مناسب ترین شوینده موی سر کدام چیست؟

آزاده فراهانی
مناسب ترین شوینده موی سر.

توصیه می شود برای پاکیزگی مو و رفع آلودگی ها و چربی های ترشح شده از سطح پوست و سلول های مرده (لایه شاخی پوست)، موهایتان را با شامپو بشویید نه صابون زیرا واکنش ترکیب صابون با املاح حاوی کلسیم، باعث ایجاد رسوب روی ساقه و تیره شدن رنگ مو می شود…


چربی روی مو و کف سر به وسیله سورفاکتا نت ها از بین می رود. سورفاکتانت ها ترکیب های موجود در شامپو هستند که با ایجاد کف، باعث پاکیزگی مو می شوند.
شامپوها باید براساس نوع پوست افراد (چرب، خشک و معمولی) انتخاب شوند. حتما نوع موی خود را بشناسید و اگر موهایتان رنگ شده یا فر است، شامپویی مناسب بخرید. معیار انتخاب یک شامپوی مناسب، توجه به سازگاری پوست با شامپوست. هرگز فریب ظاهر، بسته بندی و رنگ شامپوها را نخورید. تفاوتی بین شامپوهای ایرانی و خارجی با برندهای مختلف وجود ندارد و فقط، میزان پاک کنندگی مهم است.

شامپوهایی که به عنوان شامپوهای تقویت کننده، ویتامینه و ضدریزش مو معرفی می شوند، نسبت به شامپوهایی که فاقد این ترکیب ها هستند، مزیتی ندارند و خواصی که در برچسب شامپوها قید می شود، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. شامپوها هم زنانه و مردانه دارند. روی برچسب برخی شامپوها نوشته شده؛ «مخصوص آقایان» یا «مخصوص خانمها»، علت این است که جنس موی خانم ها و آقایان با هم تفاوت دارد. پوست آقایان به دلیل ترشح و تغییرات هورمونی از پوست خانم ها چرب تر است و به استفاده از شامپوهایی نیاز دارند که خاصیت پاک کنندگی بالایی داشته باشد. برخی از افراد معتقدند موهای چربی دارند، در این باره باید گفت، در واقع پوست آنها چرب است نه موهایشان.

اگر پوست چربی دارید، مستعد ابتلا به قارچ پوستی هستید بنابراین استحمام روزانه ضروری است. برای شستشوی موهایتان شامپوهای مخصوص موی چرب تهیه کنید.
اگر پوستتان معمولی است، یک روز درمیان موهایتان را بشویید و شامپوی متناسب با پوستتان انتخاب کنید.


اگر موهایتان خشک است
۲، ۳ روز درمیان حمام کنید. استفاده از شامپوهای مخصوص موهای چرب در افرادی که پوست خشکی دارند (به دلیل سطح پاک کنندگی بالا) باعث تحریک پوست می شود. شامپوهای مخصوص موهای خشک، کمتر باعث خشکی پوست می شوند زیرا مقدار ترکیب دترژانت موجود در آنها نسبت به سایر شامپوها کمتر است. رنگ کردن مو و به خصوص دکلره کردن، باعث آسیب به بدنه ساقه مو و شکنندگی آن می شود. شامپوهای مخصوص موهای صدمه دیده از موادی تشکیل شده است که تا حدودی آسیب دیدگی و شکنندگی مو را برطرف می کند. با توجه به پوستتان، می توانید هنگام استحمام از این نوع شامپوها استفاده کنید.

  (منبع : salamat.ir – دکتر مجتبی امیری. استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ