آشنایی با برخی از بیماری های چشمی که قدرت بینایی را دچار اختلال می کنند!

کلینیک فوق تخصصی چشمخانه: چشم به دلایل مختلفی می‌تواند قرمز شود، در حقیقت نوع قرمزی و علائم آن در بیماری‌های مختلف متفاوت است. ما در این‌جا به بعضی از بیماری‌های شایع چشم می‌پردازیم که هر چند در نگاه اول سطحی به‌نظر می‌رسند، ولی نادیده گرفتن آن‌ها ممکن است موجب مشکلات جدی در قدرت بینایی شود.

کلینیک فوق تخصصی چشمخانه:

چشم به دلایل مختلفی می‌تواند قرمز شود، در حقیقت نوع قرمزی و علائم آن در بیماری‌های مختلف متفاوت است. ما در این‌جا به بعضی از بیماری‌های شایع چشم می‌پردازیم که هر چند در نگاه اول سطحی به‌نظر می‌رسند، ولی نادیده گرفتن آن‌ها ممکن است موجب مشکلات جدی در قدرت بینایی شود.

بعضی از قرمزی‌های چشم به‌صورت حاد و گروهی نیز به‌صورت مزمن هستند. معمولا اگر قرمزی چشم به‌صورت ناگهانی ایجاد شود، باید حتما به چشم پزشک مراجعه کرد تا علت اصلی مشخص شود.

  • کونژنکتیویت میکروبی

شایع ترین علت قرمزی چشم که به کلینیک های چشم پزشکی مراجعه می کنند عفونت ملتحمه(کونژنکتیویت) است.

علایم کونژنکتیویت ویروسی شامل قرمزی چشم ترشحات آبکی ،خارش، سوزش، تورم پلک ها و گاهی درد است. در برخی از انواع ویروسی تب و گلو درد و تورم غدد لنفاوی اطراف گوش نیز وجود دارد که ناشی از عفونت با ویروس های خانواده آدنوویروس ها هستند که بسیار مسری بوده و بیشتر از همه در مدارس، مهد کودک ها، سربازخانه ها و مکان های عمومی  همه گیر شده و مشکلات عدیده ای ایجاد می کنند. مهمترین عامل برای پیشگیری از آلوده شدن دیگر افراد، رعایت بهداشت فردی و شستشوی مکرر دست ها توسط بیمار و دیگر افراد خانواده است. عفونت های باکتریایی ملتحمه ترشحات چرکی بیشتر و دوره بیماری کوتاه تری نسبت به نوع ویروسی دارند.

  • آلرژی

یکی دیگر از علل قرمزی چشم، آلرژی و حساسیت چشم به مواد آلرژن (حساسیت زا) است که برخی افراد استعداد ژنتیکی داشته و نسبت به افراد عادی حساس تر هستند.

 در آلرژی و حساسیت چشمی علاوه بر قرمزی معمولا خارش شدید و ریزش اشک نیز وجود دارد که بسیاری از افراد درگیر این ناراحتی می‌شوند.

  • بلفاریت

بلفاریت التهاب پلک ها بوده و معمولا لبه پلک ها را در گیر می کند و می تواند از نوع سبوره ( شوره های چرب و چسبناک ) یا میکروبی (استافیلوکوکی) باشد. قرمزی چشم در این بیماری مزمن بوده و همراه با قرمزی چشم، سوزش و خارش و احساس خشکی چشم  است.

  • جسم خارجی

وارد شدن و قرار گرفتن اجسام خارجی روی قرنیه یا زیر پلک ها باعث درد و احساس جسم خارجی و اشک ریزش و قرمزی چشم می شود. در این موارد بهتر است افراد از دستکاری و مالش دادن چشم ها خودداری کرده و برای بررسی و درمان نزد چشم پزشک مراجعه کنند.

  • سوختگی شیمیایی چشم

در صورت برخورد و پاشیدن هر گونه مواد شیمیایی به چشم شخص سریعا باید چشم ها را با آب فراوان حتی اگر استریل نباشد ،شستشو داده و سریعا برای معاینه و درمان به چشم پزشک مراجعه کنند.

  • خونریزی زیر ملتحمه

این عارضه در اثر خونریزی از عروق ملتحمه رخ می دهد. علایم کلاسیک آن قرمزی بدون درد و بدون کاهش بینایی است که  به طور اتفاقی بیمار متوجه آن می شود. بر خلاف ظاهر ترسناک آن هیچ گونه خطری برای چشم و بینایی نداشته و طی زمان  بهبود می یابد. علل مختلفی داشته مثل تهوع استفراغ شدید، بلند کردن جسم سنگین، ضربه به چشم  و… ولی دو علت مهم که باید به آنها توجه کرد فشار خون بالا و اختلالات انعقادی است.

  • کراتیت

کراتیت التهاب قرنیه بوده و  علت باکتریایی ،ویروسی،قارچی و انگلی داشته  و از علل مهم قرمزی چشم است که  در صورت عدم تشخیص و درمان بموقع میتواند خطرات زیادی برای سلامتی چشم داشته باشد.علاوه بر قرمزی چشم ،درد شدید ،تاری دید و ترشحات چرکی از علایم آن است.

  • اپی اسکلریت

اپی اسکلرا لایه بین ملتحمه و اسکلرا(صلبیه) است. اپی اسکلریت التهاب خود محدود و خوش خیم اپی اسکلرا است. علت زمینه ای فقط در تعداد کمی از بیماران وجود دارد. علامت آن قرمزی چشم بدون تحریک است ولی گاهی درد خفیف وجود دارد.

  • اسکلریت

به مراتب شدیدتر از اپی اسکلریت بوده و به میزان بیشتری  با بیماری های سیستمیک و روماتولوژیک مرتبط است. درد شدید و تیرکشنده که می تواند بیمار را از خواب بیدار کند از علایم آن است. در صورت تشخیص، باید بررسی های لازم صورت گرفته و درمان سریعا آغاز شود.

  • آیریتیس یا یووئیت قدامی

این بیماری به دلیل التهاب لایه یووه (مشیمیه)قدامی است. این بیماران علاوه بر قرمزی چشم، درد چشم و اطراف آن و حساسیت به نور و تاری دید را نیز تجربه می کنند.

  • قرمزی چشم به دنبال جراحی های داخل چشمی

از علل کمتر شایع قرمزی چشم ولی مهمتر، عفونت ها(اندوفتالمیت) و التهابات پس از جراحی است که در صورت عدم درمان به موقع عواقب فاجعه باری به دنبال دارد. به همین جهت بیماران در صورت وجود علائم خطر شامل قرمزی چشم، درد، ترشحات چرکی و تاری دید بلافاصله با پزشک معالج تماس گرفته یا به اورژانس چشم پزشکی مراجعه کند.

همان طور که در بالا ذکر شده علائم بسیاری از موارد گفته شده شبیه به هم بوده و معاینه و تشخیص توسط پزشک متخصص چشم می تواند آنها را از هم افتراق دهد.

کلینیک فوق تخصصی چشمخانه:

مجموعه کلینیک‌های فوق تخصصی چشم‌پزشکی «چشمخانه» با بهره‌گیری از برترین چشم‌پزشکان ایران، پیشرفته‌ترین تجهیزات و گسترده‌ترین پوشش‌دهی بیمه، آماده‌ی ارائه تمامی خدمات تشخیصی درمانی حوزه‌ی «چشم‌ پزشکی» به هم‌وطنان می‌باشد. «چشمخانه» با داشتن دو شعبه‌ی فعال در میدان ونک و بیمارستان تریتا واقع در منطقه ۲۲ تهران و برخورداری از کارنامه‌ای درخشان با بیش از ۱۷۰ هزار عمل جراحی و کسب بهترین نتایج، موجبات رضایتمندی طیف بی‌شماری از بیماران و مراجعه‌کنندگان را فراهم آورده است. 

آدرس و شماره های  تماس چشمخانه یک:

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد، پلاک ۳2

02188677695
تلفن گویا: 02143083

آدرس و شماره تماس کلینیک چشمخانه دو ( بیمارستان ترتیا)

تهران، بزرگراه همت، بعداز تقاطع بزرگراه آزادگان، روبروی دریاچه چیتگر 

تلفن گویا: ۴۷۲۴۱۹۰۰-۰۲۱


وب سایت: www.cheshmkhaneh.com

cheshmkhaneh

cheshmkhaneh

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ