در مورد پی ام اس چه می دانید؟

پانته آ توتونپیان
پی ام اس،مخفف (Premenstrual Syndrome) یا سندرم قبل از قاعدگی (عادت ماهانه) است.

پی ام اس،مخفف (Premenstrual Syndrome) یا سندرم قبل از قاعدگی (عادت ماهانه) است. به نحوی که شخص مبتلا بهPMS ممکن است انواع وسیعی از علائم را که ظاهراً مرتبط با هم نیستند احساس کند؛ به همین دلیل تشخیص آن مشکل است. علی رغم وجود علائم بسیار، هر خانم مبتلا بهPMS معمولاً علائم خاص خود را به صورت دوره ای دارد.

علائمPMS کدامند؟

علائم در افراد گوناگون متفاوت است و به صورت های مختلف ظاهر می شود. از خفیف به متوسط و تا حد ناتوانی گسترش می یابند. از مهمترین علائم مرتبط به  PMS ، کسالت ، خستگی ، زودرنجی، عصبانیت  ناگهانی و احساس خارج از کنترل بودن، علائم دیگر شامل میگرن  یا انواع سردرد، مشکلات سینوسی ، ورم، آکنه ، احساس اجبار برای غذا خوردن، ویار به خوردن شیرینی یا غذاهای پر نمک و شور، درد مفاصل، احساس بی عرضگی، کمردرد ، مشکلات چشمی، افزایش وزن، اختلالات روده ای و غش به علاوه فکر یا اقدام به خودکشی ، ضعف تمرکز، بدگمانی، گریه و خشونت را نیز می توان به این علائم اضافه کرد.

تحقیقات انجام شده علائم گسترده سندرم قبل از قاعدگی (PMS) را شناسایی کرده است. این نشانه ها در طبقه بندی های زیر مشاهده شده اند:

سیستم عصبی:سردرد، میگرن ، صرع، سرگیجه ، غش

ارتوپدی: دردکمر ، درد مفاصل، خشکی مفاصل

عضلانی: کشیدگی عضلات، ورم، درد شکم، گرفتگی عضلات ( گرفتگی ماهیچه پا)

روان شناختی: بی حوصلگی، گریه، تنش، احساس ناامیدی، وحشت، خستگی، پرخاشگری، عصبانیت ، کسلی و بی حالی ، افسردگی:اقدام به خودکشی، سوء رفتار با فرزند، خودزنی، اعتیاد یا سوء مصرف مواد .

بینایی:ورم ملتحمه، آب ریزش چشم، سیاهی دور چشم، تاری دید

شنوایی:گرفتگی صدا، (بیماری های گوش،حلق و بینی) خارش گلو، التهاب لوزه

دستگاه ادرار: التهاب مجاری ادرار، التهاب مثانه، تکرر ادرار، ورم ( جمع شدن آب)

معدی روده ای: میل شدید به غذا، درد شدید، ورم شکمی

سینه ها:درد سینه ها، بزرگی سینه ها، بیماری فیبروکیستیک (کیست سینه)

دستگاه تنفس:آب ریزش بینی و سرماخوردگی ، برونشیت، آسم ، تورم مجاری تنفسیبیماری های پوستی، دانه های پوستی، کورک، کهیر ، تبخال

درمانPMSچیست؟

با وجود این که علتPMS ناشناخته است، اما قابل درمان می باشد.

توصیه های پیشنهادی برای درمان عبارت اند از:

1. استراحت کافی

2.  ورزش  روزانه

3.حذف مصرف نمک، شکر، کافئین، الکل.

4.مصرف ویتامین ها  به خصوص ویتامین ب-( B6 )

بسیاری از مبتلایان به PMS از پائین آمدن موقت قندخون خود گزارش داده اند. خوردن شش وعده غذایی کوچک در روز بسیار مناسب تر و مفید تر از صرف سه وعده غذاییاست. در این دوره مصرف کربوهیدرات ها ی مرکب مانند میوه جات تازه، سبزیجات ، غلات  و پروتئین ها  (به خصوص مرغ و ماهی) توصیه می شوند.

-مصرف کافئین را کاهش دهید.کافئین نه تنها در قهوه بلکه در چای، کولاها، سوداهای رژیمی و شکلات نیز موجود است. گروهی از این مواد در تشکیل کیست سینه مؤثرند. خانم هایی که مصرف این مواد را کاهش می دهند در این دوران درد کمتری در سینه خود حس می کنند.

-در صورت امکان استرس ها را کاهش دهید. قبل از دوره عادت، کارها را آسان بگیرید. اگر کار می کنید سعی کنید ملاقات های مهم خود را برنامه ریزی و آنها را برای زمان دیگری در ماه تنظیم کنید. در منزل، میهمانی های بزرگ شام یا برنامه های آخر هفته سنگین ترتیب ندهید. برای دعا و عبادت، استراحت و چرت زدن، گوش دادن به موسیقی، مطالعه کردن یا قدم زدن و یا گفتگو با یک دوست، زمان های لازم را پیش بینی نمایید.

-روابط زناشویی: برخورداری از روابط زناشویی مطلوب به کاهش میزان تنش کمک می کند.

چند دستور برای رژیم غذایی

روزانه شش وعده غذا بخورید. این برنامه شامل سه وعده غذای اصلی به علاوه غذای سبک ساعت 10 صبح، عصرانه، و غذای سبک قبل از خواب می شود. اگر تاکنون برنامه غذایی شما به جز این بوده است آن را ترک کنید و فقط وعده های غذایی کوچک بخورید. پیشنهاد ما این است که خانم هایی که نمی خواهند وزن خود را کاهش دهند یا نیاز به کاهش وزن ندارند کالری مصرفی خود را به 2000 کالری در روز کاهش دهند و خانم هایی که نیاز به کاهش وزن دارند کالری مصرفی خود را به 1500 کالری در روز محدود نمایند.(تبیان)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ