علل اسهال در کودکان چیست؟

پانته آ توتونپیان
در اکثر موارد اسهال به خاطر عفونت‌هایی ایجاد می‌شود که مدت زیادی در بدن باقی نمی‌مانند و بیشتر اذیت کننده‌اند تا خطرناک! با این حال خوب است بدانید که در این مواقع باید چه کار کنید و چگونه از بروز اسهال پیشگیری کنید.

علل اسهال در کودکان

اسهال، یعنی کار کردن مکرر شکم در طول روز به صورت شُل و آبکی که به طور معمول بر اثر عفونت‌های گوارشی ناشی از ویروس ها، باکتری‌ها و انگل‌ها ایجاد می‌شود.

عوامل خاصی که موجب اسهال می‌شوند در مناطق جغرافیایی مختلف بر حسب سطح بهداشت و رشد اقتصادی آنها متفاوت هستند. برای مثال، در کشورهای درحال توسعه که بهداشت ضعیفی داشته و مواد دفعی انسانی را به عنوان کود مورد استفاده قرار می‌دهند، شاید باکتری‌های روده یا انگل‌های موجود در کودها؛ محصولات کشاورزی و آب آشامیدنی را آلوده ساخته و باعث اسهال شوند.

در کشورهای توسعه یافته، شیوع بیماری اسهال بیشتر در اثر آلوده شدن ذخیره آب، تماس فرد با فرد در مکان‌هایی مانند مهدها یا مسمومیت غذایی ایجاد می‌شود.

به طور کلی، عفونت‌هایی که موجب اسهال می‌شوند بسیار مسری‌اند. در خیلی از موارد تا زمانی که فرد دچار اسهال است آن را به افراد دیگر انتقال می‌دهد و برخی عفونت‌ها حتی برای بیشتر از این مدت نیز مسری هستند.

در کل عفونت اسهال از راه‌های زیر قابل انتقال است:

دست‌های آلوده

آب و غذای آلوده

برخی حیوانات خانگی

تماس مستقیم با مدفوع (در توالت یا از طریق پوشک بچه آلوده)

هر چیزی که میکروب عفونی با آن در تماس باشد می‌تواند آلوده شود. این می‌تواند شامل اسباب بازی‌ها، میز تعویض پوشک نوزاد، سطوح موجود در دستشویی‌ها و توالت‌ها و حتی دست‌های کسی که غذا را آماده می‌کند، باشد و این یعنی کودکان با دست زدن به یکی از این سطح‌های آلوده و بعد گذاشتن دست‌های‌شان در دهان، بیمار می‌شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ