لوازم آرایش، به جز آسیب های پوستی با ما چه می کنند؟

آزاده فراهانی
آسیب های استفاده از لوازم آرایش.

غیر از ابتلا به برخی انواع سرطان‌ها، استفاده از برخی مواد آرایشی، به‌خصوص در کسانی که از سن پایین مصرف این مواد را شروع می‌کنند، می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود. این مواد تغییراتی در پوست ایجاد می‌کنند که عامل چروکیدگی پوست (به ‌خصوص در ناحیه پیشانی، خط خنده و اطراف چشم) است.

 در ضمن این مواد، منافذ پوست را می‌پوشاند و مانع از اکسیژن‌رسانی کافی می‌شود. حساسیت، تورم، تاول، سوزش، خارش، سوزن‌سوزن شدن، کهیر، لک و آکنه نیز از عوارض عمومی مواد آرایشی به‌خصوص مواد تقلبی و غیراستاندارد است.

برخی مواد آرایشی‌ حاوی کلاژن یا ژلاتین هستند که برای قوام پوست و بهتر کردن ظاهر پوست مفید است. این محصولات با این شعار گران‌تر فروخته می‌شوند اما مشکل اینجاست که کلاژن مصرفی در این محصولات دامی است و احتمال سرایت برخی بیماری‌های مرتبط مثل جنون گاوی به‌خصوص در انواع تقلبی وجود دارد.

برخی از مواد آرایشی تقلبی حاوی آفلاتوکسین هستند که سرطان‌زاست و صدمه‌های کبدی شدیدی وارد می‌کند و به‌راحتی از طریق سطح پوست جذب می‌شود.

برخی محصولات آرایشی نیز حاوی بقایای جفت هستند که باعث بروز نگرانی‌هایی در مورد انتقال بیماری‌هایی مثل ایدز یا هپاتیت می‌شود.

در خانم‌های بارداری که جنین پسر دارند، مصرف برخی ترکیب‌های آرایشی می‌تواند باعث عقیمی فرزند در آینده شود.

(منبع : هفته نامه سلامت – دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست، رییس مرکز پوست و سلول‌های بنیادی)


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ