا کرده اید و هرگز به انتهای هفته هم نرسیدید. شاید متوجه شوید در زمینه های دیگر زندگی خود، دستاوردهای خوبی داشته اید. بنابراین شما نیز با کمی دقت، می توانید موجب تغییر این شک ها شوید.

چرا این روش کاربردی است؟

اگر بتوانید تمام شک هایی که به ذهنتان می آیند را باطل کنید، بدون اینکه خودتان متوجه شوید ناخودآگاهتان باور می کند می توانید به اهدافی که دارید برسید. خود را بابت توانایی ای که دارید قانع می کنید و این تازه شروع حرکتتان به سمت موفقیت خواهد بود.

بیایید درباره ترس ها صحبت کنیم. بسیاری از مردم فکر می کنند چیزی وجود ندارد که بخواهند از آن، بابت رسیدن به رویاهایشان بترسند، چون در تصورشان همیشه در آن رویاها خوشحالند.

اما مسئله این است که وقتی بدنتان تغییر می کند، هویتتان نیز دچار تغییر می شود.عجیب است که فکر کنید یک شبه دچار تغییر می شوید، اما ناگهان انعکاسی از خودتان در آینه را می بینید که لاغر شده است. یکی از دلایلی که افراد، برای از بین بردن نتایج تلاش های خود اقدام می کنند، این است که نمی توانند با شخصیت جدیدشان ارتباط برقرار کنند. بازسازی هویت خود و احساس راحتی کردن با نحوه برخورد مردم بعد از کاهش وزن، یکی از مهم ترین نیازهای حفظ وزن کاهش یافته و جلوگیری از بازگشت است.

چگونه هویت جدید شما با تصورات از قبل پیش بینی شده تان درباره آن هویت، تضاد پیدا می کند؟

درست مانند گام هایی که برای غالب شدن بر شک برداشتید، باید ابتدا تشخیص دهید که چه چیزی باعث ترستان می شود. ساده ترین راه برای انجامش این است که از خودتان بپرسید، چه افکار منفی ای درباره افرادی که بدن رویایی شما را دارند، دارید.

این موضوع، با باورهایی که درباره پول وجود دارد قابل مقایسه است. مردم واقعا دوست دارند که پول زیادی داشته باشند. اما همزمان هم فکر می کنند افراد پولدار دزد هستند. بنابراین اگر فکر می کنند پولدارها دزد هستند، پس اینطور به نظر می آید که شما هم دوست ندارید پولدار شوید تا دیگران فکر نکنند دزد هستید، پس دست از پول درآوردن می کشید!

همین مورد را می توان در مورد سلامت هم دید. ممکن است خانم های خوش اندام را در شبکه های اجتماعی ببینید و دوست داشته باشید اندامی مانند آنها داشته باشید. با این حال ممکن است افکار منفی هم درباره این خانم ها داشته باشید. ممکن است فکر کنید این خانم ها افراد باهوشی نیستند و اگر شما هم چنین اندامی داشته باشید فقط به صورت سطحی نگاهتان می کنند. شاید فکر کنید اگر لاغر شوید، توجه بیش از حدی را جلب می کنید. شاید فکر می کنید خانم های زیبا برای بدست آوردن آنچه می خواهند زحمت زیادی نمی کشند و دوست ندارید مردم چنین فکری راجع شما داشته باشند.

اینها فقط چند مثال بود، اما بسیار مهم است که این ها را با خود چک کنید. اگر هرگونه تفکر منفی درباره سالم و زیبا بودن دارید، از خود بپرسید که چگونه می توانید این داستان را تغییر دهید.

اگر تا به حال دفعات زیادی رژیم غذایی را شروع کرده اید و شکست خورده اید و دیگر به خودتان ایمان ندارید، حالا زمان آن رسیده که با خودتان خلوت کنید و بپرسید: تردید ها و ترس هایت چیست؟

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص درمان چاقی و لاغری در سال 1345 در دانشکده پزشکی پذیرفته شد و در سال 1352 از دانشکده پزشکی مدرک دکترای پزشکی‌ دریافت کرد. دکتر محمد صدق کرمانی از سال 1352 تا 1358 در بغداد مشغول طبابت بود. سال 1358 بعد از اقدام صدام به اعدام تعدادی از پزشکان متعهد، به سوریه هجرت کرد. چند ماه پس از اقامت در سوریه، به جمهوری اسلامی ایران بازگشت. او ‌پس از پایان جنگ مطب شخصی دایر کرد و به طبابت پرداخت. دکتر محمد صادق کرمانی در درمان چاقی و لاغری تبحر ویژ‌‌ای دارد.

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر محمدصادق کرمانی با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188371326  

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ