کاهش ناگهانی وزن، خطر بروز سنگ صفرا را افزایش می دهد

amin
اتخاذ رژیم غذایی بدون چربی هم ممکن است عامل خطر باشد زیرا بدن برای عملکرد درست سیستم هاضمه به مقدار معینی چربی سالم نیاز دارد.


پزشکان انگلیسی می گویند، ارتباط مستقیمی بین کاهش وزن سریع و ایجاد سنگ صفرا وجود دارد.به گزارش سایت «MSN» اگرچه علت بروز سنگ صفرا مشخص نیست اما در افراد دارای اضافه وزن،زنان باردار، یا بیمارانی که تحت درمان جایگزین هورمونی قرار دارند یا افرادی که به تازگی وزن کم کرده اند، شایع است.سنگ صفرا که از کلسترول تشکیل شده است و در کیسه صفرا شکل می گیرد، می تواند به اندازه سنگریزه تا توپ گلف باشد. کیسه صفرا کیسه ای گلابی شکل است که زیر کبد قرار دارد. صفرا برای هضم غذا تولید می شود. هنگام غذا خوردن، کیسه صفرا، زرداب را از طریق مجرا به درون روده ها تخلیه می کند.

صفرا از ۳ بخش نمک، رنگ دانه و کلسترول تشکیل شده است. اتخاذ رژیم غذایی غیراصولی که باعث کاهش وزن ناگهانی می شود، تعادل بین نمک زرداب و کلسترول را برهم می ریزد. هنگامی که زرداب بیش از حد با چربی درهم آمیزد، به شکل کریستالی تبدیل می شود. نخوردن وعده غذایی در روز مانع از تخلیه منظم کیسه صفرا می شود و در نتیجه زرداب متراکم تر می شود. علایم اصلی سنگ صفرا درد معده بر اثر خوردن غذای چرب است. کیسه صفرا در واکنش به چربی منقبض می شود و شاید سنگ صفرا را به گونه ای حرکت دهد که مجرای صفرا مسدود شود و درد و التهاب ایجاد کند. بعضی افراد نیز دچار درد بین استخوان کتف و حالت تهوع می شوند.

بنابراین به جای کاهش وزن بیش از یک و نیم کیلوگرم، سعی کنید هفته ای نیم کیلوگرم کم کنید. اتخاذ رژیم غذایی بدون چربی هم ممکن است عامل خطر باشد زیرا بدن برای عملکرد درست سیستم هاضمه به مقدار معینی چربی سالم نیاز دارد.متخصصان توصیه می کنند برای کاهش وزن بین نیم تا یک کیلوگرم در هفته، روزی ۵۰۰ کالری کمتر مصرف کنید و به طور منظم ورزش کنید. عوامل خطر این ناراحتی شامل سن، چاقی مفرط، استعمال دخانیات، تحرک نداشتن و مصرف بالای کلسترول است. افرادی که دچار سنگ صفرا شده اند باید وزن خود را کنترل و یک رژیم غذایی متعادل اتخاذ کنند. اگرچه باید از مصرف مواد غذایی مانند چربی های اشباع شده، گوشت های چرب و فست فود پرهیز کرد اما مصرف چربی های مفید ازجمله روغن زیتون، مغز، دانه و ماهی روغنی توصیه می شود. بالا بردن مصرف منیزیم نیز برای بهبود بیمار مفید است.(تابناک)

برای کاهش وزن قبل از خواب چه چیزی باید بخورید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ