جراحی فک برای چه افرادی انجام می شود؟

zahra
دکتر محسن عباسی، متخصص جراحی دهان، فک و صورت و ایمپلنتولوژیست: افرادی که فک پایین بزرگ یا فک بالا کوچک دارند یا بین دندان های جلو بالا و پایین فاصله وجود دارد، اگر در سن کودکی یا نوجوانی باشند، ممکن است با ارتودنسی به تنهایی درمان شوند. اما در مواردی که مشکل شدید است یا سن رشد تمام شده است، باید تحت عمل جراحی قرار گیرند. انجام ارتودنسی به تنهایی مشکل را برطرف نمی کند.

دکتر محسن عباسی، متخصص جراحی دهان، فک و صورت و ایمپلنتولوژیست:

افرادی که فک پایین بزرگ یا فک بالا کوچک دارند  یا بین دندان های جلو بالا و پایین فاصله وجود دارد، اگر در سن کودکی یا نوجوانی باشند، ممکن است با ارتودنسی به تنهایی درمان شوند. اما در مواردی که مشکل شدید است یا سن رشد تمام شده است، باید تحت عمل جراحی قرار گیرند. انجام ارتودنسی به تنهایی مشکل را برطرف نمی کند.

 جراحی فک:

 در گذشته عمل جراحی فک جزء جراحی های سخت محسوب می شد اما امروزه در صورتی که به صورت اصولی، توسط پزشک متخصص و در مراکز جراحی پیشرفته انجام شود، جراحی مشکلی نبوده و عوارض آن حداقل است. در فردی که مشکل ناهماهنگی فکین داشته باشد، قبل از جراحی باید بررسی ها و آنالیزهای بسیار دقیقی صورت گیرد:

  • بدین منظور نیاز به رادیوگرافی های رخ و نیم رخ صورت، فوتوگرافی های کامل صورت و داخل دهان و قالب های دندانی- فکی است.
  • پس از بررسی و آنالیز دقیق مدارک که گاه تا 1 الی 2 هفته به طول می انجامد، طرح درمان به بیمار گفته می شود که مثلا باید یک فک یا هر دو فک یا چانه عمل شود. طبیعتا بهترین جراح فک و صورت کسی است که ارزیابی بسیار دقیقی از وضعیت جسمی و روانی بیمارش قبل از جراحی انجام دهد.
  • در مواردی ضروری است که بیمار قبل از جراحی فک، درمان ارتودنسی انجام دهد تا نتایج جراحی قابل قبول و دائمی باشد.
  • در برخی بیماران عمل جراحی فک همزمان با عمل بینی و گونه انجام می شود.

زمان جراحی:

در صورت شدید بودن مشکل، ممکن است جراحی در سن پایین انجام شود. اما در صورتی که مشکل شدید نباشد، باید تا اتمام سن رشد صبر کرد. اتمام رشد در دختران حدود 16 تا 18 سالگی و در پسران 18 تا 20 سالگی است.

روش جراحی:

  •  جراحی فک در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. زمان آن بسته به نوع عمل بین 1 تا 4 ساعت است.
  • نیازی به بستری از شب قبل از عمل نیست و بیمار صبح روز عمل بستری می شود. در غالب موارد بیمار 4 تا 8 ساعت بعد از عمل مرخص می شود.
  • تمام برش ها از داخل دهان انجام شده بنابراین هیج برش یا بخیه ای بر روی پوست صورت وجود ندارد.
  • در روش های جراحی جدید، فک بیمار پس از عمل با سیم بسته نمی شود. در برخی بیماران که لازم است فک بسته شود، این مدت 1 تا حداکثر 2 هفته خواهد بود. در این مدت بیمار می تواند به راحتی از مایعات مثل عصاره گوشت و سبزیجات و آبمیوه ها استفاده کند.
  • به علت تزریق داروهای مسکن و ضد التهاب قوی، درد پس از عمل جراحی فک متوسط بوده و شدید نیست.

ریکاوری و طول درمان:

  • در جراحی های تک فک یا چانه بیمار می تواند 2 تا 3 روز پس از جراحی به فعالیت های معمول روزانه خود از جمله کار برگردد.
  • در جراحی های سنگین تر مثل هر دو فک، توصیه می شود بیمار تا یک هفته در منزل استراحت کند و تا 1 ماه از انجام فعالیت های بدنی سنگین اجتناب کند.
  • بیمار باید مراقب باشد تا 3 الی 4 ماه هیچ ضربه ای به فکش وارد نشود.

عوارض احتمالی :

به‌طور کلی هر جراحی می تواند عارضه داشته باشد. اما عوارض جراحی فک چندان زیاد نیست. مهمترین عارضه در این جراحی ها اختلال در حس لب‌هاست که می تواند بعد از عمل جراحی پیش بیاید و معمولاَ ظرف چند هفته به‌تدریج برطرف می شوند.

در چه سنی جراحی فک قابل انجام است؟

سن مناسب پس از اتمام رشد است. در خانم ها حدود ١٦ تا ١٨ سالگی و در آقایان بین ١٨ تا ٢٠ سالگی است.

دکتر محسن عباسی، متخصص جراحی دهان، فک و صورت و ایمپلنتولوژیست دارای مدرک تراماتولوژی فک و صورت از داووس سوئیس، عضو مرکز تحقیقات جراحی جمجمه و فک صورت دانشگاه تهران و مدرس دوره های آموزشی آمادگی رزیدنتی جراحی فک و صورت و ایمپلنت است.


شما می توانید جهت ارتباط با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

09128245576

02186082847

02186083097

آدرس:  تهران– جردن- بین جهان کودک و میرداماد- پلاک 88- ساختمان نگین- طبقه دوم- واحد 208 

وب سایت: www.drabbasioms.com

dr_abbasi_oms

drabbasioms

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ