جوش صورت امانتان را بریده؟

آزاده فراهانی
10 فرمان برای غلبه بر جوش صورت

صورت جوش جوشی مشکل بسیاری از جوانان است. آکنه که مردم آن را با عنوان جوش غرور جوانی میشناسند یکی از شایعترین بیماریهای پوستی است. این بیماری، شایعترین علت مراجعه بیماران به متخصصان پوست است.

 این بیماری در بسیاری از جوانان در سنین بلوغ پدید میآید و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است و اکثرا پس از سن 25 سالگی بهبود مییابد.

جوشهای غرور به صورت دانههای قرمز، جوشهای سر سیاه و تودههای سفتِ زیر پوستی در ناحیه گونه، بینی، پیشانی، پشت گردن، قسمت فوقانی پشت و سینه ظاهر میشوند.
این جوش
ها در پایه یک مو به وجود میآیند و ناشی از آماس، التهاب و انسداد مجرای غده چربی کنار مو هستند.

علت چیست؟

پیدایش آکنه ناشی از یک علت خاص نیست بلکه چندین عامل در پیدایش و شدت آن نقش دارند. ارث، میکروبها، نوع غذا، مشکلات عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماریها از جمله عواملی است که در ایجاد این بیماری نقش دارد.

10 فرمان برای غلبه بر جوش

آکنه یک بیماری است که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه و داروهای مناسب را مصرف کرد. درمان آکنه حداقل 6 ماه طول میکشد و تازه احتمال عود آن نیز وجود دارد. در حقیقت آکنه بیماری بسیار سمجی است و مثل کنه به پوست میچسبد. اما در کنار دارو یکسری اقدامات و توصیههای بهداشتی ساده نیز وجود دارد که با انجام آن میتوان آسانتر از بیماری کنهای مثل آکنه راحت شد.

1. دستکاری نکنید. سعی کنید جوشها را دستکاری نکنید و نخواهید با فشار دست آنها را خالی کنید.

2. آرام باشید. سعی کنید خواب مرتب داشته باشید. استراحت کافی داشته باشید و حتی الامکان از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید.

3. صورت خود را بشویید. برای شستشو از صابون اسیدی (گوگردی) که پزشک توصیه میکند استفاده کنید. ابتدا صورت خود را خوب صابون بزنید تا از کف پوشیده شود.

4. پوست را ماساژ دهید. هفته ای یک یا دو بار ماساژ با مواد اسیدی نظیر سرکه سیب در کاهش چربی پوست و بهبود جوشها موثر است.

5. چربی نخورید. از مصرف غذاهای چرب، سس مایونز، خامه، شکلات، گردو، فندق، موز، تخم مرغ و نارگیل، خودداری کنید.

6. میوه و سبزی بخورید. سعی کنید سبزی و میوه بخصوص سبزیهای حاوی ویتامین A مثل هویج، اسفناج، شاهی و گوجهفرنگی را زیاد مصرف کنید.

7. داغ نشوید. گرما میزان جوشهای آکنه را بیشتر میکند پس زیاد در محیطهای گرم نمانید.

8. ضد آفتاب بزنید. در مورد آفتاب نظرات متفاوت است برخی معتقدند اشعه آفتاب تاثیر خوبی در بهبود جوشهای غرور جوانی دارد و برخی معتقدند که نور آفتاب پس از مدتی موجب تشدید آکنه میشود. اما مطمئن باشید از زدن ضد آفتاب ضرر نمیکنید.

9. ورزش کنید. ورزش حتی جوش صورت را نیز خوب میکند. ورزش و استحمام باعث باز شدن منافذ پوست، بهبود جریان خون آن و رفع چربی میشود که نتیجه آن شادابی پوست و بهبود جوشهاست.

10. نقاشی نکنید! مصرف مواد آرایشی و کرمهای چرب، آکنه را تشدید میکند پس سعی کنید صورت خود را کمتر نقاشی کنید.

 (منبع: jamejamonline.ir )

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ