ازکجا بفهمیم استرس داریم؟

حمیدرضا محمدیان
ساییدن دندان ها روی هم یکی از نشانه های استرس است

استرس حالتی روحی است که بر روی حالات جسمی تاثیر مستقیم می گذارد. وقتی استرس دارید ، از چهره و پوست و ظاهر شما این حس نمایان می شود. پس بدانید که نمی شود این حس را از دیگران پنهان کرد.

خیلی هم خوب می فهمند. بنابراین سعی کنید این اضطراب، آشفتگی، ترس و نگرانی های بیهوده را از قلب خود بیرون کنید تا زندگی راحت تر و چهره شاداب تری داشته باشید. چهره آدم های مضطرب گویای احوال درونی آنها است. دهان کج، پیشانی چین دار، نگاه خیره و … .اغلب انسان های این زمانه تحت فشارهای کار و زندگی روزمره هستند. آدرنالین و دیگر هورمون های استرس ما را مجبور می کنند تا در فرصت تعیین شده همه کارهای خود را به انجام برسانیم. ترشح این هورمون هادر کوتاه مدت بد نیست اما اگر به مدت طولانی ادامه پیدا کند، خطرناک است. این مساله حتی در چهره افراد هم تاثیر می گذارد. افرادی که اضطراب را برای سال های طولانی تجربه می کنند اصولا حواس پرت هستند و تمرکز کافی بر کارهای خود ندارند. استرس زیاد باعث پیری زودرس نیز می شود. ترس و لرزهای ناشی از اضطراب بر بخش های مختلف بدن همچون سلول ها، استخوان و پوست تاثیرات مخرب دارد. این نگرانی مخرب حتی چهره آدم ها را نیز تکیده و پیر می کند.

در آزمایشی در هلند، از داوطلب ها خواسته شد تا سن نزدیک به ۳۰۰ نفر را با نگاه به عکس آنها حدس بزنند. محققان، کورتیزول یعنی هورمون استرس ،  این افراد را نیز اندازه گیری کردند. نتیجه این بود که افرادی که کورتیزول بالایی داشتند پیر تر از سن واقعی خود به نظر می رسیدند. دانشمندان احتمال می دهند، کوچک ترین افزایش کورتیزول در بدن باعث می شود تا انسان شش ماه پیرتر به نظر برسد. رونالد ناتان، محققی که روی استرس مردان آزمایش می کند می گوید: مردانی که استرس شدید دارند اصولا میان ابروهای خود دو خط موازی همچون عدد ۱۱ دارند. البته امروز با تزریقات بوتاکس می توان این نشانه ها را به راحتی از میان برد. اما چرا استرس این همه نشانه و عوارض منفی از خود بر جای می گذارد؟ کورتیزول و دیگر هورمون های استرس همیشه ناقل این طرز فکر هستند که: «بجنگ یا فرار کن!» اما در دنیای مدرن که نمی توان مدام بادیگران جنگید و به قول حافظ، «روز و شب عربده با خلق خدا نتوان کرد» به همین دلیل، انسان همه این تنش ها و هیجانات منفی را درون خود می ریزد که نتایج مصیبت باری به همراه دارد.

برای کاهش استرس باید سبک زندگی خود را تغییر دهید و تا حد امکان ورزش های آرامش بخش انجام دهید. یا حتی به طور منظم پیش مشاور بروید و کتاب های آموزشی در زمینه کاهش استرس مطالعه کنید.اضطراب علاوه بر تخریب روح، عوارض جانبی بسیار بدی نیز برای جسم افراد به همراه می آورد که ما در ادامه برخی از آنها را معرفی کرده ایم.

ساییدن دندان ها

بسیاری از افراد مضطرب هنگام تجربه شرایط پر استرس دندان قروچه می کنند که این کار در طولانی مدت باعث از بین رفتن لایه های محافظ دندان و خراب شدن آنها می شود. بیشتر افرادی که دچار شکستگی یا آسیاب شدن دندان شده اند عموما از مشکلات مالی، کاری یا از دست دادن عزیزان خود در رنج و عذاب هستند.

مشکلات لثه

تحقیقات ثابت کرده اند، افرادی که میزان کورتیزول خون آنها بالا است معمولا از بیماری های لثوی رنج می برند. این مساله نیز باعث خراب شدن دندان ها و روت کانال کردن آنها می شود. البته هنوز ثابت نشده است چگونه این هورمون ها روی لثه و دندان ها تاثیر می گذارند؛ اما از آنجا که افراد بسیار مضطرب و نگران همیشه دهان خشکی دارند، شاید همین باعث بیماری های لثه آنها می شود. این افراد اصولا به ظاهر و سلامت خود هم اهمیت چندانی نمی دهند. اگر دچار استرس شدید باشید، شانه کردن موها هم برایتان دشوار خواهد بود.

اضافه وزن

استرس زیاد باعث می شود تا تعادل هورمون ها به هم بریزد و اشتهای فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. تقریبا همه ما می دانیم افراد پر استرس برای کاهش اضطراب خود به غذا خوردن پناه می برند. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۲ نیز بر این باور صحه گذاشته و اعلام کرده است افراد مضطرب اصولا اشتهای بیشتری نیز دارند.

ورم و پف کردگی

بسیاری از مردم در نتیجه استرس دچار ورم می شود. این اعتقاد یکی از استادان روانشناسی در دانشگاه کارنج ملون است. او شرح می دهد کورتیزول و دیگر هورمون های استرس باعث تشدید ورم در بخش های مختلف بدن می شوند. هنگامی که افراد برای مدت طولانی دچار ورم می شوند، پف کردن می تواند از کنترل خارج و باعث ایجاد بیماری های مختلف شود. افراد مضطرب بیشتر سرما می خورند.

موهای ضعیف و نازک

بسیاری از مردم دچار ریزش مو می شوند و برخی به طور ژنتیکی دچار مشکل تاسی هستند؛ اما استرس هم به این امر کمک شایانی می کند. افرادی که در معرض استرس زیادی هستند، بیشتر دچار ریزش مو می شوند. خانم هایی که موی آنها تارهای بسیار نازک دارد نیز ممکن است در نتیجه اضطراب زیاد دچار این مشکل شده باشند. البته توجه داشته باشید که این مساله می تواند موروثی باشد و از کودکی موها نازک باشند. منظور ما افرادی هستند که در طول زمان دچار نازکی مو شده اند.

استخوان های نازک و شکننده

یکی از عوارض جانبی کورتیزول این است که از جذب کلسیم توسط استخوان ها جلوگیری می کند. خانم هایی که دچار اضطراب، افسردگی، ترس و نگرانی های زیاد هستند، استخوان های کم تراکم، ضعیف و مواد معدنی اندکی دارند.

داروهای اعصاب خطر مرگ را افزایش نمی دهند

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد داروهایی که برای درمان بیماری های روانی تجویز می شوند، خطر مرگ را افزایش نمی دهند. یافته های پژوهشگران نشان می دهد که خطر مرگ برای افرادی که به اختلالات روانی نظیر شیزوفرنی (جنون جوانی) و اختلال «دو قطبی» مبتلا هستند به مراتب بیشتر از افراد سالم است؛ اما مصرف دارو برای درمان این اختلالات، تاثیری بر افزایش خطر مرگ در این بیماران ندارد. به طور متوسط طول عمر افراد مبتلا به بیماری های روانی ۲۵ سال کمتر از افراد دیگر است و پزشکان مدت ها نگران این بودند که مصرف داروهای اعصاب عامل کاهش طول عمر این بیماران باشد؛ اما نتایج بررسی ها تایید می کند که مهم ترین دلایل مرگ زودهنگام این بیماران عوامل مختلفی چون خودکشی، سوءمصرف مواد یا حتی عوامل طبیعی نظیر حمله قلبی بوده است. علاوه بر این، مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف دارو در واقع خطر مرگ زودهنگام را در مبتلایان به شیزوفرنی و اختلال دو قطبی کاهش می دهد.(سلامت)

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ