مسمومیت با فلزات سنگین

آزمایشگاه آریا: آیا از عوارض مخرب فلزات سنگین بر سلامت انسان باخبرید؟ آیا می‌دانید این نوع فلزات از راه پوست، تنفس و خوراک جذب بدن می‌شوند و می‌توانند سیستم‌های عضلانی، عصبی، اسکلتی و حتی کبد و کلیه‌های ما را درگیر کنند؟

آزمایشگاه آریا:

آیا از عوارض  مخرب فلزات سنگین بر سلامت انسان  باخبرید؟ آیا می‌دانید این نوع فلزات از راه پوست، تنفس و خوراک جذب بدن می‌شوند و می‌توانند سیستم‌های عضلانی، عصبی، اسکلتی و حتی کبد و کلیه‌های ما را درگیر کنند؟در بیش از یک قرن گذشته با آمدن صنایع مدرن، فلزات سنگین از زمین استخراج و در ترکیبات مصالح ساختمانی، ظروف غذاخوری، مواد سوختی، نگهدارنده‌های چوب و فلزات، باتری اتومبیل و… استفاده می‌شوند.این فلزات در واقع گروهی ازعناصر فلزی هستند  که بسیار سمی بوده وانسان‌ها همیشه در معرض آلودگی به آنها قرار دارند.این فلزات نقش مفیدی در بدن انسان‌ها ندارند وسمی‌ترین آنها سرب، کادمیم، جیوه وآرسنیک است. البته درگروه فلزات سنگین آهن، کبالت، مس،روی و منگنز و سلنیوم نیز جای دارند که مقادیر کم آن برای بدن  ضروری ولی جذب بیش ازحدآنها خطرناک و سمی است. فلزات سنگین اغلب ازطریق آب، هوا و غذا می‌توانند  وارد بدن شوند و به دلیل آن که خاصیت تجمعی در بافت‌های بدن دارند تماس با مقادیرکم آن درطولانی ‌مدت می‌تواند بروز مسمومیت در مصرف کننده منجر شود. از عوارض مسموم شدن با این فلزات اختلالات عصبی و انواع سرطان ها، سقط جنین، اختلالات تنفسی و قلبی و عروقی،کاهش ضریب هوشی، سردرد و خستگی هستند.

طیف سنجی  جذب اتمی (AA) با استفاده از جذب نور میزان غلظت اتم ها را در فاز گازی اندازه گیری میکند.  درصورتیکه نمونه ها بصورت مایع یا جامد باشند،برای آنالیزاتم ها یا یون ها، نمونه ها از طریق کوره گرافیتی یا شعله به صورت بخاردرآیند. اتم ها نور مرئی یا اشعه ماورای بنفش را جذب می کنند و باعث می شوند  که به سطوح انرژی  بالاتری انتقال پیدا کنند.در واقع از میزان

جذبی که به این ترتیب انجام می شود، غلظت اندازه گیری می گردد.به کار بردن قانون Beer-Lambert در طیف  سنجی جرم اتمی مشکل است زیرا اتمهای مختلف دارای ظرفیت های متنوعی هستند. ازطرفی میزان غلظت و طول مسیری که اتم های آنالیز شده  طی می کنند (درکوره گرافیتی) نیز یکنواخت نیست. پس از اینکه دستگاه با توجه  به استانداردها درجه بندی می شود، اندازه گیری های  غلظت معمولا در منحنی های خاص ترسیم می شود.   ایجاد اتم های آزاد ( Atomization ) به دو روش شعله یاکوره انجام می شود:

– دستگاه جذب اتمی به روش شعله ( Flame AA ) : در این روش نمونه به صورت غبار ریز به درون شعله پاشیده می شوند. سوخت و اکسنده مورد نیاز برای ایجاد شعله ، ترکیب هوا با استیلن و یا نیتروز اکسید با استیلن می باشد.

– دقت این روش در حد ppm است.

– دستگاه جذب اتمی به روش کوره گرافیتی

( Graphite Furnace AA) :

این روش بازده بسیار بالاتری نسبت به روش شعله دارد.منبع حرارتی در اینجا الکتریکی می باشد. نمونه با برنامه ریزی دمایی، ابتدا خشک شده  سپس خاکستر می شوند تا مواد آلی تخریب گردند و در نهایت به صورت گرمایی اتمی می شوند.

در این روش تنها به چند میکرولیتر از نمونه  نیازاست. برای اندازه گیری برخی از عناصر شامل: سرب (pb)، جیوه (Hg)، مس (CU)، آرسنیک (As)، روی (Zn)، منیزیوم (Mg)، آلومینیوم (Al) ، سلنیوم (Se)

در خون و ادرار در حد ppb و ppm

اتمـیک ابـزوربشن شـعله و کـوره

جهت تشخیص فلزات سنگین و عناصر کمیاب  همه روزه در آزمایشگاه آریا 

نکته:        

– مسمومیت با جیوه و سرب در مادران باردار می تواند

– برای جنین کشنده باشد پس موقع استفاده از لوازم

– آرایشی و پرکردن دندان باید خیلی احتیاط کرد.

آزمایشگاه آریا:

شماره های تماس جهت ارتباط با آزمایشگاه آریا:

03132232068

03132232069

آدرس: اصفهان، خیابان آمادگاه، جنب بانک ملت

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ