ردپای نقص ایمنی اولیه در یک سوم ازدواج های فامیلی

حمیدرضا محمدیان
حدود 200 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه شناخته شده است که شایع ترین نوع آن براثر کمبودهای اولیه آنتی بادی، بروز می کند

نقص ایمنی، نوعی بیماری است که معمولا مردم کمتر آن را شنیده اند اما هر روز افراد بیشتری در چنگال این بیماری گرفتار می شوند و این بیماری دیگر یک بیماری نادر به شمار نمی رود. هفته نقص ایمنی (دوم تا نهم اردیبهشت) فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی درباره این بیماری است.

طبق آمار جهانی به ازای هر یک میلیون نفر 25 نفر به این بیماری مبتلا می شوند در ایران نیز یک هزار و 500 بیمار شناخته شده در مرکز طبی کودکان ثبت شده است.

طبق آمارهای بین المللی برآورد می شود 70 تا 90 درصد بیماران از بیماری خود بی خبر باشند.

تاکنون حدود 200 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه شناخته شده است که شایع ترین نوع آن براثر کمبودهای اولیه آنتی بادی، بروز می کند و بارزترین علامت آن نیز بروز عفونت مکرر در ارگان های مختلف بدن است.

نقص ایمنی با علایم مشابهی که با برخی بیماری ها مانند سرماخوردگی دارد ، موجب می شود که مردم و حتی برخی از پزشکان نتوانند آن را به موقع تشخیص دهند.
نقص ایمنی به نقص در سیستم دفاعی بدن اطلاق می شود، نقش سیستم دفاعی بدن ، حفاظت بدن به ویژه در مقابله با عفونت ها است بنابراین هرگونه اختلال در سیستم دفاعی بدن منجر به ابتلای انواع عفونت ها می شود.

نیما رضایی مدیر بیمارستان مرکز طبی کودکان و متخصص ایمونولوژی گفت:‌ در کشور ما به دلیل اینکه ازدواج فامیلی بیشتر اتفاق می‌افتد در بیش از 30 درصد این ازدواجها فرزندانی با مشکل نقص ایمنی اولیه متولد می‌شوند و این مسئله ضرورت بررسی ژنتیکی قبل از ازدواج و بررسی‌های مرتب و مداوم هنگام بارداری را بیشتر می‌کند.

 
رضایی در ادامه گفت: چند علامت وجود دارد که والدین با توجه به آها می‌توانند از بسیاری از مشکلات نقص ایمنی کودک پیشگیری کنند. اگر کودکی در طی سال بیش از 8 بار دچار عفونت گوش شود و یا در طی یک سال بیشتر از 2 مرتبه به عفونت ریه و سینوس دچار شود و همچنین در صورتی که کودک با دریافت واکسن “ب ث ژ” به حساسیت زیاد و درگیری غدد لنفاوی بدن مبتلا می‌شود والدین باید حتما کودک را به مراکز تخصصی کودکان ارجاع دهند تا از لحاظ نقص ایمنی اولیه مورد بررسی قرار گیرد.
 
رضایی گفت: پیام مرکز طبی کودکان به سیاست‌گذاران سلامت کمک در  زمینه اطلاع رسانی و پیشگیری است و توصیه جدی خانواده‌هایی که از مصرف آنتی بیوتیک پرهیز کنند و هرگونه مشاهده عفونت و تب در کودک را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنند.(ایرنا و باشگاه خبرنگاران)
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ