خواص تخم شربتی

nazari
تخم شربتی از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین ایرانیان جای داشته که علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگهداشتن فشارخون و لاغر شدن بسیار موثر است. از این داروی گیاهی که در طب سنتی استفاده می شد می توان برای لاغری استفاده کرد.

خواص تخم شربتی

حتما شما هم خصوصا در فصل تابستان از انواع شربت‌ها استفاده می‌کنید اما یکی از محصولاتی که خوردن آن به‌عنوان شربت بسیار می‌چسبد، تخم شربتی است. شاید چندان درباره خواص تخم شربتی ، این دانه‌های ریز اطلاعاتی نداشته باشید اما باید بگوییم که محققان معتقدند تخم شربتی مثل بذر کتان، منبع پروتئین، امگا3 و فیبر است. این دانه‌ها حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، کلسیم، روی، منیزیم و آهن هستند که همگی به افزایش سطح سلامت کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند مصرف تخم شربتی در کاهش وزن نیز موثر است. اگر می‌خواهید شربت بنوشید از کنار تخم شربتی به‌راحتی عبور نکنید.

تخم شربتی از دانه های گیاهی از خانواده نعناعیان به دست می آید و از مقوی ترین دانه های گیاهی می باشد. زمانی که تخم شربتی را در آب بریزید لعاب می اندازد  و به صورت دانه های ژله ای شکل می شود که برای رفع عطش بسیار مناسب است.
گیاه تخم شربتی شبیه به ریحان است ولی تفاوت هایی هم با آن دارند. مثلا برگ ها و تخم های گیاه تخم شربتی از گیاه ریحان کوچکتر هستند. این گیاه بومی امریکای مرکزی است و در گذشته حتی به عنوان غذای کامل مصرف می شده است.

خواص تخم شربتی

تخم شربتی به کاهش وزن کمک می کند

تخم‌های شربتی، مقادیر بالایی اسیدهای چرب امگا ۳ دارند و درنتیجه، غنی از آلفا لینولنیک اسید (ALA) هستند. این اسیدها به افزایش متابولیسم چربی‌سوزی در بدن کمک می‌کنند. این دانه‌ها سرشار از فیبر نیز هستند، بنابراین شما را به‌مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند و از هوس‌های غذایی جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید برای کنترل اشتهایتان از آنها به‌عنوان یک میان‌وعده قبل از غذای اصلی استفاده کنید. برای این منظور کافی است آنها را به یک کاسه‌ ماست اضافه کنید یا مقداری از آنها را روی سالاد میوه بپاشید.

حرارت بدن را کاهش می‌دهد

تخم‌های شربتی در بعضی از کشورهای آسیایی مانند تایلند به همراه آب، شکر، عسل و گاهی اوقات شیرنارگیل برای درست کردن نوعی نوشیدنی به‌کار می‌روند. این یک نوشیدنی عالی برای روزهای گرم تابستان است. تخم‌های شربتی یکی از بهترین خنک‌کننده‌های بدن هستند. آنها حرارت بدن را کاهش می‌دهند و به همین دلیل است که مردم معمولا آنها را به نوشیدنی‌های طراوت‌بخش، شربت‌ها یا میلک‌شیک‌ها اضافه می‌کنند.

سطوح قند خون را کنترل می‌کند

تخم‌های شربتی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید هستند، چون می‌توانند سطوح قند خون را کنترل کنند. آنها متابولیسم بدن شما را کُند می‌سازند، بنابراین تبدیل کربوهیدرات به گلوکز را کنترل می‌کنند. شما می‌توانید دانه‌های ریحان خیس‌خورده را در یک لیوان شیر مخلوط کنید و به‌عنوان صبحانه بنوشید. این نوشیدنی برای افراد دیابتی، بسیار سالم و مفید است. 

بهبود بیمار های تنفسی

از دیگر فواید تخم شربتی می توان به این مورد اشاره کرد که می تواند برخی بیماری های تنفسی را درمان کند. برای اینکار باید تخم شربتی را با مقداری زنجبیل و عسل مخلوط کنید.به وسلیه این مخلوط می توان به بهبود بیماری هایی همچون سرفه ، آسم ، سرماخوردگی ، برونشیت و آنفولانزا کمک کرد. البته برای استفاده از این مخلوط حتما با پزشک متخصص مشورت کنید چون شرایط همه بیماران شبیه به هم نیست

درمان یبوست

یکی از خواص تخم شربتی رفع مشکل یبوست است. تخم شربتی حاوی ترکیبات گیاهی به نام موسیلاژ است که برای تعادل عبور مدفوع از روده ها بسیار مفید است. تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از فیبرهای محلول و نامحلول است که برای دستگاه گوارش بسیار مفید هستند.
فیبرهای محلول موجود در تخم شربتی در بدن هضم نمی شوند و مانند یک جارو ضایعاتی که را مورد احتیاج بدن نیستند تمیز می کند. ضمن اینکه این فیبرهای محلول به دلیل جذب آب باعث افزایش عبور مدفوع از روده ها می شوند.

کاهش استرس

تخم شربتی سرشار از مواد مغذی هست. منیزم، که به کاهش کورتیزول ( هورمون استرس ) کمک میکند. پایین بودن سطح منیزیم بدن باعث سردرد و خستگی می شود.تخم شربتی همچنین حاوی ترپیتوفان و آمینو اسید هست که میتواند به بدنتان کمک کند سروتونین تولید کند. سروتونین به بدن کمک میکند با اضطراب مبارزه کند و الگویی منظم تر داشته باشد.

چروک صورت

دانه های ریحان یا تخم شربتی حاوی آنتی اکسیدان ها و روغن های طبیعی است که به روشن شدن رنگ پوست کمک کرده و چروک پوست صورت را از بین می برد.

سیاهی دور چشم

مصرف منظم تخم شربتی می تواند به درمان سیاهی دور چشم کمک کند.

طریقه مصرف تخم شربتی

تخم‌های شربتی هنگامی‌که در آب خیسانده و مصرف شوند، بیشترین خواص تغذیه‌ای را دارند. آنها در تماس با آب پف می‌کنند، دور هر کدام یک پوشش سفید شفاف تشکیل می‌شود و سایزشان دو برابر می‌شود. شما می‌توانید حدود ۲ قاشق چای‌خوری تخم شربتی را به مدت ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب گرم بخیسانید. آب گرم باعث می‌شود که این دانه‌ها کاملا پف کنند و آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های گوارشی مفید آنها آزاد شود.درواقع این دانه‌های معطر، طعم خاصی ندارند و برای افزایش ارزش تغذیه‌ای می‌توان آنها را به هر غذایی اضافه کرد. آنها برای تزئین دسرها و نوشیدنی‌ها عالی هستند و می‌توان آنها را در لیموناد مخلوط کرد یا روی بستنی ریخت. آنها به نوشیدنی‌ها و دسرها طعم و مزه‌ی تازگی می‌دهند و جایگزین خوبی برای یک میان‌وعده‌ی کم‌کالری هستند. تخم‌های شربتی را به سوپ و پاستا اضافه کنید و از بافت تردشان لذت ببرید

طرز تهیه شربت تخمه شربتی زعفرانی

ابتدا تخم شربتی را بشویید و در ظرف حاوی آب سرد بریزید و به مدت ده تا پانزده دقیقه بهم بزنید تا زمانیکه ماده ای ژله مانند اطراف تخم شربتی ایجاد شود. آب آن را دور بریزید و سپس آب، آب لیمو و زعفران و عسل به آن اضافه کنید.

مصرف تخم شربتی همراه با مربا

دانه های تخم شربتی می توانند ده برابر وزنشان آب جذب کنند و برای همین می توانند جایگزین خوبی برای پکتین در مربا باشند. پکتین نسبتاً تلخ است، پس اگر با تخم شربتی جایگزینش کنید یعنی مربای شما نیازی به شکر زیاد نخواهد داشت تا شیرین شود.

تخم شربتی ترکیب با سس سالاد

یک راه دیگر برای استفاده از تخم شربتی در غذا این است که آن را به سس سالادتان اضافه نمایید. سس های بازاری معمولاً قند زیادی دارند. خودتان سس را درست کنید تا هم سالم تر باشد و هم بتوانید با تخم شربتی مغذی اش کنید.

تخم شربتی همراه با غلات برای صبحانه

اگر می خواهید صبحانه تان را کمی تغییر دهید، شب قبل از خواب تخم شربتی را در شیر بخیسانید و صبح این ترکیب را همراه با مغزها، میوه ها و ادویه ای مانند دارچین میل کنید. از هر نوع غله ای که دوست دارید می توانید استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مینا

مینا

1396-03-12 - 12:48 پاسخ

تخم شربتی همون ریحان نیست بلکه از خانواده مریم گلی هست و دانه هاش ریز تر از تخم ریحان هست