نگاهی به چگونگی گسترش خدمات یک داروخانه (داروخانه‌های مدرن)

zahra
بازارهای امروز، به دلیل تغییر نوع نیاز مشتریان و همچنین تحول ابزارهای کسب و کار، دستخوش تغییرات بسیاری در فروش کالا و در ارائه خدمات شده اند. در پاسخ به گسترش نیازهای سلامت و بهداشت جامعه نیز مفهوم «داروخانه‌های مدرن» در برابر داروخانه‌های سنتی شکل گرفته است.

داروخانه مدرن؛ کسب و کار مدرن

بازارهای امروز، به دلیل تغییر نوع نیاز مشتریان و همچنین تحول ابزارهای کسب و کار، دستخوش تغییرات بسیاری در فروش کالا و در ارائه خدمات شده اند. در پاسخ به گسترش نیازهای سلامت و بهداشت جامعه نیز مفهوم «داروخانه‌های مدرن» در برابر داروخانه‌های سنتی شکل گرفته که ساختار قدیمی داروخانه سنتی را با رعایت ضوابط حرفه‌ای داروسازی می‌شکند و محدوده محصولات و خدمات یک داروخانه را وسعت می‌بخشد. اگر گذرتان به یکی از این «داروخانه‌های مدرن» خورده باشد، می‌دانید که تفاوت‌ها آشکار است!

داروخانه مدرن؛ مدیریت کسب و کار

به صورت سنتی، دکتر داروساز در راس سازمان داروخانه قرار می‌گیرد. بر خلاف این روش و در قدم اول، هر «داروخانه مدرن» دیدگاه خود به کسب و کار را با استفاده از یک مدیر حرفه‌ای کسب و کار در کنار دکتر داروساز به عنوان رکن اصلی داروخانه، تغییر داده است. به این صورت، فعالیت‌ها تخصصی می‌شود: یک مدیر فروش حرفه‌ای، یک مدیر ارتباط با مشتریان کاردان و چند نیروی تخصصی دیگر به ساختار افزوده می‌شوند تا خدمات بهتری را با قیمتی رقابتی برای مشتری فراهم نمایند.

داروخانه مدرن؛ محیط داروخانه

در یک «داروخانه مدرن» با فاصله گرفتن از دیدگاه سنتی، محیط داخلی داروخانه و فضای آن نیز متحول شده است. طراحی تخصصی دکوراسیون، توجه به نیازهای متضاد مشتریان مختلف، چیدمان محصولات در دسترس مشتری و بهره گیری از ابزارهای جدید، زیبایی و راحتی را به مشتری عرضه می‌نماید.

داروخانه مدرن؛ گستره محصولات

در یک «داروخانه مدرن»، با یک رویکرد جدید نسبت به خدمات یک داروخانه، تمام نیازهای سلامت افراد مورد توجه قرار می‌گیرد و علاوه بر تکمیل سبد محصولات دارویی (از داروهای عمومی تا داروهای خاص و شیمی درمانی با پوشش بیمه‌های مختلف)، مجموعه کاملی از محصولات بهداشتی و زیبایی نیز ارائه شده و تمامی نیازهای سلامت، بهداشت و زیبایی مشتری در یک محل پاسخ داده می‌شود. علاوه بر این، آیا خرید محصولات بهداشت و زیبایی که از فروشنده‌ای که برای تامین دارو به سلامت کالاهایش اطمینان داریم، موجب آسایش خاطر نیست؟

داروخانه مدرن؛ خدمات تخصصی

همانگونه که در بخش دارویی یک داروخانه، وظیفه ارائه خدمات تخصصی بر عهده دکتر داروساز است، در بخش‌های مختلف یک «داروخانه مدرن»، مانند آرایش و زیبایی یا مراقبت‌های ویژه پوست و مو، افرادی حضور دارند که از قبل از خرید تا آخرین لحظه مصرف محصول، به روش‌های گوناگون در دسترس مشتریان هستند.

داروخانه مدرن؛ خدمات آنلاین

یکی از تفاوت‌های بازار امروز با بازار سنتی در رشد چشمگیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نفوذ و اثرگذاری آنها است. یک «داروخانه مدرن» حتماً در شبکه‌های اجتماعی به صورت فعال حاضر است! علاوه بر این، یک «داروخانه مدرن» یک وبسایت فروش و ارائه خدمات آنلاین خواهد داشت. چرا باید از بستری غافل شد که امکان ارائه خدمات به مشتریان را در تمامی نقاط فراهم می‌آورد؟

داروخانه مدرن؛ داروخانه خاص

یک «داروخانه مدرن» محیطی است که از تمامی روش‌های در دسترس به منظور ارائه خدماتی با کیفیت بالا به مشتریان خود بهره می‌برد و برای اطمینان از حفظ کیفیت، خود را با چالش‌های گوناگون و به روش‌های مختلف می‌آزماید. به عنوان نمونه، یک داروخانه برای حفظ کیفیتِ محصولات دارویی خود، سردخانه ویژه‌ای راه اندازی می‌کند؛ داروخانه دیگری باشگاه مشتریان تاسیس می‌کند و دیگری به دنبال استقرار استانداردهای کیفیت است و خود را در چالش‌های سنگینی نظیر جایزه ملی کیفیت می‌آزماید. این دیدگاه خاص است که باعث می‌شود یک داروخانه خاص یا مدرن باشد!

داروخانه مدرن؛ داروخانه صبا

به عنوان یک نمونه، داروخانه صبا در نظر می‌آید؛ داروخانه‌ای خصوصی که از سال 1387 در خیابان شهید دکتر بهشتی در تهران، در یک محیط متفاوت و خاص به ارائه خدمات مشغول است. این داروخانه‌ی خوشنام، علاوه بر عرضه داروهای خاص و شیمی درمانی (به عنوان یکی از داروخانه‌های منتخب بخش خصوصی)، محصولات تخصصی مراقبت از پوست و مو، زیبایی، آرایشی و عطر و ادکلن را نیز در سبد محصولات خود قرار داده است؛ به طوری که امروز علاوه بر امتیاز پیشرو بودن در این عرصه، می‌توان ارائه خدمات تخصصی، مناسب و متمایز در پاسخ به نیازهای سلامت افراد را یکی از وجوه تمایز داروخانه صبا نسبت به سایر داروخانه‌ها بر شمرد.

داروخانه صبا با حضور یک مدیر کسب و کار حرفه‌ای در کنار دکتر داروساز خود و با خدماتی نظیر تأسیس باشگاه مشتریان، اهتمام ویژه‌ای در ارتقاء سطح کیفیت خدمات داشته و در این راه، حائز جایزه ملی کیفیت (در سطح اهتمام به کیفیت) نیز شده است. علاوه بر این، در خدمات آنلاین پیشرو بوده و با کسب مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو، اقدام به تاسیس فروشگاه اینترنتی(144.sabapharmacy.ir) نموده است. داروخانه صبا همچنین در شبکه‌های اجتماعی (sabadrugstore) حضوری فعال دارد. سریعترین روش ارتباطی با داروخانه صبا نیز تلفن 41971-021 است. 

شعار داروخانه صبا این است:

داروخانه صبا  فروشگاه شخصی شما

 saba drugstore  your personal store

دکتر شادی دیانی، دکتر داروساز       مهندس سید محمدرضا مرتضوی، کارشناس ارشد کسب و کار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ