چگونه بی خوابی را درمان کنیم؟

nazari
انواع اختلالات خواب و درمان آن ها

اگر بدن شما از نظر فیزیکی و جسمی خسته شود، ‌شروع خواب راحت‌تری خواهید داشت.بی‌خوابی (Insomnia) یکی از انواع اختلالات خواب است که می‌تواند به شیوه‌های مختلفی خود را نشان دهد. بعضی از افراد زودتر از زمانی که تمایل به بیدار شدن دارند از خواب بیدار می‌شوند و بعضی دیگر ممکن است در به خواب رفتن مشکلی داشته باشند. اما به طور کلی بی‌خوابی را در 2 گروه عمده قرار می‌دهند: اولیه و ثانویه.

بی‌خوابی ثانویه از طریق بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات جسمی یا روانی ایجاد می‌شود و شیوع بیشتری دارد. بعضی از اختلالات که به عنوان عوامل ایجادکننده بی‌خوابی ثانویه شناخته شده‌اند عبارتند از:  بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری‌های ریوی، دردهای مزمن،‌ اضطراب، افسردگی، و… .

بی‌خوابی اولیه نوعی از بی‌خوابی است که نمی‌توان آن را به یک علت پزشکی، روانی یا محیطی نسبت داد. مشخصه این نوع از بی‌خوابی دوره‌های طولانی در حد یک ماه یا بیشتر است که در آن فرد در شروع خواب یا در به خواب ماندن مشکل داشته و این مشکل به حدی شدید و جدی است که می‌تواند سبب ایجاد یک اختلال محسوس در زندگی او شود. بی‌خوابی می‌تواند خلق و خوی فرد را تغییر داده و او را عصبی و بدخلق کند و باعث خواب‌آلودگی افراطی فرد طی روز شود یا می‌تواند با کاهش تمرکز فرد سبب تصادفات رانندگی و حوادث شغلی شود.

برای درمان موارد شدید بی‌خوابی، ‌حتما فرد باید توسط یک متخصص خواب ارزیابی شود زیرا گستره موارد بی‌خوابی بسیار وسیع بوده و مشکل هر بیمار نیز متفاوت از دیگری است. با این حال تعدادی از توصیه‌های درمانی است که می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب افراد شود:

1) ورزش کردن می‌تواند در بهبود بی‌خوابی شما موثر واقع شود. اگر بدن شما از نظر فیزیکی و جسمی خسته شود، ‌شروع خواب راحت‌تری خواهید داشت. بهترین زمان برای ورزش کردن ساعات اولیه روز است.

2) محیط خوابتان را از نظر صدا، نور و دما تنظیم کنید. شما باید هنگام خوابیدن احساس راحتی داشته باشید بنابراین یک اتاق تاریک، ساکت و خنک برای خوابیدن مهیا کنید.

3) برنامه زمانی منظمی برای خوابیدن داشته باشید یعنی در ساعت مشخصی به تختخواب رفته و در ساعت مشخصی نیز از تختخواب خارج شوید.

4) قبل از رفتن به تختخواب فعالیت‌هایی را انجام دهید که موجب آرامش شما شوند مانند دوش گرفتن با آب گرم یا تمرین یوگا!

5) اگر در عرض 15 تا 20 دقیقه پس از رفتن به تختخواب، به خواب نرفته و بیدار ماندید از تختخواب خارج شده و یک فعالیت سبک و آرامش‌بخش انجام دهید.

6) از چرت زدن طی روز خودداری کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ