چه وقت به آخر خط می‌رسیم؟

zahra
جدی نگرفتن مشاوره‌های قبل از ازدواج تاثیر زیادی در ازدواج‌هایی دارد که به طلاق منجر می‌شوند در حالی که دختران و پسران جوان به این مشاوره‌ها اعتقادی ندارند و از کنار آن‌ها به‌راحتی عبور می‌کنند.

آمار طلاق در ایران به نرمی در حال افزایش است و بر اساس شواهد در شهرهای بزرگ کشورمان یکسوم ازدواجها در همان سال اول به طلاق میانجامد. فهمیدن عـلت شکست ایــن ازدواجها میتواند به شما در بهبود زنـدگی زناشوییتان کمک کند. برخی از عوامل دخیـل در شـکست ازدواج، شـامـل ضـعـف در بـرقراری ارتباط، مشکلات مـالـی و شرایط محیطی است. اگرچه باز هم بر اساس آمار نیمی از طلاقها به عدم تفاهم جنسی برمیگردد. نکته مهم این‌‌جاست که همه این مسائل در ازدواج هـای سالم و بـادوام هـم وجـود دارنـد، که اگر از راه منـاسب با آنها برخورد نشود، شکست، حتی برای این ازدواجها  هم تهدیدی جدی بهشمار میآید.

 پای پول در میان است

ممکن است عشق یارای مقابله با همه مشکلات را داشته باشد، اما گاهی اوقات وقتی دو طرف با مشکلات جدی مالی روبهرو هستند، حتی عشقشان هم نمیتواند به کمکشان بیاید. ممکن است خودِ بیپولی باعث شکست یک ازدواج نشود، اما فشار و بحرانهای ناشی از آن بسیار مؤثر باشد. برخورد و کنار آمدن با مشکلات مادی، کار بسیار دشواری است که فشار بسیار زیادی بر هر دو طرف رابطه وارد میآورد. این فشار خود بهتنهایی برای ویران کردن پایههای یک ازدواج سالم کافی است، اما اینجاست که قناعت و ایمان به خداوند، باید بهکمک ازدواج بیاید.

 اگر یکی از طرفین ازدواج، خود را در مسائل مادی غرق کند، قادر نخواهد بود به جنبههای دیگر ازدواج هم توجه داشته باشد.

 این رفتار مسامحهکارانه، باعث خواهد شد که طرف دیگر، احساس کند مورد بیتفاوتی و بیتوجهی همسر خود قرار گرفته است که این احساس، احساسی  بسیار ویرانگر است.

نقش محیط و شرایط پیرامونی

محیط و شرایط پیرامون ازدواج نیز گاهی ممکن است باعث شکست ازدواج شود. مثلا، ازدواج مصلحتی، ازدواج سالمی نیست. وقتی تصمیم ازدواج بر مبنای چیزی جز عشق واقعی باشد، حالت معامله به خود میگیرد. یکی از نمونه های این نوع ازدواج، ازدواج هایی است که طرفین بهخاطر فشاری که از طرف خانواده یا دوستان و اطرافیان متحمل میشوند، تن به آن میدهند، یا برخی دیگر که به خاطر صاحب فرزند شدن ازدواج میکنند… هیچ یک از این دلایل نمیتواند دلیلی سالم و صحیح برای ازدواج باشد و بدون شک به طلاق منجر خواهد شد. یکی دیگر از این عوامل محیطی، ازدواج در سنین پایین است. البته نباید فراموش کرد که سن ازدواج به خود فرد و آمادگیهای او بستگی دارد، اما خیلی ها اعتقاد دارند که ازدواج نیاز به آمادگی روانی و همینطور، آمادگی مالی دارد. ازدواج، قبل از اینکه فرد فرصت کسب تجربه لازم در زندگی را داشته باشد، می تواند باعث بی میلی در ازدواج شده و به شکست آن منجر شود.

بی‌توجهی نسبت به مشاوره‌های ازدواج

دکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیبشناس اجتماعی معتقد است، درنظر گرفتن معیارهای ظاهری و مادی هنگام ازدواج، ضعف مهارت های اجتماعی و… همه از دلایل آمار بالا و روبه افزایش طلاق در جامعه ماست: «وقتی آستانه تحمل همسران ما بسیار کم شده و روابط عاطفی بین آنها هم مدام دچار گسستهای بیشتر و بیشتری میشود، خواهناخواه نتیجه حاصل هم نمیتواند چیزی جز افزایش آمار طلاق باشد».

 دکتر ابهری معتقد است، جدی نگرفتن مشاورههای قبل از ازدواج هم تاثیر زیادی در ازدواجهایی دارد که به طلاق منجر میشوند و این در حالی است که دختران و پسران جوان به این مشاورهها اعتقادی ندارند و از کنار آنها بهراحتی عبور میکنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1394-09-16 - 11:28 پاسخ

شما همش راجع به حقوق زنان میگویید آیا مردان حقی ندارند؟؟؟؟!!!!!!! نباید یکطرف قضاوت شود به نظر مکن هردو را و وظایف هردو را باید گوشزد کرد تا هردو روابط اجتماعی و همسر داری و بچه داری و خانواده داری را بشناسند و اجرا کنند در عین حال گذشت و مشورت را درنظر داشته باشند قولی که به هم می دهند را همیشه در نظر داشته باشند و.......