دو اصل مهم در تناسب اندام و درمان چاقی

mousavi
چاقی یکی از مشکلات بزرگ این روزهای جوامع شهری و مدرن است. مشکلات جسمی و روحی ناشی از این بیماری آنقدر زیاد و بعضا جبران ناپذیر است که راه های درمانی بسیاری طی سالیان اخیر برای رهایی از آن پیشنهاد شده است.

دکتر سهیل آخوندزاده

چاقی یکی از مشکلات بزرگ این روزهای جوامع شهری و مدرن است. مشکلات جسمی و روحی ناشی از این بیماری آنقدر زیاد و بعضا جبران ناپذیر است که راه های درمانی بسیاری طی سالیان اخیر برای رهایی از آن پیشنهاد شده است. اما آن چیز که این روزها در حل این معضل بیشتر به چشم می خورد استفاده از روش ها و تکنیک های تهاجمی و نیمه تهاجمی است. روش هایی مانند لیپوماتیک، لیزر لیپولیز و یا حتی انواع روش های جراحی.

اما آیا استفاده از این روش های تهاجمی و نیمه تهاجمی مشکل چاقی را برای همیشه حل خواهد کرد؟

جواب این است که در بسیاری از موارد متاسفانه جواب منفی است. در این مقاله قصد نداریم که نتایج این روش ها و مزایا و معایب استفاده از این تکنیک ها را مورد بررسی قرار دهیم. بلکه بیشتر سعی بر آن است که اصول دیگری در  درمان چاقی را که می تواند در کنار این تکنیک ها سبب افزایش نتیجه استفاده از آنها شود و یا حتی دوام نگهداری از نتایج حاصله از این روش ها را طولانی تر کند مورد بررسی قرار دهیم.

 2اصل همیشگی برای حفظ تناسب اندام و پیشگری و درمان چاقی وجود دارد و آن دو اصل عبارت از برنامه غذایی و فعالیت بدنی است.

برای درمان چاقی چه بخواهیم از تکنیک های نوین تهاجمی و نیمه تهاجمی استفاده کنیم و چه نخواهیم می باید این دو اصل را رعایت کنیم. متاسفانه بسیاری از افرادی که برای درمان چاقی خود از این تکنیک ها استفاده می کنند از این دو اصل غافل می شوند و لذا نتایج حاصل از این اعمال جراحی در میان مدت و یا حتی کوتاه مدت از بین می رود و حتی می تواند به علت تغییر در تجمع چربی ها، فرد را از نظر تناسب اندام در وضعیت بدتری نسبت به گذشته  قرار دهد.

چاره کار در این است که حتی اگر بخواهیم از تکنیک های جدید تهاجمی و نیمه تهاجمی در درمان چاقی خود استفاده کنیم می باید حتما دو اصل مهم توضیح داده شده یعنی رژیم غذایی مناسب و برنامه فعالیت های بدنی متناسب با شرایط بدنی خود را از افراد متخصص در این زمینه دریافت کنیم.

این نکته لازم به ذکر است که رژیم غذایی امری کاملا منحصر به فرد است و یک رژیم غذایی خاص را نمی توان برای افراد مختلفی به کار گرفت. چرا که شرایط جسمی هر فرد با فرد دیگری متفاوت است. وجود بیماری های خاصی نظیر دیابت، چربی خون، فشار خون، مشکلات قلبی عروقی، کبد چرب و … به شدت تجویز نوع رژیم غذایی تاثیر گذار است. از طرفی سن، جنس، کمبودهای تغذیه ای و شرایط فرهنگی و خصوصا شرایط اقتصادی افراد، تاثیر به سزایی بر نوع رژیم غذای اش دارد.

از طرف دیگر، فعالیت بدنی متانسب با شرایط فیزیکی هر فرد یکی از اصول مهم تناسب اندام است. لزوم فعالیت بدنی برنامه ریزی شده برای حفظ سلامتی امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست. اما این فعالیت و تمرین هم برای این که نتایج قابل قبولی را حاصل کند نیاز به طراحی و برنامه ریزی دارد. سن و جنس، بیماری های داخلی و مشکلات و ناهنجاری های فیزیکی در انتخاب نوع فعالیت بدنی تاثیر بسزایی دارند.

بنابراین اگر بخواهیم از تکنیک های نوین تهاجمی و نیمه تهاجمی جهت بهبود وضعیت تناسب اندام خود استفاده کنیم می باید دو اصل مهم تناسب اندام را حتما رعایت کنیم: رژیم غذایی و  فعالیت بدنی. رعایت این اصول هم نیازمند بررسی جامع شرایط بدنی توسط پزشک است تا بتواند بهترین توصیه ها در این خصوص را ارائه کند. در این صورت است که نتایج حاصل از این تکنیک ها به شکل مطلوبی حاصل خواهد شد و تا مدت ها اثرات آن باقی خواهد ماند.

دکتر سهیل آخوندزاده

شما می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر آخوندزاده با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188545296

02188545297

آدرس: خیابان شهید بهشتی – خیابان شهید مفتح شمالی – نرسیده به ایستگاه متروی مفتح – کوچه دوست محمدی- پلاک۳- واحد۸

وب سایت: arianaclinic.com

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ