نوشیدنی‌های سنتی شگفت انگیزبرای سلامت و کاهش وزن کدامند؟

غزاله ذوالفقاری
این مطلب در مورد 3 نوشیدنی گیاهی است که الو دکتر برای حفظ سلامتیتون بهتون توصیه می کنه:

درست است که چای سبز به دلیل داشتن خواص زیاد به تازگی محبوب شده است اما تحقیقات اخیر نشان میدهد ممکن است به زودی نوشیدنیهای گیاهی دیگری جای چای سبز را بگیرند. در تحقیقی که دانشمندان ایرانی انجام دادند فشارخون افراد شرکت کننده در این تحقیق بعد از 4 هفته نوشیدن دمکرده گیاه ختمی بعد از هر وعده غذایی حدودا 44درصد کاهش پیدا کرد که تاثیر آن در مقایسه با چای سبز 4درصد بیشتر بوده است. با توجه به نتایج این تحقیق که در مجله « مکملهای غذایی» به چاپ رسیده است دلیل این مسئله وجود ترکیباتی در این چای است که تاثیر نیتریکاکساید را افزایش داده و باعث گشاد شدن رگها و کاهش فشارخون میشود. البته در این تحقیق مشخص نشده است که کاهش فشارخون سیستولی و دیاستولی در این افراد فقط در اثر نوشیدن چای گیاهی بوده است یا موارد دیگری هم در این امر دخیل بودهاند. اما چیزی که محققان باور دارند این است که گیاه ختمی گیاهی بسیار ارزشمند بوده و خواص درمانی زیادی دارد. به گفته پزشک متخصص طب سنتی، دکتر کوین اسپلمن، تحقیقات انجام شده روی گیاه ختمی نشان میدهد دمنوش این گیاه به دلیل پایین آوردن فشارخون، کلسترول و تریگلیسریدها باعث کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی میشود. بدون شک در حال حاضر این گیاه یکی از گیاهان بسیار مفید برای سلامت شناخته شده است.

این چایها را هم امتحان کنید

اما علاوه بر این گیاه بهتر است با 2 گیاه دیگری که جدیدا مورد توجه محققان قرار گرفتهاند نیز آشنا شوید. دمنوش گل همیشهبهار و بابونه هم رقیبان چای سبز هستند. تحقیقات اخیر محققان نشان میدهد نوشیدن دمنوش گل همیشهبهار و بابونه هم تاثیرات زیادی در مقابله با سرطان دارد. دلیل آن وجود ترکیباتی در این دو گیاه است که در بدن به سلولهای سرطانی حمله کرده و آنها را از بین میبرند که البته خاصیت ضدسرطانی گل همیشهبهار بیشتر از بابونه است. همچنین بر اساس تحقیقی که در مجله «تحقیقات مربوط به گیاه درمانی» به چاپ رسیده است، نوشیدن دمنوش این دو گیاه نهتنها باعث از بین رفتن سلولهای سرطانی خصوصا در سرطانهای ملانوما، (نوعی شایع از سرطان پوست) و سرطانهای دهانه رحم و لوسمی میشود بلکه جلوی از بین رفتن سلولهای سالم را نیز میگیرد. این دو گیاه هر دو دارای ترکیبات فنولیک هستند که خواص ضدسرطان، ضدالتهاب و آنتیاکسیدانی دارند. البته این تحقیق به صورت آزمایشگاهی انجام شده است و تاثیر این گیاهان دارویی در مقابله با سرطان در ظرف آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است چرا که غلظت بالا این ترکیبات در داخل خون  انسان سمی بوده و برای بدن ضرر دارد. اما یادتان باشد که همچنان توصیه میشود گاهی دمنوش آنها را بنوشید. چای آرامبخش بابونه حتی برای کودکان نیز مفید است و به گفته دکتر اسپلمن میتواند باعث رفع دلدرد و معدهدرد شود.

علاوه بر این گیاه بابونه دارای خواص دیگری نیز هست. دکتر اسپلمن میگوید بابونه از قدیم برای بهبود جریان لنفی در بدن در طب سنتی مورد استفاده قرار میگرفته است و همچنین استفاده موضعی آن روی زخمها باعث بسته شدن زخم و التیام سریعتر میشود.

نمیتوانید عادت چای خوردن را ترک کنید

این دانه را چاشنیاش کنید

درمانگران طب سنتی بر این باورند که نوشیدن چای به مقدار زیاد موجب ضعیفشدن قلب، رودهها و بروز اختلال در هضم و جذب مواد غذایی در بدن میشود و اگر این روند استمرار داشته باشد موجب بروز اختلالهایی در بدن شده و سرانجام منجر به ابتلا به برخی بیماریها میشود بنابراین این درمانگران توصیه میکنند افرادی که عادت دارند روزانه بیشتر از 3 فنجان چای مصرف کنند بهتر است چای خود را با دانههای گیاهی هل دم کرده و بنوشند تا به این ترتیب هل از میزان عوارض احتمالی چای در بدن آنها بکاهد.

میخواهید فشارخونتان را کنترل کنید

روزی یک بار این دمنوش را بنوشید

افرادی که در اصطلاح سرد مزاج هستند به این معنا که بدنشان معمولا سرد است و گهگاه دچار افت فشار خون میشوند بهتر است از نسخه دمکرده نعناع و عسل استفاده کنند. برای تهیه این دمکرده کافی است یک قاشق غذاخوری نعناع را به مدت 10 دقیقه در آب جوش بریزند و پس از این مدت آن را صاف کرده و با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و میل کنند. این نسخه را میتوانید هنگامی که این افراد دچار ضعف و افت فشار میشوند به آنها بدهید.

تهوع بارداری خستهتان کرده

این نسخه را تجربه کنید

خانمهای بارداری که مبتلا به تهوع و بیحالی ناشی از بارداری هستند و احساس میکنند این روند در مدت زمان بارداری آنها موجب آزارشان میشود میتوانند با کمک این نسخه  این مشکل را پشت سر بگذارند. این گروه کافی است یک فنجان از دمکرده دانه هل را بنوشند یا یک دانه هل را در دهان خود برای مدت کوتاهی نگه دارند. این دانه گیاهی کمک میکند علاوه بر برطرفشدن تهوع ناشی از بارداری از میزان کسالت و بیحالی آنها نیز کاسته شود.

برای شبادراری کودکتان نگرانید

هلدرمانی کنید

شب ادراری در کودکان یکی از شایعترین اختلالهای دستگاه ادراری محسوب میشود که بهراحتی با کمک نسخهای ترکیبی از دانههای هل قابل درمان است. برای این منظور کافی است دم کرده دانههای هل را به کودک بخورانید. یک قاشق غذاخوری هل را از وسط نصف کرده و در یک لیوان آب جوش 15تا 20 دقیقه دم کنید. سپس این چای را از صافی بگذرانید و به کودک بخورانید. نوشیدن این چای کمک میکند تا شب ادراری کودک برطرف شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ