از بیماری لوپوس چه می‌دانید؟!

zahra
آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک‌ فردا: لوپوس یکی از انواع بیمارهای خود ایمنی است که درنتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های خودی ایجاد می‌شود. این حملات باعث التهاب، ورم و آسیب نقاط مختلف بدن همچون مفاصل، پوست، کلیه‌ها، خون، قلب و ریه می‌شود. هر چند درمان کاملی برای لوپوس وجود ندارد، اما از درمان‌هایی جهت کنترل بیماری و کاهش شدت آن کمک گرفته می‌شود.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک‌ فردا:

علائم و نشانه‌های لوپوس چیست؟

ایجاد درد در مفاصل: اگرچه اغلب، ایجاد راش‌های پوستی اولین نشانه بیماری لوپوس است، اما یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری درد عضلات و مفاصل است. درد، تورم و خشکی مفاصل به‌ویژه در صبح یکی از شایع‌ترین علائم لوپوس است.

مفاصل مچ دست، پنجه و انگشتان در این بیماری بیشتر آسیب‌پذیر می‌شوند. آنچه ورم مفاصل و درد را در این بیماری از آرتریت روماتویید متمایز می‌کند این است که در آرتروز معمولا درد در هر دو طرف است، در حالی که در لوپوس درد بیشتر در یک سمت بدن دیده می‌شود و بیشتر بیماران مبتلا به آرتروز میانسال و سالمند هستند، در حالی که لوپوس بیشتر زنان در سنین باروری را تهدید می‌کند. لوپوس مانند آرتروز به مرور زمان سبب تغییر شکل مفاصل می‌شود.

ایجاد راش‌های پروانه‌ای در پوست: راش‌های معمول لوپوس روی گونه‌ها و بالای بینی را درگیر می‌کنند. این راش‌ها پروانه‌مانند بوده و در مقابل نور خورشید حساس است.

ایجاد تغییر در ناخن‌ها: راش‌های لوپوسی می‌توانند باعث ایجاد قرمزی در پشت دست و ناخن‌ها شوند. همچنین باعث عدم خونرسانی صحیح به ناخن‌ها می‌شود که این امر موجب بی‌نظمی در شکل ناخن است. همچنین با ایجاد التهاب در بستر ناخن‌ها باعث ایجاد تورم در این بافت می‌شود.

تب و خستگی: خستگی مزمن یکی از مهم‌ترین نشانه‌های لوپوس است. این خستگی می‌تواند ناشی از کم‌خونی یا اختلال در عملکرد قلب، ریه، کلیه‌ها و دیگر مشکلاتی باشد که بر اثر لوپوس به‌وجود می‌آیند. تب می‌تواند از علائم عود بیماری باشد. وجود هرگونه تب غیرقابل توجیه در بیمار لوپوسی نیاز به بررسی از نظر عود بیماری دارد. همچنین تب ممکن است ناشی از وجود عفونت در بیمار باشد که خود عفونت نیز می‌تواند باعث عود بیماری شود.

حساسیت به نور خورشید: بسیاری از مبتلایان به لوپوس به نور آفتاب حساس هستند، به‌طوری که با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب دچار راش قرمزرنگ در مناطق در معرض میشوند. همچنین نور خورشید می‌تواند ضایعات پوستی را تشدید کند.

ریزش مو: بیماران لوپوسی معمولا در زمان فعالیت بیماری دچار ریزش مو می‌شوند. این نوع ریزش مو به‌صورت منتشر است و با کنترل بیماری برطرف می‌شود.

Raynaud’s phenomenon: به وضعیتی می‌گویند که سرما یا استرس موجب اسپاسم عروق در قسمتی از اندام می‌شود. علامت این اسپاسم معمولا درد در انگشتان دست یا پا است. Raynaud’s phenomenon در بیماری لوپوس به علت التهاب عروق خونی ایجاد می‌شود و گاهی اوقات چنان شدید شده که منجر به گانگرن و سیاه شدن انگشت می‌شود.

درد در قفسه سینه: التهاب پرده‌های اطراف ریه و قلب می‌تواند منجر به درد قفسه سینه شود که معمولا این درد با تنفس و سرفه تشدید می‌شود.

سردرد: درگیری مغز در مبتلایان به لوپوس می‌تواند منجر به بروز سردرد شود. سردرد ناشی از لوپوس معمولا شدید بوده و با سردردهای قبلی بیمار متفاوت است و به مسکن جواب نمی‌دهد. سردرد می‌تواند به علت میگرن، افسردگی و اضطراب نیز باشد است. توصیه می‌شود در صورتی که سردرد شدید ایجاد شد، هر چه سریع‌تر به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم به عمل آید.

چه کسانی بیشتر در معرض این بیماری هستند؟

لوپوس می‌تواند در هر دو جنس و در تمام نژادها بروز یابد. اما میزان این بیماری در زنان 8برابر مردان است. همچنین سن بروز این بیماری 20-40 سالگی است. لوپوس می‌تواند زمینه خانوادگی داشته باشد اما این بیماری فقط در 3درصد از فرزندان افراد مبتلا به لوپوس مشاهده شده است.

تشخیص:

از آنجا که علائم اولیه لوپوس می‌تواند مشابه با بیماری‌های دیگر بوده و بروز دیررس داشته باشد و همچنین ممکن است این نشانه‌ها در افراد مختلف، متفاوت باشد، تشخیص بالینی این بیماری با چالش روبه‌رو است. بررسی‌ها حاکی از آن است که میزان برخی آنتی‌بادی‌ها طی این بیماری تغییر می‌یابد از این رو تست‌های تشخیصی آزمایشگاهی از مهم‌ترین روش‌های بررسی این بیماری هستند که ازجمله این آزمایشات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

(Antinuclear antibodies (ANAs

(Deoxyribonucleic and antibodies (Anti DNAs

Anti-Smith and antibodies

شمارش گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت

انواع لوپوس:

لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE): این نوع از لوپوس می‌تواند باعث ایجاد جوش‌ها و کهیرهای پروانه شکل روی پوست بینی و گونه‌ها شده و در صورت درمان نشدن روی تمام پوست بدن گسترش یابد. به جز آسیب دیدن پوست بیماری لوپوس می‌تواند باعث ملتهب شدن یا آسیب دیدن مفاصل، ماهیچه‌ها، غشای درونی یا اطراف ریه، قلب کلیه و مغز شود.

لوپوس اریتماتوزدیسکوئید (DLE): این نوع از لوپوس معمولا پوستی که در برابر آفتاب قرار گرفته را تحت‌تاثیر قرار داده و تاثیری روی اندام‌های حیاتی نمی‌گذارد. ضایعات قرص مانند این بیماری معمولا بعد از بهبود باعث باقی ماندن جای آنها روی پوست می‌شوند. اثرات لوپوس دیسکوئید محدود به پوست است. هر چند علائم لوپوس سیستمیک مانند درگیری کلیه و قلب در 10درصد از افراد واجد لوپوس دیسکوئید نیز مشاهده شده است.

لوپوس دارویی (Drug- Induced Lupus Erythematosus(DILE: یک بیماری اتوایمون و مشابه بیماری لوپوس سیستمیک (SLE) است که به واسطه داروهای خاصی ایجاد می‌شود. در حال حاضر در حدود ۳۸ دارو وجود دارد که مشخصا مصرف‌شان ممکن است سبب بروز لوپوس دارویی شود. لوپوس دارویی معمولا خفیف‌تر از لوپوس سیستمیک است و اغلب ماه‌ها و حتی سال‌ها بعد از شروع مصرف داروهای مسبب آن، بروز می‌کند. علائم بالینی DILE به‌طور عمده شامل درد و التهاب مفاصل، تب، التهاب قلب و پریکارد، التهاب ریه و پلور، راش‌های پوستی و یووئیت قدامی است. در حالی که احتمال درگیری کلیه‌ها و سیستم اعصاب مرکزی در این بیماری نادر است. لازم به ذکر است که باوجود اینکه درگیری کلیه‌ها و CNS در لوپوس دارویی نادر است اما بعضی داروها اساسا ممکن است به‌طور واضح درگیری کلیه ایجاد کنند.

درمان لوپوس:

درمان بیماری لوپوس بسته به نوع علائم و نشانه‌های بروز کرده، متفاوت است. داروهایی که عموما برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids) و داروهای سرکوب‌کننده ایمنی (Immunosuppressants) هستند. مصرف و عدم مصرف این داروها، میزان و نوع‌شان و نحوه مصرف آنها باید به تشخیص پزشک صورت گیرد.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک‌ فردا: از دی ماه 1391 با هدف خدمت رسانی برتر و به کارگیری دانش روز دنیا در زمینه پزشکی و آزمایشگاهی، فعالیت خود را آغاز نموده است. مسئولین و مدیران این آزمایشگاه با به کارگیری تجارب و موفقیت های خود در آزمایشگاه های داخل و خارخ از کشور از یک سو، و همچنین ایجاد فضایی متفاوت،آرامش بخش و خاطره انگیز از سوی دیگر، همواره سعی در جلب رضایت مراجعین محترم را داشته اند. آزمایشگاه فردا مفتخر است بدینوسیله به اطلاع برساند که بدلیل دارا بودن تجهیزات پیشرفته و دقیق،بهره گیری از متخصصین مجرب و همچنین برخورداری مستمر از کنترل کیفی در انجام آزمایشات،موفق به دریافت گواهینامه مدیریت کیفیت از شرکتBSI انگلستان(قبل از تحریم) و Dimitto سوئیس شده است و هم اکنون دارای گواهینامه 10002 و ISO 9001-2008 در رضایتمندی مشتری می باشد. این مرکز ضمن دعوت از کلیه عزیزان متخصص و کارشناس جهت بازدید از آزمایشگاه و سیستم های فنی ،آماده پذیرش نظرات و پیشنهادات شما عزیزان می باشد. آرزوی ما همواره خدمت رسانی هرچه بهتر به شما عزیزان است.امید است با یاری ایزد منان و تلاش هرچه بیشتر به این مهم دست یابیم.

جهت ارتباط با آزمایشگاه فردا با شماره زیر تماس حاصل فرمائید:

02126122613

آدرس:  تهران، پاسداران، لواسانی (فرمانیه)، جنب باشگاه فرمانیه شماره ۲۴۱

وب سایت: www.fardalab.com

farda_lab

farda.lab

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ