آیا این باور که همه باید هر روز یک لیوان شیر بخورند درست است؟

غزاله ذوالفقاری
با نگاهی به هرم غذایی، که میزان مورد نیاز مصرف گروههای غذایی را برای ما مشخص می‌کند، مشاهده میکنیم که شیر و لبنیات در سومین ردیف این راهنما قرار دارند و بر اساس آن می‌باید روزانه 2 تا 3 سهم از آن در برنامه غذایی افراد گنجانده شود.

شاید برایتان عجیب باشد وقتی بدانید که درمانگران طب سنتی برخلاف متخصصان طب رایج اعتقادی به نوشیدن روزانه شیر ندارند. آنها به مردم هشدار میدهند که از نگاه طب سنتی شیر از جمله غذاهای دارویی است که مصرف آن باید به قاعده و متناسب با سن و مزاج افراد صورت گیرد. چرا که مصرف بیقاعده شیر ممکن است موجب بروز اختلال در عملکرد اندامهای داخلی شده و احتمال ابتلا به بیماریها را در بدن تشدید کند.  این در حالی است که کارشناسان تغذیه و متخصصان طب مدرن دیدگاه متفاوتی دارند و نوشیدن شیر روزانه را برای تمامی گروههای سنی لازم و ضروری میدانند. در این شماره با دکتر سعید صانعی درمانگر طب سنتی و مشاور گیاه درمانی درباره خواص درمانی انواع مختلف شیر که در متون طب سنتی به آنها اشاره شده صحبت کردیم. در این رابطه با دکتر احمد ساعدی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر محمد هاشمی عضو انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران نیز گفت و گو کردیم و نظرات آنها را هم در این زمینه جویا شدیم.

شرایط نوشیدن شیر ازنگاهطب سنتی

اولین نکته این است که درمانگران طب سنتی برای نوشیدن شیر هنگام وعدههای غذایی به قواعد و ضوابط خاصی معتقدند و مصرف شیر را مفید نمیدانند . آنها بر این باورند حتما باید میان خوردن غذا، نوشیدنی یا خوراکی ترش و شیر فاصله وجود داشته باشد. مثلا اگر فردی در وعده صبحانه، آب پرتقال میل کرده باشد، نباید بلافاصله شیر بنوشد، زیرا این شیر خاصیت خود را از دست میدهد و با ترکیب شدن با پرتقال در معده موجب تولید خلط فاسد میشود. این درمانگران توصیه میکنند، بهتر است بعد از خوردن پرتقال یا آب پرتقال نیم ساعت صبر کنید و بعد شیر بنوشید و اگر ابتدا شیر نوشیدهاید باید یک ساعت صبر کنید تا شیر به طور کامل هضم شود و بعد آب پرتقال وارد دستگاه گوارش شود تا بدن از مضرات ترکیب این دو ماده در امان بماند.

طب کلاسیک میگوید:

همه گروههای سنی باید شیر بنوشند

با نگاهی به هرم غذایی، که میزان مورد نیاز مصرف گروههای غذایی را برای ما مشخص میکند، مشاهده میکنیم که شیر و لبنیات در سومین ردیف این راهنما قرار دارند و بر اساس آن میباید روزانه 2 تا 3 سهم از آن در برنامه غذایی افراد گنجانده شود. افراد تا سن 30 سالگی فرصت دارند تا کلسیم در استخوانهایشان ذخیره کنند و پس از آن کلسیم از استخوان برداشت میشود لذا با توجه به بار بیماریهای ناشی از کمبود کلسیم نظیر پوکی استخوان و شکستگیهای ناشی از آن لازم است تا لبنیات به مقدار کافی در جیره غذایی روزانه همه گروههای سنی قرار گیرد.

لبنیات که شیر یکی از مهمترین موارد آن است تاثیر قابل ملاحظهای بر تحریک و کشش عضلات، استخوانسازی، افزایش استحکام و مقاومت دندانها دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ