7+2 دلیل خستگی خانم های خانه دار برای چیست؟

غزاله ذوالفقاری
اگر فکر می‌کنید با مصرف چندین لیوان چای و قهوه در طول روز می‌توانید خستگی‌تان را برطرف کنید، سخت در اشتباهید! مصرف بیش از حد مواد حاوی کافئین به‌خصوص بعد از غروب آفتاب می‌تواند برعکس عمل کند و باعث شود شب‌ها خواب کافی نداشته باشید.

شما تنها نیستید، خیلی از خانمها این روزها به طور دائم احساس خستگی میکنند و حوصله کارهای خانه را ندارند! درواقع 70درصد از خانمهای خانهدار دچار خستگی، بیحوصلگی و کرختی روزانه میشوند! اما نکته مهم این است که خستگی شما بیدلیل نیست و با کمی تحقیق درمورد علت و تلاش برای برطرفکردن آن میتوانید از شر آن راحت شوید و از هر ثانیه از زندگی خود نهایت استفاده را ببرید. در اینجا 9 دلیل اصلی خستگی در خانمها را با هم بررسی میکنیم و به شما میگوییم چطور برآنها غلبه کنید.   

مصرف بیش از حد کافئین

چای و قهوه خستگیتان را در نمیآورند

اگر فکر میکنید با مصرف چندین لیوان چای و قهوه در طول روز میتوانید خستگیتان را برطرف کنید، سخت در اشتباهید! مصرف بیش از حد مواد حاوی کافئین بهخصوص بعد از غروب آفتاب میتواند برعکس عمل کند و باعث شود شبها خواب کافی نداشته باشید. شیرینیهای خوشمزهای هم که درکنار نوشیدنیهایتان میخورید اگرچه در لحظه خوردن حس خوبی ایجاد میکنند اما قندخون را دچار نوسان کرده و همین موضوع خستگی را چندین برابر میکند. بهترین راه برای رفع خستگی پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی تازه و پروتئینهای بدون چربی است. با این کار میتوانید وزن اضافیتان را هم کم کرده و از چاقی که یکی دیگر از دلایل اصلی خستگی است، دوری کنید.

کمخوابی

قبل از خواب موبایل بازی میکنید؟

حتما میدانستید میخواهیم راجع به کمخوابی صحبت کنیم! تقریبا نیمی از دلایل خستگی مربوط به کمخوابی است. اگر شبها نمیتوانید به طور میانگین 7 ساعت خواب مداوم داشته باشید، سعی کنید 3ساعت قبل از خواب اصلا نوشیدنیهای حاوی کافئین مصرف نکنید. اگر هم دستشویی رفتنهای نیمه شبی دلیل از خواب پریدنتان است شبها بعد از شام یا حتی بعد از ساعت 6 عصر دیگر نوشیدنی ننوشید. البته این را هم درنظر بگیرید که بعضی افراد با مصرف یک لیوان شیر عسل گرم قبل از خواب بهتر میخوابند. علاوهبر این هنگامی که به تختخواب میروید از دیدن تلویزیون یا کار با موبایل و لپتاپ صرفنظر کنید. اتاق خوابتان هم باید آرام، با دمای معتدل و کمنور باشد.

کمخونی

وقتی بافتها و ارگانها اکسیژن کافی دریافت نمیکنند

کمخونی یکی از رایجترین دلایل خستگی در خانمهاست که میتوان بهراحتی با یک آزمایش خون ساده آن را تشخیص داد. این مشکل در خانمهایی که قاعدگیهای سنگین و طولانی دارند بیشتر دیده میشود. کمخونی درواقع بهدلیل کمبود هموگلوبین بروز میکند. هموگلوبین یک نوع پروتئین غنی از آهن در گلبول قرمز خون است که مسئول حمل اکسیژن از ریهها به سایر بخشها و ارگانهای بدن است. زمانی که بافتها و ارگانها اکسیژن کافی دریافت نکنند نتیجه آن بروز خستگی خواهد بود. کمخونی را میتوان با پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از آهن شامل انواع گوشتها و سبزیجات تیره رنگ مثل اسفناج و بروکلی یا مکملهای آهن برطرف کرد؛ البته اگر دلیل کمخونیتان فقر آهن باشد، زیرا کمخونی میتواند دلایل دیگری هم داشته باشد، ازجمله کمبود ویتامین B12، بیماریهای مزمن کلیوی، خونریزیهای داخلی و کمبود اسید فولیک. درصورت مداوای صحیح، احساس خستگی تا بعد از 30 روز برطرف میشود.

نداشتن فعالیت ورزشی

کمتحرکها خستهتر هستند

ورزش نکردن یکی از دلایل مهم خستگی است. روانشناسان معمولا برای رفع خستگی در ابتدا به بیمارانشان پیروی از یک برنامه ورزشی منظم را پیشنهاد میکنند. البته یادتان باشد 3تا6 ساعت قبل از خواب نباید هیچ نوع ورزشی انجام دهید. اگر احساس میکنید بعد از ورزش خستهتر میشوید باید بدانید که ورزش درواقع انرژی تولید میکند نه اینکه آن را کاهش دهد! تقریبا تمامی تحقیقاتی که روی این مسئله صورت گرفته ثابت کردهاند افراد کمتحرکی که شروع به ورزش میکنند خیلی کمتر از افرادی که همیشه یکجا بیکار مینشینند احساس خستگی میکنند. برای رفع خستگی باید حداقل 3 روز در هفته روزی 40 دقیقه ورزش کنید. مهم نیست چه ورزشی انجام میدهید فقط اینکه یکجا ثابت و بیکار ننشینید! بعد از یک ماه ورزش خودتان شاهد تغییرات ایجاد شده خواهید بود و در 3تا 6 ماه آینده نیز به بهترین وضعیت خواهید رسید.

آخرین نکته:

اگر باز هم خسته بودید

رایجترین دلایل خستگی همانهایی هستند که در بالا اشاره کردهایم. اگر واقعا به هر کدام از آنها اهمیت دادید و باز هم خستگیتان برطرف نشد پس شاید علت خستگی، وجود یک مشکل یا بیماری از درون بدنتان باشد.

اختلالات تیروئید

شاید متابولیسم بدنتان پایین است

اگر همیشه تنبل، کمفعالیت یا افسرده هســتید دلیــل آن میتوانــد کمکاری تیروئید باشد. تیروئید غدهای پروانهای شکل و کوچک است که در ابتدای گلو قرار دارد و متابولیسم بدن را کنترل میکند. 17درصد از کل زنان در 60 سالگی دچار اختلال عملکرد تیروئید هستند و بیشتر آنها از این موضوع خبر ندارند. اگر این هورمونها کم باشند مصرف هورمونهای مصنوعی سرعت شما را بالا برده و درنتیجه احساس بهتری خواهید داشت.

دیابت

همیشه خسته و تشنه هستید و تاری دید دارید؟!

کسانی که دیابتشان کنترل شده نیست همیشه احساس خستگی میکنند. اگر احساس کرختی و تاری دید دارید و مدام به دستشویی میروید و همیشه تشنه هستید باید سطح قند خونتان را چک کنید. درواقع خستگی مزمن یکی از علائم دائمی این بیماری است که زندگی عادی را برای بیماران دشوار میسازد و به آنها اجازه نمیدهد برای کنترل وزنشان و مدیریت مناسب بیماری خود بتوانند به اندازه کافی فعال باشند و ورزش کنند. بیماران دیابتی بیشتر دچار کمبود آب و ویتامین B میشوند که هر دو از عوامل مهم بروز خستگی هستند. بیشتر این بیماران با وجود آگاهی از ضرر مصرف نوشیدنیهای شیرین و انرژیزا برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود از این نوشیدنیها استفاده میکنند که البته گزینههای ناسالم و تشدیدکننده بیماری هستند.

کمبود پتاسیم

اگر در تابستان خستگیتان بیشتر میشود!

کمبود مواد مغذی ازجمله پتاسیم میتواند باعث خستگی شود. این کمبود را هم میتوان بهراحتی با یک آزمایش خون تشخیص داد. پتاسیم در کنترل میزان آب و حفظ تعادل مناسب اسید و باز در بدن نقش دارد و تعادل املاح و الکترونها در بدن توسط این ماده معدنی حفظ میشود. پتاسیم همچنین به ذخیرهسازی قند خون در بدن کمک میکند و درصورتی که این ماده به بدن بهطور مناسب نرسد فرد دچار ضعف ماهیچه و احساس خستگی شدید میشود. پتاسیم برای سلولهای عصبی، دستگاه عصبی، دریچههای قلبی و کارکرد کلیهها بسیار ضروری است و خانمها باید تلاش کنند در هوای گرم و بهخصوص تابستان غذاهای غنی از پتاسیم بیشتر استفاده کنند زیرا پتاسیم بر اثر تعریق از بدن خارج میشود. کمبود پتاسیم همچنین به پوست آسیب جدی وارد میکند. از دیگر علائم کمبود پتاسیم میتوان به یبوست، افت کارکرد کلیه، ضربان غیرطبیعی قلب و مشکلات تنفسی اشاره کرد. منابع مناسب پتاسیم شامل آووکادو، موز، سیبزمینی، انجیر، آلو، گوجهفرنگی، قارچ، کشمش سیاه، گل کلم و کلم بروکلی است.

آپنه انسدادی خواب

خر و پف میکنید  و از خواب میپرید؟

اگر شبها خروپف میکنید شاید دلیل آن آپنه انسدادی خواب باشد. آپنه باعث میشود چندین بار هنگام خواب تنفستان برای مدت کوتاهی قطع شود و از خواب بپرید. نگران نباشید این مشکل هم درمانی دارد. این اتفاق بیشتر در شب رخ میدهد و باعث میشود در هر بار تنگی نفس برای مدت طولانی بیدار بمانید. به این ترتیب چرخه منظم خوابتان دچار اختلال خواهد شد. در این اختلال مجرای فوقانی تنفس دچار انسداد میشود و بیشتر زنان چاق دچار آن میشوند. برای تشخیص این بیماری نیاز به آزمایشهای مخصوص وجود دارد. اگر دچار این اختلال هستید پزشک به شما پیشنهاد خواهد کرد وزن خود را کم کنید و سیگار را ترک کنید.

اختلالات قلبی

اگر هنگام فعالیت بدنی تنگی نفس میگیرید…

خستگی مزمن و زیاد  در خانمها میتواند نشانهای از یک مشکل قلبی باشد. اگر بهتازگی هنگام فعالیتهایی که قبلا بهراحتی انجام میدادید احساس تنگی نفس و خستگی بیش از حد پیدا میکنید و نمیتوانید بهراحتی ادامه دهید، ممکن است به یک ناراحتی قلبی دچار شده باشید. اما این بهآن معنا نیست که هربار خمیازه کشیدید، نگران شوید که شاید مبتلا به بیماری قلبی هستید. در بیشتر مواقع خستگی نشان اولیه بیماری قلبی نیست بلکه به چیزهای دیگر ارتباط دارد. در عین حال بیماریهای قلبی سردسته علل مرگ در زنان است و بنابراین توجه به آن ضرورت دارد، پس اگر خستگی بهدنبال هر فعالیت ساده مانند جاروزدن خانه و… بروز کرد بهتر است برای آزمایشهای قلبی به پزشک مراجعه کنید. اگر خستگی شما مربوط به فعالیت قلبتان بود داروهایی وجود دارد که احساس خستگی را رفع کرده و انرژیتان را احیا میکند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ