مراقب ضعف بینایی باشید!

کلینیک فوق تخصصی چشمخانه: در بین مردم و بخصوص والدین ضعیفی چشم یک موضوع مهم ونگران کننده تلقی می شود که توضیحات زیر می تواند رفع نگرانی کند و تا حدودی مفید باشد. در بین مردم و بخصوص والدین ضعیفی چشم یک موضوع مهم ونگران کننده تلقی می شود که توضیحات زیر می تواند رفع نگرانی کند و تا حدودی مفید باشد.

کلینیک فوق تخصصی چشمخانه:

برای اینکه فرد یک تصویر شفاف و واضح از اشیا و محیط اطراف خود را داشته باشد چشم او از جنبه های مختلف باید سالم باشد. دیدن  شفاف و مناسب یک پروسه خیلی پیچیده است که وابسته به سلامت قسمت پس سری مغز، عصب بینایی، لإیه های مختلف شبکیه، زجاجیه، عدسی، قرنیه، اشک و تناسب انداز این اجزا با یکدیکر است.  هر موقع کسی از ضعف بینایی شکایت دارد باید کلیه موارد بالا توجه کنیم، در صورت کاهش بینایی ابتدا باید میزان کاهش بینایی  هر چشم بصورت استاندارد اندازه گیری شود.

چکاپ چشم چطور انجام می شود؟

اندازه گیری دید دور و نزدیک با عینک و بدون عینک  بطور جداگانه توسط پزشک معالج یا دستیار او انجام می شود که در صورت هر گونه کاهش دید ابتدا باید عیوب انکساری مورد توجه قرار گیرد. اگر صرفا کاهش بینایی ناشی از عیوب انکساری باشد با تجویز عینک دور یا نزدیک و یا هر دو آنها دید بیمار اصلاح می شود. اگر دید بیمار با عینک در دور و نزدیک به ١٠/١٠ یا ٢٠/٢٠  برسد می توان تا حدودی گفت چشم از سلامت نسبی برخوردار است  و عیوب انکساری عامل کاهش بینایی تشخیص داده می شود. همان طوری که از اسم عیوب انکساری مشخص است یعنی ایراد در انکسار یا شکست نور در چشم است. برای اینکه یک تصویر به طور شفاف روی شبکیه تشکیل شود باید  انکسار نور درسطح قرنیه و لنز متناسب با طول چشم  صورت گیرد. در صورتی که قرنیه به دلایل مختلف نتواند شکست  کافی در نور اشیائی که به چشم می رسد انجام دهد تصویر به جای اینکه در روی شبکیه تشکیل شود مقداری جلو تر تشکیل می شود این نوع ضعف بینایی را نزدیک بینی  یا میوپ می گویند.

در صورتی که قرنیه یا لنز متناسب با طول چشم قدرت کمتری برای شکست نور اشیا که به چشم وارد می شود، داشته باشد تصویر در پشت شبکیه تشکیل می شود که به آن ضعف بینایی دور بینی یا هیپروپ گفته می شود که  هردوحالت تصویر واضحی در روی شبکیه تشکیل نمی شود.

استیگماتیسم چه بیماری است؟

 در دو حالت با تجویز عینک  یا لنز تماسی یا جراحی با لیزر یا گذاشتن لنز های داخل چشمی با محاسبات واقدامات خاصی می توان تصویر از عقب شبکیه یا جلو آن دقیقا به روی شبکیه منتقل کرد. با این اقدامات شخص اشیا را در فواصل استاندارد واضح ببیند در همین جا یک نوع ضعف بینایی را برخی را نگران می کند وجزء عیوب انکساری چشم محسوب می شود استیگماتیسم است که اصطلاحا استیگمات گفته می شود که این عیب انکساری انواع مختلف دارد ولی تعریف ساده آن  عبارت است از قدرت انکسار چشم در محور های مختلف  متفاوت است. این مشکل بر خلاف نزدیک بینی و دور بینی ساده  است. به عنوان مثال اگر در یک چشمی برای اینکه تصویر بروی شبکیه تشکیل شود قدرت انکساری باید در همه محورها ٦٤ دیوپتر باشد؛ ولی در بیماری که یک نوعی از استیگمات دارد قدرت انکسارش در محور ٩٠ درجه ٦٦دیوپتر است وعینک این بیمار ٢- اسیگمات  است. البته استیگماتیسم انواع مختلف دارد که اگر نامنظم باشد درمان آن تا حدودی مشکل خواهد بود.

نکته!

اگر کودکی که سن آن کمتر ٦ سال باشد و دارای عیوب انکساری باشد اعم از دور بینی یا نزدیک بینی و اسیکماتیسم حتما با نظر پزشک معالج عینک باید تجویز شود؛ در غیر این صورت چشم این کودک دچار تنبلی خواهد شد .

بهترین روش درمان این مشکل چیست؟

امروزه برای درمان عیوب انکساری از روش های مختلفی  بستگی به نوع وشدت ان استفاده می کنند که شایعترین روش درمان بخصوص برای افراد زیر ١٨ سال  و افراد بالای ٤٠ سال  که دچار پیر چشمی  می شوند تجویز عینک است. ولی با پیشرفت تکنولوژی وتوقع مردم برای ارتقاء کیفیت زندگی پزشکان روش های درمان دیگری برای اصلاح عیوب انکساری  بکار می برند که شایع ترین این روش های مدرن  استفاده از لیزر و کار گذاشتن لنزهای داخل چشمی  و انواع لنزهای تماسی است که هرکدام از روش ها بسته به شدت و میزان عیوب انکساری  و علاقه بیماران  تکنیک ها مختلف و متنوعی وجود داردکه توضیح هر کدام از آنها در این مقاله میسر نیست.

در پایان یاد آوری این نکته مهم است که استفاده از هر کدام  از روش های فوق برای بعضی ها به انتخاب بیمار است مانند کسی که نمره عینیک شماره ٥- دارد و ضخامت قرنیه مناسب و بدون خشکی چشم دارند که برای این بیمار حسب در خواست بیمار از عینک ، لنز تماسی  ، لیزیک وحتی در مواقعی لنز داخل چشمی می توان تجویز کرد.

دکتر محمد جعفر قائم پناه متخصص وجراح چشم وفوق تخصص قرنیه و لیزیک

کلینیک فوق تخصصی چشمخانه:

مجموعه کلینیک‌های فوق تخصصی چشم‌پزشکی «چشمخانه» با بهره‌گیری از برترین چشم‌پزشکان ایران، پیشرفته‌ترین تجهیزات و گسترده‌ترین پوشش‌دهی بیمه، آماده‌ی ارائه تمامی خدمات تشخیصی درمانی حوزه‌ی «چشم‌ پزشکی» به هم‌وطنان می‌باشد. «چشمخانه» با داشتن دو شعبه‌ی فعال در میدان ونک و بیمارستان تریتا واقع در منطقه ۲۲ تهران و برخورداری از کارنامه‌ای درخشان با بیش از ۱۷۰ هزار عمل جراحی و کسب بهترین نتایج، موجبات رضایتمندی طیف بی‌شماری از بیماران و مراجعه‌کنندگان را فراهم آورده است. 

آدرس و شماره های  تماس چشمخانه یک:

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد، پلاک ۳2

02188677695
تلفن گویا: 02143083

آدرس و شماره تماس کلینیک چشمخانه دو ( بیمارستان ترتیا)

تهران، بزرگراه همت، بعداز تقاطع بزرگراه آزادگان، روبروی دریاچه چیتگر 

تلفن گویا: ۴۷۲۴۱۹۰۰-۰۲۱


وب سایت: www.cheshmkhaneh.com

cheshmkhaneh

cheshmkhaneh

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ