در یک سال چقدر می‌توان وزن کم کرد؟

غزاله ذوالفقاری
همین که بدن شما کالری های مصرفی را بعنوان چربی ذخیره کرد، تنها راه خلاص شدن از چربی مازاد این است که از آنها استفاده کنید. اگر بجای استفاده از آنها به مصرف کالری بیشتر ادامه دهید، هیچ مقدار ورزش نمی تواند وزن شما را کم کند.

تلاش برای کاهش مقدار زیادی وزن در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، ایده‌ی خوب و راه سالمی برای کاهش وزن نیست. بدتر از آن، اینکه اگر سریع وزن کم کنید، به احتمال خیلی بیشتری دوباره وزنتان به سر جای اولش باز خواهد گشت.

اگر برای کاهش وزنتان به زمانی حدود یک سال فکر می‌کنید، در مسیر صحیحی قرار دارید. آرام وزن کم کردن، شما را در مسیر سالمی قرار خواهد داد، و عاداتی که در این مدت کسب می‌کنید، باعث خواهد شد تا برای همیشه وزنتان متعادل بماند.

به آرامی وزن کم کنید

شما باید برای سوزاندن ۳۵۰۰ کالری تلاش کنید، تا اینکه نیم کیلو از وزنتان کم شود. سرعت کاهش وزن شما بصورت میانگین، نباید بیش از ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم در هفته باشد. این مقدار، هدفی است که می‌توانید با ترکیب تغذیه‌ی سالم و تمرینات ورزشی متعادل به آن دست یابید.

به هیچ وجه نباید خورد و خوراکتان را به شدت کاهش دهید، یا اینکه بیش از اندازه ورزش کنید. ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم بنظر خیلی کم می‌آید، اما در پایان یک سال شما ۲۶ تا ۵۲ کیلوگرم وزن کم خواهید کرد! این خوب نیست؟

ورزش را جدی بگیرید

یک فرد عادی برای بدست آوردن تناسب اندام و فیزیک خوب، نیاز دارد تا حداقل هفته‌ای یکی دو ساعتی ورزش کند. ورزش‌هایی همچون دویدن، شنا کردن یا هر فعالیت ایروبیک دیگر. اما اگر می‌خواهید بیشتر وزن کم کنید، طبیعتاً باید بیشتر هم ورزش کنید.بهترین حالت این است که متعادل ورزش کنید. بعنوان مثال، یک پیاده‌روی یکنواخت با سرعتی حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر در ساعت، می‌تواند کلی کالُری بسوزاند، بدون اینکه نیازی باشد خطرات احتمالی شدید دویدن را بپذیرید.

همچنین تمرینات استقامتی همچون تمرین با وزنه برای عضله سازی هم، به کاهش وزنتان هم کمک می‌کند. واقعیت این است که عضلات، بیشتر از بافت چربی کالُری می‌سوزانند، بنابراین چند کیلویی عضله پیدا کردن، به از بین بردن چربی‌ها کمک می‌کند!

تغذیه

همین که بدن شما کالری های مصرفی را بعنوان چربی ذخیره کرد، تنها راه خلاص شدن از چربی مازاد این است که از آنها استفاده کنید. اگر بجای استفاده از آنها به مصرف کالری بیشتر ادامه دهید، هیچ مقدار ورزش نمی تواند وزن شما را کم کند.

برای تازه کارها بهترین پیشنهاد این است که مصرف الکل، فست فود و غذاهای پر انرژی مثل کیک و شکلات را کاهش دهند. چیزهایی که می خورند را واقعه نگاری کنند و مشکلات خورد و خوراکشان را بیابند. و میوه و سبزیجات را به بخش بزرگی از خوراک روزانه شان تبدیل کنند.

برای اینکه یک برنامه ی غذایی کم کالری و سالم داشته باشید، باید به سراغ رژیم هایی بروید که اختصاصا برای اشخاصی که می خواهند وزن کم کنند طراحی شده است.

مدیریت زندگی

اگر شخصیت خودتان را بشناسید و با توجه به آن رفتار کنید، قدمی بزرگ برای کاهش وزن موفق برداشته‌اید. مردم، معمولاً هنگام خستگی یا هنگامی که در شرایط خاصی قرار دارند غذا می‌خورند. باید بدانید که معمولاً، برخی از انسان‌ها به استرس، تنهایی و سایر احساساتشان، با غذا خوردن پاسخ می‌دهند!

اگر چنین محرک‌هایی را شناسایی کردید، خواهید توانست تا بر روی رفتارهای خورد و خوراکتان، مدیریت بهتری داشته باشید. بعلاوه ضروری است که بصورت منظم ورزش کنید.

کاهش ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم وزن در یک سال از طریق راه‌های سالم، نه تنها شدنی است، بلکه به آهستگی و با سرعی ثابت، بهترین روش کاهش وزن شناخته شده است.

برای دستیابی به موفقیت، باید در رابطه با خوراکتان، سبک زندگی و فعالیت‌های ورزشی‌تان، تعهدی طولانی مدت داشته باشید. کار سختی نیست، همین الان به خودتان متعهد دهید، و همین الان شروع کنید!

(منبع:http://fitnessmagazine.ir)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ